2021-01-13, 11:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Alla människor är ansvariga för sina egna handlingar. LW var inte oskyldig. SD var inte oskyldig. Det är ingen tävling om vem som var mest ansvarig. Båda var ansvariga. Den enda människa man kan ändra på är sig själv. Det är osmart att provocera en psykopat. Bättre att gå åt andra hållet och bryta kontakten. Om SD är en psykopat så borde LW ha förstått det efter 6 år. Hon var ju ändå välutbildad. Om man som hon då fortsätter att provocera psykopaten och inbillar sig att man har makten över honom så utsätter man sig själv för livsfara. Den enda som kunde rädda henne var hon själv.

Ditt resonemang går ut på samma tes som Snoris använde.

Å ena sidan säger du att alla människor är ansvariga för sina beteenden. Då borde den som mördar också vara ansvarig för sitt beteende, även om mördaren blivit provocerad. Det är väl så många mord går till? Att någon bli förbannad på någon?

Det är en tävling om vem som är mest ansvarig.

Det ligger ett långt större ansvar på den som har mördat än den som sparkade någon på smalbenen.
Alldeles särskilt när den som sparkar någon på smalbenen är i underläge.
Citera
2021-01-13, 11:01
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej, LW kunde inte sluta eftersom hon själv var mentalt labil. Utbildning spelar ingen roll då tyvärr. Glöm inte att hon led av bl.a. separationsångest och övergivenhetsrädsla.

Är det en ursäkt för att få bete sig hur som helst? De flesta lider väl av någon skit men som vuxen är man ändå ansvarig för sina handlingar. Och om man är medveten om vad man lider av så får man väl som vuxen se till att få hjälp med det man lider av. Inte använda det som en ursäkt för att bete sig som en bitch.
Citera
2021-01-13, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag blir väldigt intresserad av vilken typ av skada hon hade.

Jag tänker att om det hade varit en standardhammare, en av de vanliga dimensionerna, varför måste då forensikern ut i handeln för att kolla på olika typer. Kanhända att det har med de andra skadorna att göra? Ett särskilt långt och smalt skaft? Eller särskild form?

Forensikern nämnde ju också att det kunde ha använts två olika tillhyggen.

Man kan ju inte riktigt tänka sig att någon som planerar ett mord på något plan tar med sig diverse tillhyggen av olika slag. Om det inte har skett på en plats där det råkar finnas tillgång till dessa, t ex i ett hem.

I det här fallet kan man ju tänka sig att mördaren har antingen gömt undan något ( då sannolikt ETT tillhygge), eller haft med sig något. Då kan det ha handlat om både ett eller flera tillhyggen. I det senare fallet kan hända att SD hade med sig olika redskap för att hjälpa Lena med cachen.

Man önskar förstås att något kunnat avslöja varifrån vapnet kom, lite som det köp av kaninhalm tillsammans med en ledad hyls/spärrnyckel och en passande hammare. Lite som Edvin som handlade en fin kniv med sitt eget kort strax före morden.

Visserligen gillar mgm att "killas" lite. Han verkar ha haft en känsla av att "mordet aldrig skulle lösas, de har inget på mig" redan tidigt i förloppet, så vem vet. Han gillar att skriva någon på näsan, men så dum är han kanske inte riktigt.

Skulle inte förvåna mig om tillhygget varit "lånat" och återlämnat. Ingen som märkt något på en av hans besökta byggarbetsplatser. Mgm är mer av den finurliga typen, som gillar att leka smart, samtidigt vara fräck och prata om blodsmak och mord på ett insinuant sätt mitt i förhören.

Jag hoppas att han fäller sig själv, mitt i balansgången på linan.
Att han "kittlades" en gång för mycket.

Där sa det lite klick i min skalle när Du nämner ev lån av något på en arbetsplats.

Hämnat och lämnat... Stallgatan och Backahallen ligger väldigt nära Gustavsvik. Vilket han var nära både vid "badet" på kvällen och åkte dit fm dagen efter mordet. Stängt av sin platsdelning med JG så han inte såg vilken cykelväg han tog?
Citera
2021-01-13, 11:05
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Som du också ser, är det ingen annan som hon har de här destruktiva konversationerna med. Ingen annan alls.

Därför att de andra töntarna aldrig sa emot henne.
Citera
2021-01-13, 11:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Jag tänker att om det hade varit en standardhammare, en av de vanliga dimensionerna, varför måste då forensikern ut i handeln för att kolla på olika typer. Kanhända att det har med de andra skadorna att göra? Ett särskilt långt och smalt skaft? Eller särskild form?

