2021-01-12, 11:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tack för svar och till Surtruten & Pisseman också.
Jag tänkte mer på att neverever sa att just nu när vaccinerna kommer så kommer en variant som är snabbare att sprida sig vilket är ett stort hot emot sjukvården. Och att det skulle vara någon sorts hoax att vi just får den nu för att alla ska vaccinera sig.
Viruset har ju ändå muterat så många gånger - och precis när vaccinationerna går igång så kommer ett virus som sprids fortare ända upp till 70%?!

Om just den engelska varianten kan ha att göra med att man har hög smittspridning - och att det ökar virusets chans / risk att mutera till som nu en variant som är mer smittsam?
Den engelska mutationen (VOC202012/01) hittades i september och det är inget hoax.
Jag tror inte eller att man längre bedömer att smittspridningen är 70 % effektivare, men det vet jag inte något säkert om egentligen.

Den Sydafrikanska mutationen (501.V2) hittades i mitten av december.

Den japansk/brasilianska mutationen är ny.
Citera
2021-01-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Borde bli en hög siffra om de hunnit med att räkna. 300 döda. Det är en siffra som jag tror kommer presenteras idag, eller imorgon. Räknar med höga siffror både idag och imorgon. Tror dock man vill smeta ut det över veckan. Tror ogärna att man vill släppa en siffra på över 500 döda för en enskild dag. Då vill man nog hellre smeta ut den över veckan för att det inte ska låta så illa.

Det behöver ju inte vara så att det har avlidit så många som vissa utav er vill tro. Däremot är det mycket möjligt att 300 blir siffran på dagens presskonferens.
Citera
2021-01-12, 11:55
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Borde bli en hög siffra om de hunnit med att räkna. 300 döda. Det är en siffra som jag tror kommer presenteras idag, eller imorgon. Räknar med höga siffror både idag och imorgon. Tror dock man vill smeta ut det över veckan. Tror ogärna att man vill släppa en siffra på över 500 döda för en enskild dag. Då vill man nog hellre smeta ut den över veckan för att det inte ska låta så illa.

Sluta nu med era försök till att lura folk att det pågår en konspiration kring dödstalen.

Det är regionerna själva som rapporterar.
Tror du på riktigt att de har tid att sitta i möten med varandra för att välja vilka som skall rapportera vilka dödsfall?

Släpp den diskussionen och fortsätt snöa in på skolans roll i smittspridningen!
Citera
2021-01-12, 11:57
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Länka är du snäll
Har för mig att det var Moderna som gjorde så

Astra
Citera
2021-01-12, 12:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Länka är du snäll
Har för mig att det var Moderna som gjorde så

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Här.
https://economictimes.indiatimes.com/news/international/world-news/after-varied-efficacy-data-astrazeneca-to-conduct-fresh-clinical-trials-of-covid-19-vaccine/articleshow/79437907.cms?from=mdr
Här är några andra intressanta länkar.
AZ:s ansökan
Läkartidningen
Almänt om de olika vaccinerna
Citera
2021-01-12, 12:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är ju därför get dröjt innan AZ skickade in begäran om att få sitt vaccin godkänt.

Edit
Man hade donerat förstå dosen fel i någon test och upptäckte att skyddet då blev bättre.
Sedan har man vad jag förstått utökat studien för att verifiera att denna feldosering faktiskt ger ett bättre skydd.

Det går säkert att googla detta om man är extra intresserad.
Då måste ju den forskningen fram till misstaget ha varit bristfällig eftersom man missat att lägre dos ger bättre resultat. Vill de bara tjäna extra pengar på att lura på folk extra höga doser för att få sälja mer? Allvarligt, alltså! Högre doser borde ju öka risken för biverkningar. Så går det när man stressar fram ett vaccin.
Citera
2021-01-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om man inte får andra sprutan inom en viss tidsfrist då har ju inte vaccinet det skyddet som man har räknat med. En spruta räcker inte och den andra sprutan måste tas inom 3-4 veckor.

Sen är forskarna oroliga för att den långsamma vaccinationstiden gör att viruset hinner muterar till ngt de nuvarande vaccinerna inte fungerar för. Därför borde man rappa på..

P.S. Läste precis att viruset återigen har hoppas mellan arter. Gorillorna i San Diego Zoo har blivit smittade av sin skötare.

Mitt fetade.

