2021-01-12, 14:51
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du gav som exempel att det var ett märkligt sammanträffande att en rapport om att lärare blir mindre allvarligt sjuka när de smittas av barn kommer samtidigt som många vill stänga skolorna.

Liknande rapportering av denna studie ha skett även i andra länder.

Din teori är alltså en konspirationsteori.

Du kan säkert ha rätt i att viss rapportering är anpassad efter det myndigheter i Sverige säger, men jag känner inte igen att utvecklingen i Europa på något vis mörkades i Sverige.
En googling

I och med att du skriver det där så är det helt uppenbart att du inte tittade på SVT:s nyhetssändningar i augusti och september. Ta det inte som någon kritik mot dig personligen.

SVT:s europakorrenspondenter, i synnerhet David Boati, bedrev bedräglig "journalistik" när de rapporterade vilseledande och med hårdvinklad agenda från Spanien, Italien, Frankrike, Belgien och Storbritannien.
Citera
2021-01-12, 14:51
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Är det detta du menar?
Förtroendetapp för MSB – väntas sjunka ännu mer
Förtroendet för sjukvården är fortsatt högt bland befolkningen, visar en mätning från Kantar Sifo som har beställts av MSB.

Däremot sjunker förtroendet för Folkhälsomyndigheten, regionerna och regeringen. Även MSB tappar förtroende, något som skedde redan innan tidigare generaldirektören Dan Eliassons resa till Kanarieöarna blev känd. Det säger Morgan Olofsson, kommunikationsdirektör på MSB.

– Det kommer nog påverka förtroendet ytterligare.

Eliasson meddelade sin avgång förra veckan efter hård kritik.

Mätningen omfattar perioden 1–31 december.
omni.se

Då är det ju inte direkt förtroendet för alla myndigheter som minskar.

Har du annan info?
Länk tack!

Han sa att förtroendet går ner på alla håll förutom för sjukvårdspersonalen. Dvs FHM, regeringen mm. Men även MSB som du säger men där var han lite mer utförlig. Jag har ingen länk utan citerar bara det han sa på TV där jag tittar live.
Citera
2021-01-12, 14:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Tycker det är skumt med Israel, de kom ju igång väldigt tidigt med vaccinering och har nu vaccinerat 22% av hela befolkningen, trots det går smittkurvan rakt upp.

https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=eur&areas=isr&areasRegional=usny& areasRegional=usnj&cumulative=0&logScale=0&per100K =1&startDate=2020-09-01&values=cases

Är det inte lite så att det finns en väldigt liten naturlig immunitet i Israel? Och när sådana enorma massor rör sig ute samtidigt för att vaccinera sig så ökar det spridningen rejält? Dessutom har ju åtminstone dom flesta i Israel bara fått sin första dos ännu?
Citera
2021-01-12, 14:52
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Fattar ej hur det kan va 80 000 Sverige fick ju bara 10 000 doser

Det var ju bara den första, symboliska leveransen, som var lika stor till alla EU-länder. Sedan har vi fått efter befolkningsstorlek, en gång i veckan. Idag skulle även Modernas vaccin börja anlända till Sverige, man får hoppas att det har funkat.
Citera
2021-01-12, 14:53
Medlem
Citat:
Nationella vaccinationsregistret kommer säkert att ha koll på vad du fått för första dos, men det är alltid bra att ta lite eget extra ansvar också.

Alla yrkesgrupper gör fel ibland, men det blir lite olika konsekvenser om en målare tar fel färg eller en pilot misslyckas med landningen.

Ja, och just inom regionerna så är det tyvärr inte sällan de som vet minst om sjukvård som sitter i ledningsfunktionerna och tar besluten.

Jag hörde just Anders T redovisa problemet med vaccinationsregistret på "CoronaNyheterna" på P1. Det är bara 7 regioner som hittills har lyckats koppla upp sina patientregister mot FoHMs vaccinationsregister (som har varit välfungerande i flera år). Man kunde faktiskt höra en liten ton av missnöje i Anders Ts beskrivning av problemet.

Min tilltro till den region där jag befinner mig är dessvärre utomordentligt låg när det gäller det mesta. Att de har schabblat även i denna fråga (uppkopplingen till v-registret) förvånar mig inte alls.

Så jag kommer absolut att vara noga med att ta reda på alla fakta när det blir min tur att få sprutorna.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
"nu tror jag inte" lägg 5% av din tid som du lägger ner på att forska om begränsa covid på att forska om konsekvenserna av restriktionerna.

Jävligt larvig när du skriver "inte vill ha några restriktioner" när jag klart och tydligt skrev att jag också tycker och förstår att vi måste införa restriktioner i LAGOM mängd.

Du verkar så fruktansvärt uppskrämd av covid att du inte kan förmå dig att ta in någon annan info än hur vi ska stoppa den utan hänsyn till något annat.

