2021-01-11, 20:04
Medlem
SodaFointains avatar
Vad äckligt?

Astrazeneca utvecklar vaccinkandidaten AZD1222 i samarbete med forskare vid Oxford university. Vaccinet bygger på ett försvagat förkylningsvirus (adenovirus) från schimpanser.
Senast redigerad av SodaFointain 2021-01-11 kl. 20:08.
Citera
2021-01-11, 20:06
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Men om nu labben samarbetat för att ta fram vaccin då borde väl alla vaccinenen ha samma effektivitet. Nått var ju 90 procent nått var 70 procent

Det är ju flera olika vacciner. Fem stycken ska vi få hit, men det finns ännu fler i världen. De som har tillverkat OLIKA vacciner har inte samarbetat, så vitt jag vet. Flera av dem använder ju också helt olika principer.
Citera
2021-01-11, 20:10
Medlem
SodaFointains avatar
Hur kan vaccinen om de innehåller samma sak ha olika effektivitet?
Citera
2021-01-11, 20:11
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ju flera olika vacciner. Fem stycken ska vi få hit, men det finns ännu fler i världen. De som har tillverkat OLIKA vacciner har inte samarbetat, så vitt jag vet. Flera av dem använder ju också helt olika principer.

Vad roligt! Snart kommer vi att välja vaccin likadant som vi väljer en ny bil. Ska bli roligt att läsa på om alla olika modeller och dess för- och nackdelar. Kanske dags att börja jobba deltid så man hinner plugga
Citera
2021-01-11, 20:15
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Vad äckligt?

Astrazeneca utvecklar vaccinkandidaten AZD1222 i samarbete med forskare vid Oxford university. Vaccinet bygger på ett försvagat förkylningsvirus (adenovirus) från schimpanser.

Det är för att vi människor inte ska ha stött på det tidigare.

Citat:
Hur kan vaccinen om de innehåller samma sak ha olika effektivitet?

Det gör de ju inte. Här är en bra artikel om vilka olika typer som finns, och vilka läkemedelsföretag som tillverkar dem:

https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-vaccin-mot-covid-19-6994317
Citera
2021-01-11, 20:16
Medlem
Den mutation E484K som finns i den Sydafrikanska varianten SA B1351 har också upptäckts i
den Brasilianska varianten B11248 av ett Japanskt lab.

Eric Feigl-Ding har sammanställt intressant information om E484K.

In a recent study by @jbloom_lab, E484 mutation (inside the #SARSCoV2’s spike’s critical receptor binding domain) seemed to escape neutralizing antibodies—bad.

Escaping neutralizing antibodies could mean some convalescent plasma, some antibody drugs, and maybe even vaccines could be disrupted a little.

https://twitter.com/DrEricDing/status/1348607329881763841

Eric Feigl-Dings slutsats är långt ifrån den Svenska modellen (Pressa ner kurvan strax under sjukvårdens max kapacitet):

Many experts think maybe it’s the use of synthetic monoclonal antibody drugs and maybe CP in a few chronically sick immunocompromised person long term that drove the evolution of the virus in such ways to adapt. This is why we must end the pandemic w/ #ZeroCovid to win this.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, det är DU som lever i ett timewarp. Artikeln jag länkade förut var från 3 januari. 2021. Här har du länken igen, och citatet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rgz92m/norge-stanger-ner-for-att-minska-smittspridningen--infor-nya-restrikt

PUBLICERAD:
SÖN 03 JAN 2021

UPPDATERAD:
MÅN 04 JAN 2021

Nya restriktioner i Norge som ska gälla 4-18 januari:

...

Alla universitet, högskolor, yrkesskolor, gymnasieskolor och grundskolor bör ha digital undervisning om det är möjligt.

Tack för rättelsen.

Då vet vi i alla fall att norska regeringen och norska motsvarigheten till FoHm tycker olika..
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Vad roligt! Snart kommer vi att välja vaccin likadant som vi väljer en ny bil. Ska bli roligt att läsa på om alla olika modeller och dess för- och nackdelar. Kanske dags att börja jobba deltid så man hinner plugga

Ja, det är väl jättebra? Jag tänker ta Janssens om jag tar något alls. Jag misstänker att sommaren kommer att komma emellan - eftersom Janssens inte ens är klara med sina Fas 3-tester ännu - och sedan till hösten kanske det inte behövs längre, för att så många andra är immuna.
Citera
2021-01-11, 20:17
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tack för rättelsen.

Då vet vi i alla fall att norska regeringen och norska motsvarigheten till FoHm tycker olika..

Ja, och så måste det ju få vara. Och det måste i slutändan vara Statsministern som bestämmer. Önskar Löfven skulle fatta det också, eller ha lite stake...
Citera
2021-01-11, 20:18
Medlem
Då jag haft Covid så kör jag på gymmet, med de nya reglerna från regeringen så har de nu höjt kapaciteten med 2,5ggr...

De hade själva satt striktare regler innan regeringen satte en gräns.

2500kvm yta gav 250 personer istället för 100 personer som de hade som gräns tidigare.
Citera
2021-01-11, 20:19
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Det är för att vi människor inte ska ha stött på det tidigare.

Det gör de ju inte. Här är en bra artikel om vilka olika typer som finns, och vilka läkemedelsföretag som tillverkar dem:

https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-vaccin-mot-covid-19-6994317
Jo nån sa de samarbetat att ta fram vaccin de olika bolagen därför det gått så fgort då måste det va samma recept. men de kanske kommit på ett vaccin mnot corona sist det var sars och då när det kom på det var det bara 1 vecka kvar av sjkkdomen sen tog den slut
Citera
2021-01-11, 20:20
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Då jag haft Covid så kör jag på gymmet, med de nya reglerna från regeringen så har de nu höjt kapaciteten med 2,5ggr...

De hade själva satt striktare regler innan regeringen satte en gräns.

2500kvm yta gav 250 personer istället för 100 personer som de hade som gräns tidigare.
Men hur ska gröna lund göra i sommar tex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in