2021-01-12, 07:08
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är säkert Goldmanfolk. Insinuerar du att Trump lyfte in bankfolk in i regeringen direkt?

"Insinuerar" kan man kalla det, men det är ett faktum att han gjorde detta. Storföretag har nog aldrig haft så mycket och så direkt makt som under de här fyra åren.

Edit: Ryktet säger att han ville göra Gary Cohn till "director of the Office of Management and Budget", men avstod för att man inte trodde att senaten, med republikansk majoritet, skulle godkänna ännu en Goldman Sachs person på hög nivå. Så han fick leda NEC istället, vilket inte kräver senatens godkännande.
Senast redigerad av Sir Dwain 2021-01-12 kl. 07:17.
Citera
2021-01-12, 08:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Vad har du fått detta ifrån? Det här är inte dina egna ord.

Du kan googla för att själv konstatera att det är mina ord.

Du kan verifiera det jag skrivit om historia genom historisk litteratur eller via nätet. Om du hittar något som inte är korrekt så får du gärna meddela detta.

Varför fick du för dig att det inte var mina ord?

Citatet av Bush, som anges att det är ett citat, är naturligtvis inte mina ord.

Citera
2021-01-12, 09:03
Medlem
lapons avatar
"Hur kommer vi att minnas Trump ?"

Verkligen en fråga. Jag är benägen att hysa den uppfattningen, att om det inte var för den 6:e Januari, så skulle Trump eventuellt kunna komma undan med att inte ta sig själv på så stort allvar. Att liksom skaka av sig "Trump" redan efter valnatten i November, och bli en civil ex-president utan särskilda ambitioner. Kanske be om ursäkt ifall han har gjort någon orolig med sin buffliga stil.
Hela hans framtoning var en ploj.
"En kul kille".

Men han var ingen kul kille..
-
Citera
2021-01-12, 09:21
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
GOP har hela tiden varit ett parti av amoraliska hycklare!
Det är själva naturen hos människor som medvetet utnyttjar rasism, lögnaktig propaganda och ren brottslighet för att ta ifrån den egna befolkningen deras rättigheter och välfärd, allt för att Wall Street ska kunna bli lite rikare:
https://publicseminar.org/essays/the-gops-anti-american-animus/

Och Donald får man nog säga är kronan på verket i denna utveckling. Han är verkligen partiets slutpunkt.

Visst har de rikare blivit rikare under flera republikanska presidenter, det började med reagnomics på 80-talet, men demokraterna är lika goda kålsupare när det gäller att gödsla Wall Street. Goldman & Sachs var frikostiga donatorer till Barack Obamas kandidatur, något som han betalade tillbaka till dem under finanskrisen.
Citera
2021-01-12, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Du kan googla för att själv konstatera att det är mina ord.

Du kan verifiera det jag skrivit om historia genom historisk litteratur eller via nätet. Om du hittar något som inte är korrekt så får du gärna meddela detta.

Varför fick du för dig att det inte var mina ord?

Citatet av Bush, som anges att det är ett citat, är naturligtvis inte mina ord.

Det är inte din stil.

Vilka raslagar avskaffades före det att Kennedy blev mördad? Lagar som Lyndon Johnson inte avskaffade?
Citera
2021-01-12, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
"Insinuerar" kan man kalla det, men det är ett faktum att han gjorde detta. Storföretag har nog aldrig haft så mycket och så direkt makt som under de här fyra åren.

Edit: Ryktet säger att han ville göra Gary Cohn till "director of the Office of Management and Budget", men avstod för att man inte trodde att senaten, med republikansk majoritet, skulle godkänna ännu en Goldman Sachs person på hög nivå. Så han fick leda NEC istället, vilket inte kräver senatens godkännande.

Menar du att Goldman haft makt över Trump? Hur då? Du kan veta bättre än jag gör om de finns kvar och inte fått sparken.

Men ja olyckligt av Trump att ha bjudit in bankfolk till regeringen. Industrifolk hade varit bättre.

