2021-01-12, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Antagligen effekten av Black Friday, fortfarande. De flesta dödsfallen kommer ju två-tre veckor efter smittillfället (några som får respiratorvård, hänger i lite längre). Så vi kan räkna med att det har varit höga dödstal till och med den den 21 december, minst. Sedan blir det en nedgång, och sedan kommer dödsfallen efter julhelgen och panikinköpen precis innan, två-tre veckor efter det.

Flest antal nya bekräftade fall var 23/12 med över 11000. Toppen på dödsfallen lär komma i början-mitten på januari.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
De flesta rapporterade dödsfall idag har ändå en mer "normal" eftersläpning (<14 dagar). Men det trillar ju även in en del på jul- och nyårsdagarna. Imorgon tror jag att det kommer att komma ifatt en stor klump gällande de som avlidit utanför sjukhus under jul- och nyårshelgen.

Samtidigt är det ju så att det är färre som avlider utanför sjukhus nu jämfört med i våras, nu när fler tas in på sjukhus jämfört med tidigare. Så det kanske inte behöver vara de där 1000 saknade dödsfallen som vissa prognoser anger. Men jag vet inte.

Reagerade du på vad du själv skrev nu? Det är ju alldeles förfärligt om folk har legat hemma i sina bostäder och rum på boenden, och drunknat i sin egen lungvätska under julhelgen, för att de inte har fått komma in på sjukhus! Det värsta är att vi nu, på något sätt, har vant oss vid tanken - precis som människor i U-länder alltid har fått göra, och i fattigsverige förr när sjukhus bara var för dom rika.
Citera
Medlem
Hur många har förtroende för Folkhälsomyndigheten/Regeringen? Det sa MSB aldrig.
Citera
2021-01-12, 14:15
Medlem
SodaFointains avatar
Och varför ska svenska regeringen lägga 5 miljarder på testning och Corona spårning. Onödigt när alla snart är vaccinerade.
Citera
2021-01-12, 14:15
Medlem
Då passerar vi 10.000 döda den här veckan. Jösses.
Citera
2021-01-12, 14:16
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Kors i taket. MSB erkänner för första gången att förtroendet sjunker för alla myndigheter. Det trodde jag aldrig de skulle våga säga. Sent ska syndarna vakna.

Det har nog med Morgan Johansson, Dan Eliasson och statsministern att göra.
Citera
2021-01-12, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Nu är vi på väg ner.
- IVA ner
- Sjukhusinläggningar ner
- Smittade ner

Ja, 2 veckor efter att jullovet började så vek trenden neråt. Folk har rest till släktingar och några tar med sig viruset hem till arbetskollegor eller klasskompisar Nu är jullovet över och om två veckor vet vi nog alla vad vi kan förvänta oss.
Senast redigerad av L.D. 2021-01-12 kl. 14:19.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu handlar ju inte artikeln om någon som vaccinerats och sedan blivit smittad, så din slutsats har ingen grund i den studie du hänvisar till.

Kan ha missat något. Men har ej sett att något vaccin hävdar äkta immunitet.
Utan bara skydd mot allvarlig sjukdom.

De hävdar ej att skydda mot att bli smittad och bärare.

I och med att jag ej sett, att någon släppt rådata. Så kan man ej ens utvärdera vaccinernas effektivitet.
Yngre blir ju sälla riktigt sjuka. Så endast data för indevider över 60 är ju det verkligt intressanta.
Och det verkligt intressanta är hur de hanterar exponering 60+ dagar efter sista dos.

Notera att de har svårt att få medicinsk personal att ta något vaccin. De har ju hänvisat
till att ingen vaccin är färdigtestat innan 2023.
Citera
Medlem
Citat:
Som sagt - det är effekten av Black Friday, öppna skolor, öppen kollektivtrafik, inget utegångsförbud på kvällar och nätter, hittills inga polisiära befogenheter o.s.v.. Det finns ju fortfarande ingen bot emot själva viruset, när man väl har fått det. Bara sådana metoder som ger lite lindring, medan kroppen försöker värka ut infektionen själv (syrgas, vätskedropp, cortison etc.).

Det i sin tur är resultatet av vad som verkar vara medvetet luddiga formuleringar inlindade i två lager kanslisvenska. Om man inte får tydliga riktlinjer gör folk efter eget huvud, vissa är stenhårda, andra ultraliberala i sina tolkningar.

-”Kan ungarna träna fotboll? Ja eller nej?”

-”ÖöÖööh... vi ser gärna att fritidsaktiviteter för barn och ungdomar utomhus återupptas så snart det är möjligt.”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är nog inte så konstigt som du tror om du läser på på lite.
Men hur jämlikt är det att lågstadielärare ska bli mindre sjuka i covid-19 än högstadielärare?

Och var ska jag lösa på? det var ingen matnyttig information i länken.
Hur ser urvalet ut?
Hur ser smittspridning ut i dom olika skolor som testats?
Övriga faktorer?
Utan att ha läst på så vågar jag faktisk gissa att just faktor lärare och lågstadie är försumbara men visa gärna att jag har fel.
Citera
2021-01-12, 14:18
Medlem
SodaFointains avatar
Är det inte bättre att lägga 5,5 miljarder till fattiga i Afrika istället som bor i hydda med stampat jordgolv än smittspårning och test i regionerna
Citera
2021-01-12, 14:18
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Reagerade du på vad du själv skrev nu? Det är ju alldeles förfärligt om folk har legat hemma i sina bostäder och rum på boenden, och drunknat i sin egen lungvätska under julhelgen, för att de inte har fått komma in på sjukhus! Det värsta är att vi nu, på något sätt, har vant oss vid tanken - precis som människor i U-länder alltid har fått göra, och i fattigsverige förr när sjukhus bara var för dom rika.

I nästa stycke skriver jag ju samtidigt att det kanske inte är så många. Jag tror inte att någon ligger ensam hemma i en egen bostad och dör, om man gjort det är det för att man inte kontaktat vården. Det jag talar om är personer som bor på särskilt boende. Där dör man ofta på boendet och inte på sjukhus, covid eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in