Man kan ju inte riktigt tänka sig att någon som planerar ett mord på något plan tar med sig diverse tillhyggen av olika slag. Om det inte har skett på en plats där det råkar finnas tillgång till dessa, t ex i ett hem.

I det här fallet kan man ju tänka sig att mördaren har antingen gömt undan något ( då sannolikt ETT tillhygge), eller haft med sig något. Då kan det ha handlat om både ett eller flera tillhyggen. I det senare fallet kan hända att SD hade med sig olika redskap för att hjälpa Lena med cachen.

Man önskar förstås att något kunnat avslöja varifrån vapnet kom, lite som det köp av kaninhalm tillsammans med en ledad hyls/spärrnyckel och en passande hammare. Lite som Edvin som handlade en fin kniv med sitt eget kort strax före morden.

Visserligen gillar mgm att "killas" lite. Han verkar ha haft en känsla av att "mordet aldrig skulle lösas, de har inget på mig" redan tidigt i förloppet, så vem vet. Han gillar att skriva någon på näsan, men så dum är han kanske inte riktigt.

Skulle inte förvåna mig om tillhygget varit "lånat" och återlämnat. Ingen som märkt något på en av hans besökta byggarbetsplatser. Mgm är mer av den finurliga typen, som gillar att leka smart, samtidigt vara fräck och prata om blodsmak och mord på ett insinuant sätt mitt i förhören.

Psyket där är lite intressant. Han (MGM; om det är han) är märkvärdigt uppblåst för att vara en mördare som synbart planerar för att undgå straff. Hans fokus är mer på att överlista henne och att vara slug för slughets skull. Och sen då närmast för att kunna deklarera sig Herre på täppan, trots att mord inte gör sig så bra för att skryta med. Det finns synbart en konkurrens- och chef-attityd där, som hakar i sånt som strösslet o annat. Egocentrism och livspusselpsykopat o sånt. Han hotar närmast omgivningen som ett led i en form av övertalnings- och skräckpolitik. Om allt förs samman.

Man kunde lägga till att finurlighet och snitslar och antydningar synbart även påvisar en form av brottning med sig själv och hans ego och persona kring nån form av simulerad normalitet och rationalitet runt vad som händer. Som om han sökte en roll där mordet var förenligt med hans person, och omvänt hur han borde uppträda i alla händelser. ”Lösningen av problemet” är ju också nåt som inger stolthet, och finurligheten söker bekräftelse och publik, som om det vore vilken bedrift som helst bland GC-folket o deras inbitna. Så känns det i alla fall.

Det är svårt att sia mycket om vapnet. Jag tycker det är tydligt att det finns ett mått av londondimma kring det där, av utredningsskäl. Två vapen är ingen omöjlighet ändå. Ett första kan ha gått sönder iom första slaget. Han kan medvetet ha valt ett för nedklubbning. Haft ett tillhands för räckvidd eller hindra flykt. Vi får se.
Senast redigerad av Lonnrot 2021-01-13 kl. 11:37.
Citera
2021-01-13, 11:12
Medlem
Citat:

Har svårt att tro att GP hade med sig 2 vapen till mordplatsen... Men 2 ändar av tillhygget kan ha använts, tex en kraftig ficklampa.

Vore de 2 personer som slog ihjäl Lena så är dock förklaringen med 2 vapen ganska självklar. I såfall gissar jag på både ficklampa och ett järnrör, som är hur enkelt som helst att hitta runt byggarbetsplatser. Kapade sådana får väldigt vassa skrovlig kanter.

Skulle det vara 2 GP så är det inte onöjligt att den som i så fall väntade bakom planket hade någon form av skyddskläder på sig för att minimera risken att lägga spår efter sig. Åtminstone plasthanskar och såna blå skoskydd som finns överallt på alla sjukhus...

Sen bara att slänga in dessa i pelletsbrännaren, som inte gillade att bli matad med dylikt och protesterade gnm att sota.

(spekulationer, givetvis)
Citera
2021-01-13, 11:14
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ditt resonemang går ut på samma tes som Snoris använde.

Å ena sidan säger du att alla människor är ansvariga för sina beteenden. Då borde den som mördar också vara ansvarig för sitt beteende, även om mördaren blivit provocerad. Det är väl så många mord går till? Att någon bli förbannad på någon?

Det är en tävling om vem som är mest ansvarig.

Det ligger ett långt större ansvar på den som har mördat än den som sparkade någon på smalbenen.
Alldeles särskilt när den som sparkar någon på smalbenen är i underläge.