Till storföretagens vänner, se IT-jättarna, hör inte Trump. De har tvärtemot givit sig på honom. De borde tyglas i demokratins namn...men Trump förlorar nu makten att göra detta.
Citera
2021-01-12, 11:27
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Menar du att Goldman haft makt över Trump? Hur då? Du kan veta bättre än jag gör om de finns kvar och inte fått sparken.

Men ja olyckligt av Trump att ha bjudit in bankfolk till regeringen. Industrifolk hade varit bättre.

Till storföretagens vänner, se IT-jättarna, hör inte Trump. De har tvärtemot givit sig på honom. De borde tyglas i demokratins namn...men Trump förlorar nu makten att göra detta.

Haft makt över Trump vet jag inte direkt, men över landet. Han satte ju Steve Mnuchin som finansminister t ex.

Och överallt dessa miljardärer och miljonärer, hans främsta krav på sina utnämningar verkar ha varit att de ska vara rika. Det är så ironiskt att han kampanjade på "drain the swamp" samtidigt som han är den mest korrupte presidenten (åtminstone sedan Harding, kanske någonsin). Nog för att det är republikansk standardpolitik att sälja ut folkets intressen till storföretag, men det brukar ändå finnas gränser.
Citera
2021-01-12, 12:23
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
GOP har hela tiden varit ett parti av amoraliska hycklare!
Det är själva naturen hos människor som medvetet utnyttjar rasism, lögnaktig propaganda och ren brottslighet för att ta ifrån den egna befolkningen deras rättigheter och välfärd, allt för att Wall Street ska kunna bli lite rikare:
https://publicseminar.org/essays/the-gops-anti-american-animus/

Och Donald får man nog säga är kronan på verket i denna utveckling. Han är verkligen partiets slutpunkt.
Du talar om ett parti som gick till krig för avskaffandet av slaveriet.
Citera
2021-01-12, 12:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Det är inte din stil.

Vilka raslagar avskaffades före det att Kennedy blev mördad? Lagar som Lyndon Johnson inte avskaffade?

Kennedys historiska lagförslag – The Civil Rights Bill
J.F. Kennedy lät utforma ett lagförslag, "civil rights bill", som förelades kongressen 1963-06-19. Kennedy mördades i Dallas 1963-11-22. Representanthuset godkände förslaget 1964-02-10. Efter 54 dagars filibuster godkände senaten förslaget 1964-06-19.
Att ge Johnson eller någon annan äran för Kennedys förslag är väl snarast att betrakta som historieförfalskning?

Ungefär som det är att försöka beskriva Trump som en bra president.

Han kunde gått till historien som en udda president. Han valde istället att inte accepterar resultatet av ett demokratiskt val och att hetsa en mobb till att marschera till Capitol Hill och där tränga sig in i Kapitolium för att förhindra den demokratiska processen. I något som närmast kan liknas vid ett försök till en statskupp.

Trump har dragit skam över USA och republikanska partiet
Nu har Trump dragit skam över USA och republikanska partiet, så till den grad att den republikanske tidigare presidenten George W. Bush kallar Trumps agerande för att "ifrågasätta valet på ett sätt som om det vore i en bananrepublk" och att det som Trump gjort är "ett hänsynslöst agerande utan respekt får våra institutioner, våra traditioner och vårt rättsväsende".
George W. Bush slams pro-Trump 'insurrection' at US Capitol: "This is how election results are disputed in a banana republic'
«This is how election results are disputed in a banana republic – not our democratic republic. I am appalled by the reckless behavior of some political leaders since the election and by the lack of respect shown today for our institutions, our traditions, and our law enforcement.»

https://www.businessinsider.com/george-w-bush-slams-pro-trump-insurrection-at-us-capitol-2021-1?r=US&IR=T
Citera
2021-01-12, 13:05
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Du talar om ett parti som gick till krig för avskaffandet av slaveriet.

Kommer republikanska partiet att överleva Trump?
Snacka om att det gått utför från 1861 till 2021, då Trump försökte avskaffa demokratin genom att hetsa sin mobb till att marchera till Capitol Hill och storma Kapitolium!

