2021-01-12, 20:51
  #92401
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
18,5% i förra Novusmätningen var troligen felmätning och jag har själv på magkänsla sagt att SD ligger inte under 19,0%. Här kom en bekräftelse, 19,4% känns rätt och +0,9% borde kanske ha varit 0,4%.

Ni ser också att M ligger ganska nära sitt tak nu som är 23%. Sossarna tjänar lite på den nya covidkrisen men inte så mycket som dom gjorde i april-maj. Jag ser det som ett gott tecken.

Att KD får känna på hårdare tider bekymrar mig inte, det kan ge sluge Uffe svårigheter men jag förutser att KD återhämtar sig till runt 7,0%---7,5%, i valrörelsen steppar Ebba upp sig rejält.

M får fruktansvärt svårt att öka upp till taket som ni ser. Det borde gynna SD att folket inte litar på M. Vad beträffar S så kommer verkligheten ifatt nästa höst.

Om KD går dåligt kanske de tvingas att tävla med M om att vara mest SD-vänliga. Kanske Ebba skulle gå ut med att hon vill ha med SD i en konservativ regering? Då kommer några moderater att byta till M och M tvingas kontra (Som med fika och lunch förut).

Men KD kommer få moderata stödröster i valet om de ligger nära spärren. Som L också brukar leva på men nu? Not so much.
2021-01-12, 22:07
  #92402
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om KD går dåligt kanske de tvingas att tävla med M om att vara mest SD-vänliga. Kanske Ebba skulle gå ut med att hon vill ha med SD i en konservativ regering? Då kommer några moderater att byta till M och M tvingas kontra (Som med fika och lunch förut).

Men KD kommer få moderata stödröster i valet om de ligger nära spärren. Som L också brukar leva på men nu? Not so much.

Kd fick för över ett år sedan nästan 13 procent. Ebba fick hybris och gjorde upp med vänstern - för att man ville vara ett brett parti - om anhöriginvandring. Resultatet blev att KD gick ned till 7 procent. Sedan dess har man bara gått nedåt.

KD blev en del av alliansen för att man övergav frågor som abort och liknande. Idag bör man bort från att kohandla med partier som vänstern och miljöpartiet. Men detta är inte möjligt med de personer som sitter i ledningen idag. Allt handlar om att inte synas med SD. Hellre det än att göra upp med partier som bortser från våldtäkter och hedersord.

SD gör klokt i att inget säga för att på så sätt inte lägga sig i en intern debatt och mobilisera kristna väljare.
2021-01-12, 22:44
  #92403
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT/Novus senaste mätning

S 28,5% (+0,5)
V 9,5% (-0,2)
MP 4,0% (-0,1)

C 8,3% (+0,1)
L 2,6% (-0,1)

SD 19,4% (0,9)

M 21,8% (+0,1)
KD 4,6% (-0,8)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/novus-samsta-siffran-for-kd-sedan-2018

Jag är alltfort fascinerad av att SD kan ligga så nära, men ändå inte stabilisera sig över 20%-linjen. Möjligen sker det under våren, men hittills har detta ingalunda varit säkert. För SD:s hopp om ett konservativt block är det förstås bra att både de själva och M ökar, men att KD minskar blir ett problem. Kanske bidrar SD numera till den tidigare berömda borgerliga kannibalismen. Skall man lyckas måste man ta röstar från S, ja S måste minska nästan obetingat till vem rösterna går - utom MP.
2021-01-12, 23:13
  #92404
Bannlyst
Verkar som att många KD:are svikit Ebba och gått till SD.
__________________
Senast redigerad av tunnelgatan 2021-01-12 kl. 23:15.
2021-01-12, 23:20
  #92405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om KD går dåligt kanske de tvingas att tävla med M om att vara mest SD-vänliga. Kanske Ebba skulle gå ut med att hon vill ha med SD i en konservativ regering? Då kommer några moderater att byta till M och M tvingas kontra (Som med fika och lunch förut).