Som jag har läst någonstans ska det gå minst tre veckor innan den andra dosen. Och som jag har fattat det är inte vaccineringen misslyckad om den andra dosen dröjer några dagar längre än tre/fyra veckor. Att det immunförsvar som kroppen byggt upp av den första dosen skulle försvinna om man inte får den andra dosen exakt på dag 21, det tror jag helt enkelt inte på.

Och om leveranserna till Sverige av någon anledning helt skulle utebli så är väl några tusen missade 2:a injektioner en piss i Missisippi i sammanhanget. Då blir det ju en katastrof av en helt annan dignitet. Det kanske t.o.m. är bättre om fler har fått ett visst skydd av en första dos i ett sådant läge.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad jag vet har man inte släppt några resultat av den uttökade studien ännu?
AZ har lämnat in ansökan!
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Sluta nu med era försök till att lura folk att det pågår en konspiration kring dödstalen.

Det är regionerna själva som rapporterar.
Tror du på riktigt att de har tid att sitta i möten med varandra för att välja vilka som skall rapportera vilka dödsfall?

Släpp den diskussionen och fortsätt snöa in på skolans roll i smittspridningen!
Behövs inga möten för det. Det räcker med att FHM ber dom att fördröja rapporteringen lite extra. Man såg tydligt under julen då man endast rapporterade två dagar i veckan att man medvetet höll siffrorna nere för att slippa släppa en för stor klumpsumma.

Man kan såklart skylla underrapporteringen på personalbrist under julhelgen men då är det märkligt att man ändå hann rapportera den förväntade dagssiffran. Man rapporterade just såna siffror som kunde förväntas en tidsag och onsdag. Men när rapporteringen uteblev under torsdagen och fredagen kunde man förvänta sig att dessa siffror skulle ha ackumulterats och rapporterats in nästa tisdag. Så blev det inte, dom försvann.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Man har tydligen COVID-taxi i Stockholm. Det visste jag inte:

Helena
@Hellpella
Nu har jag åkt CovidTaxi. Visste inte ens att sånt fanns! Mycket bra!
Skjutsar till och från sjukhus, VC; extra hygien & säkerhet. Chaufför & jag munskydd. Satt som ensam resenär i luftig skåpbil. Fick gå på och av efter chauffören öppnat baktill. Chaufför spritar mitt säte före och efter. Ingen betalning på plats. De skickar faktura. Suveränt!
https://twitter.com/Hellpella/status/1348932202264981506?s=20
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Researchers have discovered how severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 ( SARS-CoV-2), the virus that causes COVID-19, can block the production of cellular proteins and contributes to severe illness in its host. Previous studies had implicated a viral protein, nonstructural protein 1 or Nsp1, in the virus’ ability to block cells’ production of new proteins. The researchers were able to show that Nsp1 is one of SARS-CoV-2's most pathogenic viral proteins. In human lung cells, it can drastically alter host cell gene expression and essentially form a plug that prevents the ribosome from receiving genetic instructions for new proteins encoded in messenger RNA. However, it remains unknown how the virus is still able to produce its own proteins, using the same ribosome, to replicate in the cell after it disables the cell's ability to make normal proteins.

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30879-3/fulltext
Citera
2021-01-12, 12:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Då måste ju den forskningen fram till misstaget ha varit bristfällig eftersom man missat att lägre dos ger bättre resultat. Vill de bara tjäna extra pengar på att lura på folk extra höga doser för att få sälja mer? Allvarligt, alltså! Högre doser borde ju öka risken för biverkningar. Så går det när man stressar fram ett vaccin.
Du får läsa på lite mera om vad som hänt tror jag.
Tyvärr har jag inga länkar att bidra med.

Det finns i princip ett oändligt antal olika kombinationer man kan ge ett vaccin på. I AZ:s första försök (Fas 2 skulle jag gissa) trodde man att en dos skulle räcka, men det funkade inte bra nog.

Då bestämde man sig för att pröva två lika stora doser och fick då ett bra resultat, 70+ % och nöjde sig med det. I vaccinsammanhang är 70 % normalt sett bra, tror kravet för att få ett vaccin godkänt är 50 %.

När man sedan genomförde Fas 3-studien uppmärksammades att vissa fick ett bättre skydd och när man sökte orsaken till detta upptäckte man felet, för liten första dos.

En för hög första dos ger "för bra" skydd så den andra dosen stoppas av den immunitet man fått från den första dosen och immuniteten efter andra dosen blir inte så bra.

Detta är inget jag kan länka till, det är egen kunskap utifrån sådant jag läst tidigare.
Det går säkert att hitta information om detta om man söker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in