2021-01-12, 11:25
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vad blir det för siffror idag tro?
Nivån ligger troligtvis lite lägre än innan jul nu. 16-18K nya fall kanske kan tänkas? Avlidna beror på hur många man "vågar" släppa iväg. Det är ju minst tusen dödsfall i eftersläpning nu. Gissar att man släpper mellan 200 och 280 idag. Mer än så vågar man nog inte portionera ut.
Citera
2021-01-12, 11:27
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Man hade donerat förstå dosen fel i någon test och upptäckte att skyddet då blev bättre.
Sedan har man vad jag förstått utökat studien för att verifiera att denna feldosering faktiskt ger ett bättre skydd.

Vad jag vet har man inte släppt några resultat av den uttökade studien ännu?
Citera
2021-01-12, 11:27
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är minst dubbla foliehattar som gäller nu framöver om du ska klara dig undan.

Det var ochså ett sätt att se på det. Vet ingen annan än mig själv som åkt på det.
Frågat de man känner om de vet någon som åkt på det. Ingen vet någon.

De som framfört i tråden att det ej är värre än ett tufft influensa år.
Är ju ej helt ute och cyklar. Ja Sars är mycket farligare än att åka
på influensan. Men något Wuhan verkar inget land åka på.

Det finns kända profylax, men väst sätter ej in dem?! Tegnell vill ej minska smittspridningen
och säger i direktsändning att det dör för få.

En anka är ingen höna. En höna är ingen anka. Och Norge vill hemligstämpla
allt arbete coronakommissionen gör i 100år.

Du gör bäst att inhandla tre rullar folie innan du försöker förklara
hur allt hänger ihop.
Senast redigerad av severustheemperor 2021-01-12 kl. 11:32.
Citera
2021-01-12, 11:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Ska bli spännande att se om coronakaoset inom vården fortsätter även denna vecka, eller om det lugnat ned sig något.

Känns som vi befinner oss i ett obehagligt läge just nu. En slags tippingpoint på något vis. Har jullovet dämpat smittan något, eller har vi mutationer som gör att smittan drar iväg ännu mera och vi närmar oss katastrof? 2,5 timme till pressträffen.
Citera
2021-01-12, 11:28
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Han har ju kvarvarande sjukdom trots att han är virusfri sedan fyra veckor, sedan kan man ju diskutera när man skall kalla det för long-term, men han uppfyller alla "villkoren" för detta och sjukvården kallade det för detta när han kontaktade dem. För tillfället så är den enda rekommendation han fått av sjukvården att vila och se om det blir bättre. De har väl inte resurser att ta emot honom ens, utan de hoppas nog bara att det skall bli bättre inom 180 dagar...

Långtidscovid räknas efter 10 veckor

https://covidforeningen.se/
Citera
2021-01-12, 11:32
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Just coronavirus är ganska stabila. Eftersom att RNA:t är så stora hos dem finns det en inbyggd korrekturläsarfunktion vid replikation som håller koll på att det inte blir alltför stora avvikelser på kopiorna. Detta är en egenhet hos just coronavirus och ställer till det bl.a. för antivirala medel mot viruset.

Så i grunden är SCoV2 ganska stabilt. Det är samma med de andra coronavirusen som vi har omkring oss. Och till skillnad mot influensa där vi ser helt nya varianter och med rhinovirus där det finns flera hundra arter så är det samma coronavirus som återkommer. Med lite förändringar på spike-proteinet för att lura immunförsvaret. Det är deras strategi för att hålla sig kvar bland oss. Alltså inga större svängningar i mutationerna.

Man brukar få återinfektioner med de andra HCoV:s med en periodicitet på vartannat år. Jag antar att SCoV2 kommer att följa samma mönster. Det är alltså alldeles för tidigt för en mutation som dessutom kan undgå den immunitet som finns och de vacciner som utvecklas. Jag är dock ganska säker på att vi får se detta om något år. Kanske fram mot slutet av 2021.

Tack för svar och till Surtruten & Pisseman också.
Jag tänkte mer på att neverever sa att just nu när vaccinerna kommer så kommer en variant som är snabbare att sprida sig vilket är ett stort hot emot sjukvården. Och att det skulle vara någon sorts hoax att vi just får den nu för att alla ska vaccinera sig.
Viruset har ju ändå muterat så många gånger - och precis när vaccinationerna går igång så kommer ett virus som sprids fortare ända upp till 70%?!