Problemet är bara att Covid19 är ingen mellanmjölk som man kan ha lagom mängd av. Det är en dödlig sjukdom. Mindre är alltid bättre än mera. Finns inga restriktioner i lagom mängd.
Antingen låter man sjudomen spridas vind för våg, eller så stänger man ned och pressar tillbaks smittan så långt det är möjligt. Det är så typiskt svenskt att tro att det skulle finnas någon gyllene medelväg. Ungefär som man gör nu med högstadiet. Man kör distansundervisning varannan vecka. Då har man verkligen inte förstått hur denna sjukdom sprids och vilka inkubations- och sjukdomsperioder som existerar. Det blir vare sig hackat eller malet. Blir som linje 3 med kärnkraften. Det blir icke-åtgärder som mest bara stör, utan att ge effekt. Ungefär som att stänga ned berg-och-dalbanan på Gröna Lund men låta T-banan köra som vanligt. Det ena är kul, men det andra fyller samhällsfunktion, men någon större betydelse för smittspridningen lär det inte ha. Bara symbolåtgärd.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Men hur jämlikt är det att lågstadielärare ska bli mindre sjuka i covid-19 än högstadielärare?

Och var ska jag lösa på? det var ingen matnyttig information i länken.
Hur ser urvalet ut?
Hur ser smittspridning ut i dom olika skolor som testats?
Övriga faktorer?
Utan att ha läst på så vågar jag faktisk gissa att just faktor lärare och lågstadie är försumbara men visa gärna att jag har fel.
Måste allt vara så väldigt jämlikt?
Vissa har tur och andra har otur helt enkelt!

Om du vill läsa studien så är det väl bara att googla.
Citera
2021-01-12, 14:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Är det inte bättre att lägga 5,5 miljarder till fattiga i Afrika istället som bor i hydda med stampat jordgolv än smittspårning och test i regionerna
Jo, det tror jag faktiskt.

Regeringen och FoHM har schabblat bort det där med smittspårning sedan länge och nu när vaccinet finns är det sannolikt för sent att lägga pengar på smittspårning.

De försöker bara rädda ansiktet!
Citera
2021-01-12, 14:56
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nu är det dags att börja pressa regionerna istället. I denna fråga angående bunkrande av vaccin kan FHM inte vara mer tydliga.
Citat:
Hittills har cirka 80 000 personer vaccinerats i Sverige. Det är ungefär hälften av de doser som har levererats. Troligtvis beror det på att många regioner valt att spara till en andra dos, eftersom man oroat sig över att leveranser av vaccinet skulle försenas, säger Tegnell.
Tidigare rekommendationen var väl att samma tillverkningsbatch/förpackning skulle användas även till den andra sprutan på samma personer? När ändrade man sig om den här principen?
Citera
2021-01-12, 14:57
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Vaccin ger immunitet, men inte åt alla. Ger de inte minst 50 % immunitet (tror jag det är) blir de inte godkända.

Med 90 % immunitet blir några få sjuka, men då oftast lindrigare än de som inte är vaccinerade.

Vill man läsa rådata så går dessa att leta upp.

Var kan man läsa att sjukvårdspersonal inte vill ta vaccinet?

"Vaccin ger immunitet, men inte åt alla." : Vad bygger du det på?
För övrigt så är inget vaccin godkänt. De har alla "nödgodkännande"!

Du kan säkert hitta mycket mer med lite andra sökord.
Google search: "medical personal do not take covid vaccin"
https://www.google.com/search?biw=1680&bih=907&ei=7an9X8ztIcvIrgTUj5KwCw& q=medical+personal+do+not+take+covid+vaccin&oq=med ical+personal+do+not+take+covid+vaccin&gs_lcp=CgZw c3ktYWIQAzoGCAAQChATUKRIWLp3YL98aABwAHgAgAFniAHLCZ IBAzcuNpgBAKABAaoBB2d3cy13aXrAAQE&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwiMmJTRxZbuAhVLpIsKHdSHBLYQ4dUDCA0&ua ct=5
Citera
2021-01-12, 15:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nivån ligger troligtvis lite lägre än innan jul nu. 16-18K nya fall kanske kan tänkas? Avlidna beror på hur många man "vågar" släppa iväg. Det är ju minst tusen dödsfall i eftersläpning nu. Gissar att man släpper mellan 200 och 280 idag. Mer än så vågar man nog inte portionera ut.
Bra gissat av mig. Mitt i spannet. FHMs sätt att mygla och dra ut på statistiken för att ge ett litet sken av kontroll är så lätt att genomskåda.

132/236 (56%) avlidna tio dagar eller äldre. Några procent mindre eftersläpning än senaste två veckor. Men man ska ju rapportera fyra gånger denna vecka då kanske man kan släppa lite större andel av nya dödsfall. Mer än 800 totalt vågar man nog inte släppa trots att det finns att ta av.
Citera
2021-01-12, 15:00
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Vaccin ger immunitet, men inte åt alla. Ger de inte minst 50 % immunitet (tror jag det är) blir de inte godkända.

Med 90 % immunitet blir några få sjuka, men då oftast lindrigare än de som inte är vaccinerade.

Vill man läsa rådata så går dessa att leta upp.

Var kan man läsa att sjukvårdspersonal inte vill ta vaccinet?
Citat:
Sedan november syns även en signifikant ökning av de som säger att de säkert eller troligt kommer att vaccinera sig, nästan 8 av 10 uppger det, enligt MSB:s senaste Kantar Sifo-undersökning.
Var väl någon enstaka läkare som inte ville vaccinera sig och då förstorade media upp det till att flertalet läkare inte ville.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in