Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Då måste ju den forskningen fram till misstaget ha varit bristfällig eftersom man missat att lägre dos ger bättre resultat. Vill de bara tjäna extra pengar på att lura på folk extra höga doser för att få sälja mer? Allvarligt, alltså! Högre doser borde ju öka risken för biverkningar. Så går det när man stressar fram ett vaccin.
Du får läsa på lite mera om vad som hänt tror jag.
Tyvärr har jag inga länkar att bidra med.
Det finns i princip ett oändligt antal olika kombinationer man kan ge ett vaccin på. I AZ:s första försök (Fas 2 skulle jag gissa) trodde man att en dos skulle räcka, men det funkade inte bra nog.
Då bestämde man sig för att pröva två lika stora doser och fick då ett bra resultat, 70+ % och nöjde sig med det. I vaccinsammanhang är 70 % normalt sett bra, tror kravet för att få ett vaccin godkänt är 50 %.
När man sedan genomförde Fas 3-studien uppmärksammades att vissa fick ett bättre skydd och när man sökte orsaken till detta upptäckte man felet, för liten första dos.
En för hög första dos ger "för bra" skydd så den andra dosen stoppas av den immunitet man fått från den första dosen och immuniteten efter andra dosen blir inte så bra.
Detta är inget jag kan länka till, det är egen kunskap utifrån sådant jag läst tidigare.
Det går säkert att hitta information om detta om man söker.