Men KD kommer få moderata stödröster i valet om de ligger nära spärren. Som L också brukar leva på men nu? Not so much.

Någon vänsteranhängare på facebook påstår att undersökningen gjordes före stormningen av Capitolium och att SD skulle förlora på det i nästa OU men jag hoppas att Jimmies ställningstagande förhindrar en nedgång. SD bör hela tiden ligga över 19% för att sedan stiga till hösten när förhoppningsvis andra frågor än covid 19 dränker opinionen.

19,4% är ingen dålig siffra. Jag kan inte tro att KD får några större bekymmer. När partiledardebatter kommer gör Ebba alltid bra ifrån sig.
2021-01-12, 23:23
  #92406
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Verkar som att många KD:are svikit Ebba och gått till SD.

Det är alltid en rörelse mellan olika partier som är svåra att analysera. I första hand gäller nu för SD att till hösten börja plocka röster ifrån S. S måste någon gång få betala priset för att Sverige blivit ett hönshus.
2021-01-12, 23:24
  #92407
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
SD gör klokt i att inget säga för att på så sätt inte lägga sig i en intern debatt och mobilisera kristna väljare.

Vi samverkar med KD-politiker på personnivå. Någon var ju med i vår YT-kanal Riks. I år är det kyrkoval då kan vi sno de kristna väljarna från KD. Personligen tycker jag det vore bättre om KD åkte ur riksdagen, de skulle bli en svag länk i en konservativ regering.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag är alltfort fascinerad av att SD kan ligga så nära, men ändå inte stabilisera sig över 20%-linjen. Möjligen sker det under våren, men hittills har detta ingalunda varit säkert. För SD:s hopp om ett konservativt block är det förstås bra att både de själva och M ökar, men att KD minskar blir ett problem. Kanske bidrar SD numera till den tidigare berömda borgerliga kannibalismen. Skall man lyckas måste man ta röstar från S, ja S måste minska nästan obetingat till vem rösterna går - utom MP.

Det är bra om SD kannibaliserar borgarna. En "konservativ" regering är bara meningsfull om SD är stora och starka annars kommer det bli så att M gör upp med C och S i en massa frågor.

Skiftningen till M/SD/KD från de vänsterliberala går långsamt, så långsamt. Styrkan är att L och MP riskerar att åka ur riksdagen, då ändras balansen.

Ja det är bättre att V ökar och S minskar, det blir svårt för S att göra sådana här 5-parti-regeringar om de är ett avsevärt mindre parti.
2021-01-12, 23:25
  #92408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Verkar som att många KD:are svikit Ebba och gått till SD.

Eller så fortsätter den traditionella strömmen av väljare från S till SD samtidigt som en del lättlurade människor går på drevet mot Ebba och sipprar över till femgänget.
2021-01-12, 23:34
  #92409
Avslutad
Novus, Januari:

SD 19,4% (+0,9)

Trevliga nyheter så här på kvällen! SD ökar mest i Novus nya mätning för januari. Med +0,9 procentenheter. Missnöjet är i grunden oerhört stort i Sverige där alla problemen ligger kvar under ytan gällande invandringen, kriminaliteten, slöseriet, brister, felaktig resursfördelning med så väldigt många mer problem där det mesta är dåligt och inte fungerar i dagens Sverige. På det har vi den här epidemin som allt fler nu ser hur misslyckat Sverige har skött den, med 10.000 döda och där man kunnat agera annorlunda från start och minskat smittan likt våra grannländer, hur myndigheterna missköter sina uppdrag och hur politikerna i regeringen hycklar och är ute och handlar i mitt i den värsta smittan.

I viss mån kan det vara bra att ligga lite i bakgrunden och sjuda. SD växer fortfarande av sig självt på grund av samhällsutvecklingen, därtill finns ett stort missnöje som sagt gällande allt i grunden som finns kvar, men nu även med hanteringen och konsekvenserna av epidemin. SD ökar mest av alla i senaste mätningen från Novus för januari månad, det är fullt logiskt och förståeligt.
2021-01-12, 23:44
  #92410
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Verkar som att många KD:are svikit Ebba och gått till SD.