Om just den engelska varianten kan ha att göra med att man har hög smittspridning - och att det ökar virusets chans / risk att mutera till som nu en variant som är mer smittsam?
Citera
2021-01-12, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ja, jag ville bara visa på att det är inte alla som kommer lindrigt undan. Han kommer att bli dyr för samhället under sin rehabilitering (om den ens lyckas).

Jag hörde på radion idag att man i Norge hävdar att orsaken till att man lyckats hålla tillbaka viruset så bra är att man gjorde en lockdown innan man fick en stor samhällsspridning och att man därför klarar av att slå ned de utbrott man får. Man har de resurser som krävs till detta då man inte har många sjuka.

Jämför vad sjukvårdskostnaderna i Norge kommer att vara de närmaste åren med vad vi får för kostnader i Sverige. Jag tror att Norge går vinnande ur det.

Norges lockdown kostade ju en hel del i våras... 'Det värsta vi sett sedan 30-talet'

https://www.di.se/nyheter/tvarnit-for-norge-det-varsta-vi-har-sett-sedan-1930-talet/

En lockdown kostar gigantiska summor varje dag
Citera
2021-01-12, 11:38
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Den ena testgruppen där man fuckade upp dosstorleken och gav endast halv dos första gången fick 90% som resultat. Men den gruppen var väldigt liten och det blev så få smittade där så man kan inte säga att resultatet med säkerhet berodde på doseringen.

Länka är du snäll
Har för mig att det var Moderna som gjorde så
Citera
2021-01-12, 11:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vad blir det för siffror idag tro?

Borde bli en hög siffra om de hunnit med att räkna. 300 döda. Det är en siffra som jag tror kommer presenteras idag, eller imorgon. Räknar med höga siffror både idag och imorgon. Tror dock man vill smeta ut det över veckan. Tror ogärna att man vill släppa en siffra på över 500 döda för en enskild dag. Då vill man nog hellre smeta ut den över veckan för att det inte ska låta så illa.
Citera
2021-01-12, 11:40
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om man inte får andra sprutan inom en viss tidsfrist då har ju inte vaccinet det skyddet som man har räknat med. En spruta räcker inte och den andra sprutan måste tas inom 3-4 veckor.

Sen är forskarna oroliga för att den långsamma vaccinationstiden gör att viruset hinner muterar till ngt de nuvarande vaccinerna inte fungerar för. Därför borde man rappa på..

P.S. Läste precis att viruset återigen har hoppas mellan arter. Gorillorna i San Diego Zoo har blivit smittade av sin skötare.

Tack, det är precis därför jag är så emot att använda samtliga doser direkt om något skulle hända med leveranserna
Citera
2021-01-12, 11:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Tack för svar och till Surtruten & Pisseman också.
Jag tänkte mer på att neverever sa att just nu när vaccinerna kommer så kommer en variant som är snabbare att sprida sig vilket är ett stort hot emot sjukvården. Och att det skulle vara någon sorts hoax att vi just får den nu för att alla ska vaccinera sig.
Viruset har ju ändå muterat så många gånger - och precis när vaccinationerna går igång så kommer ett virus som sprids fortare ända upp till 70%?!

Om just den engelska varianten kan ha att göra med att man har hög smittspridning - och att det ökar virusets chans / risk att mutera till som nu en variant som är mer smittsam?
Rent evolutionärt är det vad viruset strävar efter. Att smitta så många som möjligt och ta sig förbi ev. hinder på vägen. Däremot vill det att vi ska överleva och vara smittsamma så länge som möjligt.

Så vad händer om man sätter ett hinder i vägen för viruset? Vi hade ett utbyte tidigare och när det gäller antivirala så finns nog risken för resistensutveckling. Har funderat lite kring vaccinationer och kanske - men inte i någon hög grad - skulle det kunna ske om nu inte vaccinationen t.ex. ger sterilitet. D.v.s. att vaccinerade blir smittade men inte utvecklar någon allvarlig sjukdom.

Får fundera lite mer på det men jag tror inte att det kommer att utgöra något problem. Däremot kommer nya mutationer dyka upp oavsett som rundar immunförsvaret. Det är jag ganska säker på men som sagt inte förrän tidigast om något år förhoppningsvis.
Citera
2021-01-12, 11:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Länka är du snäll
Har för mig att det var Moderna som gjorde så
Här.
https://economictimes.indiatimes.com/news/international/world-news/after-varied-efficacy-data-astrazeneca-to-conduct-fresh-clinical-trials-of-covid-19-vaccine/articleshow/79437907.cms?from=mdr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in