Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Storföretag har samma rätt i en total frimarknadsmodell, det vi ser är det perfekta exemplet av vad som skulle ske om nyliberala drömmen om en anarko-marknad fick råda, storföretagen skulle genuint kväva allt som är ett riktigt hot mot dem, allt i profitens namn helt enkelt.
Vill man se att internetleverantörer osv inte kan hindra saker så bör man eftersträva ett system där staten kräver att företag inte får agera exakt hur de vill, men då blir det inte heller någon frimarknadsmodell längre.
Oavsett om de ska ha rätt till det eller inte, så blir det inte mindre problematiskt då personer med mkt makt missbrukar den. Varför inte bara hålla med om en sådan grundläggande sak först, sedan vad de ska och inte ska få göra blir först en diskussion efter det. Ni hade heller inte kommit med dessa argument om detta hade drabbat någon grupp som ni gillar, utan då hade ni tyckt det var chockerande helt enkelt.
Jag är iofs för 100% frihet, men inser att total frihet inte är ett knapptryck bort, dels för exempelvis, vissa friheter har ett för stort pris och vissa friheter inskränker på andras frihet, men man ska fortfarande eftersträva total frihet. Jag är för en värld utan gränser, jag är för företag ska få bli hur stora de vill och sätta vilka regler de vill etc, i frihets utopin. Men det bör vara bland de sista sakerna som införs i en fri värld, inte bland de första, då priset för saker som det är enormt och kräver ett väldigt moget samhället.
Men som sagt, oavsett vad, även om de ska ha rätt, så blir det inte mindre problematiskt eller mindre dubbel standard, eller mindre förtryck för delen.