2021-01-11, 12:44
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Att Esbjörn inte vill genomföra affären är enligt mig solklart o på riktigt. Annars hade han dykt upp till mötet på banken.

Att inte kommunicera är också en sorts kommunikation men inte så konstruktiv. Blir bara en massa tolkningar från båda sidor (som här i tråden).

Självklart går det bra att nollställa hela affären till hur det var innan. Ev.kostnaders fördelning får man diskutera, nu med respektives juridiska hjälp. Vill man, kan man. Gissningsvis blir det läropengar för båda.

Personligen hoppas o tror jag att det blir lösningen innan tinget. För om det blir tinget då blir allt offentligt o det tror jag inte Ebba har något att vinna på. Men vi får se, snart 15:e.

Att man inte dyker upp, kan bero på så mycket mer än att man inte vill. Att man inte kan av någon anledning.

Om man ska tro de kunniga i tråden, så måste fastigheten köpas tillbaka, dvs det ska skrivas nya kontrakt och med det förhandlas om kostnader köparen har fått pga detta. Kostnaden i pengar hamnar på parten som drog sig ur, så ekonomiskt hamnar den på Esbjörn om inte själva köpet blir ogiltigförklarat.
2021-01-11, 12:47
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ditt resonemang utgår från att det blir rättegång, det vet vi inte än!

Du utgår också från att Esbjörn redan har blåst Ebba o det är ännu en gissning. Jag gissar att de 390' står kvar på kontot.

Jag gissar att båda får stå sitt kast.

Finns 4 alternativ !
1 Esb. Backar och tar kostnaden.
2 EB får lagfarten antingen genom tinget eller inte, Esb. Blir kostnadsbärare
3 Ebba tar alla kostnader och backar.
4 dom delar på kostnaden, och Esb får belåna huset alt sälja lgh.

Vad tror du? gissa inte.
Utan kom med konkret förslag och motivering.

Gissar slutade vi med då det är bara massa gissande här som leder till pajkastning
2021-01-11, 12:49
Medlem
Citat:
Konsekvensen av ditt resonerande är att du tycker att det är ok med dessa äldrebedrägerier där äldre skriver under dyra teleabonnemang mm.

Men visst kör på det - det är fritt fram så länge du kan visa en underskrift.

Ingen trevlig värld du lever i - o hoppas att du också kan komma upp i en aktningsvärd ålder!

Konsekvensen av ditt resonemang blir i så fall att omyndigförklara alla äldre och bistå dom med varsin förmyndare för att de inte ska råka ut för bedrägerier. Du vill inte stoppa där utan gå steget längre och se till så äldre inte ens fritt ska få förfoga över sina ägodelar eftersom alla eventuella köpare per automatik är bedragare.

Du bör redan idag gardera dig med en förmyndare för eventualiteten att du efter att ha uppnått aktningsvärd ålder planerar att sälja en fastighet. Gör det i tid så inte dina arvingar tvingas försöka få dig omyndigförklarad efteråt.
2021-01-11, 12:50
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Att kostnader har uppstått är klart - men om man bestämmer sig för att inte genomföra affären så kan man komma överens om fördelningen av dessa. Inget konstigt med det.

Alla kör inte helt efter de juridiska regler som omger en affär, men man kan göra det. Det är det vi ser att Ebba gör o Ebba-klanen här hela tiden förespråkar.

Har du läst det som framkommit i från tinget?
Isf. är det ganska självklart vad som komma ska.
2021-01-11, 12:57
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Konsekvensen av ditt resonerande är att du tycker att det är ok med dessa äldrebedrägerier där äldre skriver under dyra teleabonnemang mm.

Men visst kör på det - det är fritt fram så länge du kan visa en underskrift.

Ingen trevlig värld du lever i - o hoppas att du också kan komma upp i en aktningsvärd ålder!

Det är grymt stor skillnad på en ögonblicksaffär som ett telefonabonnemang, jämfört med ett fastighetsköp där parterna träffats flera gånger innan affären blev av. Juridiken är annorlunda, priset är annorlunda.

Bedrägerier är aldrig okay. Oavsett ålder på de inblandade. Men bara för att man är gammal, innebär det inte att man är otillräknelig. Ingvar Kamprad drev ett imperium och var äldre än så.

Frågan kvarstår då om det ÄR ett bedrägeri. Har Ebba lurat Esbjörn att sälja något han inte ville sälja? Jag tror inte det, men precis som oss alla, var jag inte med när affären gjordes upp och jag känner ingen av de inblandade, så hur klar i skallen Esbjörn är, vet jag inte.
2021-01-11, 14:07
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
"Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill."