Nu var det inte ansvaret för mordet som vi diskuterade utan ansvaret för den skada de ställde till med för omgivningen genom sin affär. De var båda ansvariga. Vi har ju fått läsa att SD stötte på alla kvinnor men den enda (?) som nappade var LW. Då är det ju hon som är ansvarig. Om hon inte valt att bli hans älskarinna så hade han ju inte haft någon att vara otrogen med.
Citera
2021-01-13, 11:14
Medlem
Citat:
Alla människor är ansvariga för sina egna handlingar. LW var inte oskyldig. SD var inte oskyldig. Det är ingen tävling om vem som var mest ansvarig. Båda var ansvariga. Den enda människa man kan ändra på är sig själv. Det är osmart att provocera en psykopat. Bättre att gå åt andra hållet och bryta kontakten. Om SD är en psykopat så borde LW ha förstått det efter 6 år. Hon var ju ändå välutbildad. Om man som hon då fortsätter att provocera psykopaten och inbillar sig att man har makten över honom så utsätter man sig själv för livsfara. Den enda som kunde rädda henne var hon själv.

Sista meningen: nej, det tror jag inte alls.
Kontrollfreaks såsom SD släpper inte greppet.
Citera
2021-01-13, 11:18
Medlem
Citat:
Jag tror att många som skriver här kände LW IRL. "Porrpastor" kallades hon av sina grannar som tydligen visste hur hon levde. Att någon kallar henne kjerringkrek tycker jag inte heller är så konstigt om hen visste vad hon ställt till med i människors liv. HDs och alla barnens liv t.ex.
Takk. Det første har du nok rett i. Og om det er som du sier skjønner jeg at dem hun såret er forbannet.
Men nå er hun død jo. Var det berettiget da? GM hadde ikke annet valg enn å drepe i selvforsvar? Jeg skjønner jo at det er en mørk forhistorie her, som ender med mord. Men man kan vel kanskje la være å drepe og heller "kaste dritt" til (istedet for over) en dårlig person. Da lever jo personen og kan forsvare seg... (Forsvare seg kunne hun vel ikke da hun ble drept heller forsåvidt?) Og da kunne de sagt det til ansiktet hennes, ikke slengt det ut på nett i etterkant. OM det er naboer/venner/bekjente. Skulle en tro.
Var det skikkelig ille i nabolaget, og det ikke hjelper med en prat, ville tex en skikkelig god gammaldags (innom norsk bibelbelte hvertfall...) løsning med å kjeppjage den "moralhavarerte horepastoren" ut av Örebro med heva høygafler og fakler i hand vært bedre løsning enn mord tror jeg.
Men, synd de bare sier ordene da, og ikke tør å gi belegg for meningene sine. Forteller historier istedet tex, osv. DET hadde vært interessant! Om alle som slenger dritt bakover i tråden er bekjente, så er det forsvinnende lite fakta på bordet etter mine ca 75.000 leste innlegg. Eller?

Men dette er ikke noe å diskutere nå, da alle er mer innsatt en meg og dette er helt OT vel? På et annet språk også, for å gjøre det enda verre liksom... Ble bare litt frustrert, og plapprer ivei... Uten å egentlig ville ha svar på spørsmål (for jeg leser meg opp fra begynnelsen).
Tråden er stor nok skulle en vel si, så er best jeg dypdykker videre og får lest meg opp før jeg er tilbake i "fronten" skulle en tro.
Takk for praten inntil videre
Citera
2021-01-13, 11:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det handlar inte om att säga emot henne. Konversationerna är fruktansvärt destruktiva; fyllda med krav, kontringar, hot, rt och Gud vet vad.

Varje gång jag förutsätter mig att ta mig igenom dessa texter, hamnar jag i en otrolig trötthet och börjar hoppa i texterna och till sist ger jag upp.

Om SD på riktigt hade velat säga emot henne, då hade han lämnat henne. För länge sedan.

Istället använder han kontroll.
Det blandat med hot och oförutsägbara och micro- rt.
Till sist blandat med otäcka dödshot.

Är det normalt?
Citera
2021-01-13, 11:22
Medlem
Citat:

Hur kan du veta detta?
Har fått uppfattningen att de andra män hon träffade knappast var några töntar, utan helt vanliga personer som hon delade geocachingintresset (och ibland säng) med.
Citera
2021-01-13, 11:29
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Är det en ursäkt för att få bete sig hur som helst? De flesta lider väl av någon skit men som vuxen är man ändå ansvarig för sina handlingar. Och om man är medveten om vad man lider av så får man väl som vuxen se till att få hjälp med det man lider av. Inte använda det som en ursäkt för att bete sig som en bitch.

På samma sätt är det SD:s ansvar att inte mörda för att han blivit provocerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in