2021-01-13, 01:26
Medlem
De som är arresterade, vad kan tänkas att det får för straff? Finns det någon information om det?
Citera
2021-01-13, 01:28
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ju mer som kommer fram om upploppet och vad Trump gjorde och inte gjorde under det desto mer illa blir det.
Kritiken mot honom är massiv nu och flera republikaner ska rösta för krigsrätt.

Han försöker få folket att gå emot konstitutionen och den är stark och det gillas inte.
Trump är inte gud som han tycks tro.

Har det inte redan vederlagts.

Pence var tänkt att begära att delstaternas högsta domstolar
skulle undersöka valfusk. Inte ifrågasätta elektorsrösterna. Två vitt skilda saker.
Ena laglig, andra olaglig.

Varför säger du att "Han försöker få folket att gå emot konstitutionen".
Källa för det.
Citera
2021-01-13, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Har det inte redan vederlagts.

Pence var tänkt att begära att delstaternas högsta domstolar
skulle undersöka valfusk. Inte ifrågasätta elektorsrösterna. Två vitt skilda saker.

Varför säger du att "Han försöker få folket att gå emot konstitutionen".
Källa för det.
Jag ser ingen skillnad då uppsåtet var att ifrågasätta elektorrösterna och att Biden inte skulle bli certifierad som president. Oavsett vilket så hade Pence varken makt eller vilja att göra detta.
Citera
2021-01-13, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
En bra början är att mörda alla höga folkvalda. I kaoset och maktvacuumet som efterträder så vinner den som skriker bäst, och .. Det är ju Trump expert på.. Som Commander in Chief så har han även fortfarande ett visst inflytande över hur landets försvar reagerar på det hela.

De hade ju inte ens vapen för att kunna ta sig fram till de folkvalda.

Dessutom hade det inte blivit något maktvakum för att en del representanter dött.

USA har "continuum of government" planer tom. för kärnvapenkrig.
Citera
2021-01-13, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jag ser ingen skillnad då uppsåtet var att ifrågasätta elektorrösterna och att Biden inte skulle bli certifierad som president. Oavsett vilket så hade Pence varken makt eller vilja att göra detta.

Vad får du det ifrån?

En gång till:
Pence var tänkt att begära att delstaternas högsta domstolar skulle undersöka valfusk.
Inte ifrågasätta elektorsrösterna. Två vitt skilda saker.
Citera
2021-01-13, 01:41
Medlem
crisscrosss avatar
Nu röstar man i representanthuset på att uppmana till att Pence ska ta till 25:e tillägget:
https://www.youtube.com/watch?v=KOq1I9IPdIM
Citera
2021-01-13, 01:47
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Donald Trump håller nog inte med. haha Kollade lite på hans tal idag och han sade i onsdags att han har en utav landets bästa advokater som säger något i stil med att Pence kan vägra godkänna valresultatet i vissa delstater så att delstaterna får räkna om rösterna och då vinner Trump-sidan.

Knivig sits hur som helst, jag kan förstå både att Trump kände sig sviken och trodde att VP kunde göra något, och Mike Pence som inte ville begå politiskt självmord. Att "hetsa" lite mot Mike Pence var inte så bra, det kunde han ha utelämnat från talet och twitter. Men det är väl så med Trump, han säger rakt ut vad han känner och tycker, utan att hålla tillbaka och det blir han både älskad och hatad för.

Edit: jag ändrar nog mig själv här lite, har för mig att han inte hetsade mot Pence i talet utan sade mest att han hoppades att Pence har modet att "göra det rätta". Och det var först senare den dagen som Trump twittrade följande. https://media-cdn.factba.se/realdonaldtrump-twitter/1346900434540240897.jpg

https://factba.se/topic/twitter
Du har fel. Trump pratade en hel del om vad Pence skulle göra och om han inte gjorde det vad som skulle hända med landet. Sen en helvetes massa om valfusk.
Lyssnade på hela talet i går. 1 tim och 15 minuter långt. Blir det inte riksrätt är något väldigt fel.

I början av filmen står en gubbe som jag inte kommer ihåg namnet på och pratar om Pence och vad han ska göra och efter honom kommer Rudy Giuliani in också.
Självklart blir det här hets när alla blir så väl medvetna om vad Pence borde göra enligt Trump och dom andra och sen inte gör det. Dom ska ju förlora sitt land för att Pence inte hade ryggrad nog.