Inte alls konstigt. KD och även M har NOLL trovärdighet gällande invandringen och kriminaliteten, man är istället tillsammans med S, V och Mp allra mest skyldiga till massinvandringen och dess enorma förödande konsekvenser för Sverige och svenska folket.

KD säger en sak, men röstar sedan för mer invandring med fler skyddsgrunder, mer anhöriginvandring och förlängning av afghanamnestin.

Ebba hyllar BLM och AFA när dessa mördar, misshandlar, bränner ner städer. Hon har noll förståelse för vad detta är för grupper och hur långt från henne dessa står, det är rent löjeväckande och patetiskt att beskåda. Därtill har hon senaste månaderna haft fullt upp med att bråka med en glömsk äldre man om ett ruckel som ger oerhört dålig publicitet främst bland hennes partis kärnväljare.

Sen har vi Ebbas festande, där man ser samma sak hos exempelvis Skyttedal. Dåligt omdöme med "influencers" som vänner där man beter sig som om man vore 18 år och super och åker Säpo-bil som om det vore taxi.

Inte konstigt om folk lämnar KD och i förlängningen allra mest från M (vilket vi nog kommer se vara ökande tapp från M till SD framöver när det återgår till det normala och M:s och Kristerssons alla enorma brister återigen kan synliggöras och läggas fokus på) för att istället gå till Sverigedemokraterna. M och KD har NOLL trovärdighet gällande frågorna man nu påstår sig värna. Man säger fortfarande en sak, men gör en annan. Man vägrar fortfarande behandla SD och Åkesson schysst och samarbeta som väljarna och medlemmarna vill med enorm marginal. Men framför allt genom åren så har M och KD skämt ut sig fullständigt i paritet med S, V och Mp angående frågorna om massinvandringen och kriminaliteten där man har en enorm skuld till hur läget ser ut för Sverige och svenska folket.
2021-01-13, 00:10
  #92411
Medlem
En bra sak med att KD rasar (helt välförtjänt) är att Ebba blir mer försiktig med att blockera SD i regeringsfrågan.

Som det är nu så hoppas KD att SD ska lägga sig platt och släppa fram M-KD i utbyte mot att bara få budgetförhandla. Varje gång Åkesson har ställt större krav så har Ebba stängt den dörren dagen efter.

Det blir farligt att göra det i valrörelsen om KD då befinner sig nära riksdagsspärren.
2021-01-13, 00:54
  #92412
Medlem
HejaFinlands avatar
Marcus Oscarsson på TV4 har tydligen Trump-smetat Åkesson och Åkesson har skrivit ett långt svar på Facebook varför demokraterna är vänsterliberala (Jag följer inte Oscarsson längre, han har blivit super-PK sedan TV4 blev statligt, så jag har bara läst Åkessons svar). Ganska bra faktiskt att sprida detta ord bland populasen. Jag tror (Och hoppas) inte SD förlorar på Trump-nojan för SD brukar gå bra när de omnämns. SD backar när de hamnar i medieskugga som under pandemin.

Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
En bra sak med att KD rasar (helt välförtjänt) är att Ebba blir mer försiktig med att blockera SD i regeringsfrågan.
Som det är nu så hoppas KD att SD ska lägga sig platt och släppa fram M-KD i utbyte mot att bara få budgetförhandla. Varje gång Åkesson har ställt större krav så har Ebba stängt den dörren dagen efter.
Det blir farligt att göra det i valrörelsen om KD då befinner sig nära riksdagsspärren.

Ja KD är lite som L de har få egna kärnväljare, de är beroende av stödröster (Eller män som tycker Ebba är snygg), är det otydligt vilket block hon tillhör hösten 2022 får hon inga moderatröster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in