Citat:
Ursprungligen postat av
FreedomIsNice
Går en restaurangkocks utbildning i Göteborg. Den är 1 år och blir klar December. Hör hela tiden att lönerna är dåliga. Men hur mycket får jag när jag får jobb efter det? Får man över 20 000:- eller är det under?
Jag vill jobba kvällar, då det verkar finnas väldigt mycket inom yrket. Så blir det OB, hur ser det ut? Är det verkligen så fattigt som folk säger?
Vänligen.
Förstås väldigt olika löner på olika ställen. En lön på 25.000 kr före skatt (utan OB) är rimligt efter en tid i yrket. Efter några år stiger lön lite grand med betoning på lite, utan det är främst genom att du ungefär vartannat byter arbetsplats (det är så man får upp lönen i restaurangyrken). Så då jobbar du som kock på ett nytt ställe i 12-18 månader, och så byter du igen.
Efter fyra, fem år arbete bör du ta nästa steg och formellt utbilda dig till köksmästare, och då kan du få upp lönen rätt rejält kanske plus 5-10', men förstås beroende på ställe och verksamhet.
Jag vet inte vad du är i för ålder men räkna med att när du är runt 30-35 års ålder orkar du inte jobba de långa dags- och kvällspassen ihop utan då kan du behöva ta ett nytt utvecklingssteg. Kanske som att jobba som lunchköksmästare eller annat dagyrke i restaurangbranschen. Kanske food and beverage-manager på hotell eller liknande.
Om du tänker på att öppna krog som ett senare karriärsteg behöver du komplettera din köksutbildning med en bra ekonomiutbildning. De krogar som går dåligt gör det oftast pga svaga ekonomikunskaper hos ägarna (som oftast endast är kockutbildade).