Talet finns här. Trump börjar tala 1.05 in och det är så mycket skit han säger.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Ru0LbdU1oOQ

När resultatet kommer från Capitol Hill att Pence inte gjorde som Trump ville, då sände Trump ut den här tweeten och mobben går igång på allvar och vill hänga Pence. Inte att undra på efter dom talen

Mike Pence didn't have the courage to do what should have been done to protect our Country and our Constitution, giving States a chance to certify a corrected set of facts, not the fraudulent or inaccurate ones which they were asked to previously certify. USA demands the truth!
Jan 6, '21 @ 2:24 pm ET
Bild på tweeten https://media-cdn.factba.se/realdonaldtrump-twitter/1346900434540240897.jpg
Citera
2021-01-13, 01:53
Medlem
Troians avatar
Inte sett några detaljer om polisen som dog. Hur gick det till?
Citera
2021-01-13, 01:56
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Militären tar avstånd från kuppförsöket och ställer sig bakom Biden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yRgoea/usas-toppmilitarer-staller-sig-bakom-biden
Lite citat från länkar är alltid bra då länkarna ibland dör.

USA:s toppmilitärer ställer sig bakom Biden
Publicerad 2021-01-12
USA:s ledande militärer fördömer stormningen av Kapitolium i ett uttalande, där de tydligt ställer sig bakom Joe Biden som tillträdande president.

"Yttrande- och mötesfriheten ger ingen rätten att använda sig av våld, uppvigling, eller att göra uppror", skriver det högsta försvarsrådet (Joint chiefs of staff) som leds av general Mark Milley.

"Varje försök att störa den konstitutionella ordningen strider inte bara emot våra traditioner, värderingar och vår svurna ed – det strider mot lagen", heter det vidare i uttalandet.

Trump nämns inte, men det klargörs från militärledningens sida att den kommer att lyda Joe Bidens order i framtiden, och att den tillträdande presidenten kommer att sväras in som bestämt den 20 januari.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yRgoea/usas-toppmilitarer-staller-sig-bakom-biden
Citera
2021-01-13, 02:12
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Just precis. En del är verkligen trögfattade här Rösterna skulle ifrågasättas och skickas tillbaka.
Men det var ju undersökt och avvisat massor med gånger. Rena löjan.

Och här har vi ännu en trögfattad
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Ja men Biden fick falska brevröster som kördes till vallokalerna mitt på natten och räknades flera dagar efteråt. Det är inte så val funkar. Man måste ha ett resultat under valnatten!!!! TRUMP LEDDE STORT PÅ VALNATTEN.

Första gången i historien som rösträkmare blir trötta synkronistiskt i alla swing states och slutar räkna. Så kan inte gå!! Demokraterna vann ingenting. Dom är rent bajs.
Tror du på tomten också
Delstaterna har olika lagar om brevröster och bara för att Trump vill en sak eller tycker en sak kan han inte ändra på delstaternas lagar.

Det finns inga som helst bevis för något valfusk men Trump har varit så rädd för att förlora valet, vilket han nog var medveten om att risken fanns att han skulle göra, så i somras la ha upp sin strategi om att brevröster inte skulle godkännas.
Passar ju väldigt bra mitt i en pandemi när demokraterna uppmanade sina väljare att poströsta för att minska smittspridningen vilket Trump var väl medveten om.

Brevrösterna fick lämnas in till ett visst klockslag sent på kvällen och sedan kördes lådorna till vallokalerna för att räknas. Då kommer rösterna fram mitt i natten fattar du väl.

I någon delstat, Alaska om jag minns rätt, fick dom inte ens räkna brevrösterna på valdagen.
Citera
2021-01-13, 02:23
Medlem
Timeouts avatar
Fan vilken njutning att se den här filmen. MAGA tårar är härliga
https://www.youtube.com/watch?v=sAyN-iA_1cg&feature=youtu.be&ab_channel=JosephMorris

Hoppas dom stoppas för alltid. Räknas dom som terrorister så blir det så
Citera
2021-01-13, 02:26
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inte sett några detaljer om polisen som dog. Hur gick det till?
Ingen obduktionsrapport är klar men det som har kommit fram är att blev slagen med en brandsläckare i huvudet. Han ska ha tagit sig till sin station men mådde för dåligt och åkte till sjukhuset.
Han fick en stor blödning i hjärnan av slaget och dog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in