Visst har USA haft lite upp- och nerförsbackar även innan trump, men har det någonsin hänt något som fått en tidigare president att likna sittande presidents agerande med som om det vore i en bananrepublik. En guvernör jämför stormningen av Kapitolium, som Trump hetsade sin mobb till, med kristallnatten.

Nog kommer han att gå till historien allt, den Trumpen...

Citera
2021-01-12, 13:17
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Men ta du och kolla upp vad nyliberalism är innan du kommer och påstår saker om det. Här har du: https://en.wikipedia.org/wiki/Neoliberalism

Konservativa påstår sig stå på marknadens sida, en regering ska styra så lite som möjligt, man ska lita på att marknaden löser problemen. Det är vad Reagan hade sagt, Trump är antagligen inte tillräckligt smart för att säga det trots att han ju säger att han gillar Reagan (dessutom är han nog faktiskt inte liberal, till skillnad från nästan alla andra republikaner). Marknaden ska få styra så länge de som diskrimineras inte är de konservativa själva, för om det händer så är diskriminering plötsligt något hemskt som måste bekämpas. Förstår du vad jag menar är hyckleri med den inställningen?

Jag är lite trött på att du tillskriver mig en massa åsikter när det dessutom är sånt som jag uttryckligen har argumenterat emot, kan du inte ta och läsa igenom mina svar några gånger till innan du svarar nästa gång.

Gällande yttrandefrihet så tycker jag som Chomsky. Jag ser inte det här nödvändigtvis som en yttrandefrihetsfråga dock, trots dina hemsnickrade teorier om varför det borde vara det.

Så folkmassan gick till kongressen för att gräva efter tecken på valfusk? Jahaja, jag som litade på deras ord när de sa att det var en revolution, men de var bara grävande journalister? Ok. Jag får väl lita på dig, du har ju varit så bra på att ha rätt på allt annat...

Jag vet vad nyliberalism är och du måste väl ändå begripa att konservatism och nyliberalism är vitt skiljda från varandra? ”Fria marknader” är en liberal idé och som jag skrev har vare sig Trump eller Reagan förfäktat den. Vill du kalla privatiseringar och skattesänkningar för nyliberalism så var Hitler också nyliberal. Skriver du under på det?

Jag bemöter inte din halmgubbe om ”fria marknader” och konservativa mer. Hyckleriet står liberaler för när de påstår sig vara för yttrandefrihet men inte vill upprätthålla första tillägget i konstitutionen utan stödjer massiv censur.

Jaså, du ville inte prata om Bidens ”försonande” gester mer eller analogin mellan vänsterns ryssanklagelser och högerns anklagelser om valfusk? Du är en typisk inkonsekvent vänstermänniska. En måttstock för er i vänstern och en annan för högern ska gälla. Samma vad gäller Capitoliumincidenten. BLM och Antifa har påhejade av demokraterna vandaliserat, misshandlat, bränt och dödat runtom i USA i ett halvår. Vänstern har också för något år sen trängt in i senaten och stört processen där Kavanaugh skulle godkännas till HD. Inga brösttoner om terrorism och hysteriska anklagelser om ”hot mot demokratin” då inte.
Citera
2021-01-12, 14:40
Bannlyst
Citat:
Haft makt över Trump vet jag inte direkt, men över landet. Han satte ju Steve Mnuchin som finansminister t ex.

Och överallt dessa miljardärer och miljonärer, hans främsta krav på sina utnämningar verkar ha varit att de ska vara rika. Det är så ironiskt att han kampanjade på "drain the swamp" samtidigt som han är den mest korrupte presidenten (åtminstone sedan Harding, kanske någonsin). Nog för att det är republikansk standardpolitik att sälja ut folkets intressen till storföretag, men det brukar ändå finnas gränser.

Det stämmer.

Jag hade inte argumenterat så. En vaccin-tomte är jag heller inte en och Trump är.

Man gillar Trump starkt men han har inte varit felfri.

Därnäst gör du fånig partipolitik av detta igen. Brukar det inte vara "standardpolitik" med utförsäljningar under Clinton och Obama-perioderna?
Senast redigerad av Mertillen 2021-01-12 kl. 14:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in