Av alla halmstrån så är detta det du verkar trycka hårdast på. Du låser in dig på det faktum att EB skrivit att hon inte ska genomföra affären om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill och i din värld så är det som det vore inskrivet i sten. Det går alltså inte att ändra. Enligt dig.

Vi vet att Esbjörn ville sälja fastigheterna till EB den 20:e augusti förra året. Det var då han "spottade i näven" och skakade hand med EB. Det var då han skrev under köpekontraktet. Då ville Esbjörn sälja och faktiskt... att Esbjörn ville sälja då den 20:e augusti är något som Esbjörn själv indirekt fortsätter att hävda för han säger ju att han nu ångrar sig. Inte att han inte ville sälja den 20:e augusti. Han har alltså ändrat sig. Det är vad han själv säger.

Du hamnar i vad jag skulle kalla "Freducations dilemma".
Frågan är... har man rätt att ändra sig eller inte?

Om man inte har rätt att ändra sig så har ju Esbjörn, enligt dig, inte rätt att ändra sig. Moraliskt. Juridiskt vet vi ju redan att han inte har rätt att ändra sig. Nu kanske någon tänker att ok då. Esbjörn hade inte rätt att ändra sig men då har ju inte EB heller rätt att ändra sig och så är det ju. Samma sak gäller för båda så EB har inte heller rätt att ångra att hon ville köpa fastigheterna den 20:e augusti av Esbjörn och hon kan naturligtvis inte ha rätt att ångra det hon ångrade.

Om man har rätt att ångra sig kan du ju förvisso tycka att Esbjörn har rätt att ändra sig men då faller även ditt lilla "halmstrå" för då anser du ju också att EB har rätt att ångra sig. Hon har alltså inte bara rätt att ångra sig utan även rätt att ångra sitt ånger och därmed faller allt ditt käbbel om vad EB skrev på FB.

Så... där har du "Freducations dilemma". Oavsett ståndpunkt du tar hamnar du snett.
2021-01-11, 15:16
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Att man inte dyker upp, kan bero på så mycket mer än att man inte vill. Att man inte kan av någon anledning.

Om man ska tro de kunniga i tråden, så måste fastigheten köpas tillbaka, dvs det ska skrivas nya kontrakt och med det förhandlas om kostnader köparen har fått pga detta. Kostnaden i pengar hamnar på parten som drog sig ur, så ekonomiskt hamnar den på Esbjörn om inte själva köpet blir ogiltigförklarat.

Om nu det blir ett återköp, och det motförmodan blir en utredning av Esb. hälsa.

Eller om han nu lägger näsan i vädret inget är ju omöjligt i denna affär tydligen.

Då blir det MZ eller kanske M-gård som får köpa tillbaka fastigheten (för han ville ju ha den som sommarstuga)

Ska det vara en ny värdering i så fall?
Det har ju trotts allt gått snart ett halvår.
Ska vi lita på dessa värderingar som vissa skriker om då eller ska MZ lura av EB fatigheten. ?

Den borde vara mer värd för MZ efterssom att den har ett annat värde iom hans koppling till huset.
2021-01-11, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Av alla halmstrån så är detta det du verkar trycka hårdast på. Du låser in dig på det faktum att EB skrivit att hon inte ska genomföra affären om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill och i din värld så är det som det vore inskrivet i sten. Det går alltså inte att ändra. Enligt dig.

Vi vet att Esbjörn ville sälja fastigheterna till EB den 20:e augusti förra året. Det var då han "spottade i näven" och skakade hand med EB. Det var då han skrev under köpekontraktet. Då ville Esbjörn sälja och faktiskt... att Esbjörn ville sälja då den 20:e augusti är något som Esbjörn själv indirekt fortsätter att hävda för han säger ju att han nu ångrar sig. Inte att han inte ville sälja den 20:e augusti. Han har alltså ändrat sig. Det är vad han själv säger.

Du hamnar i vad jag skulle kalla "Freducations dilemma".
Frågan är... har man rätt att ändra sig eller inte?

Om man inte har rätt att ändra sig så har ju Esbjörn, enligt dig, inte rätt att ändra sig. Moraliskt. Juridiskt vet vi ju redan att han inte har rätt att ändra sig. Nu kanske någon tänker att ok då. Esbjörn hade inte rätt att ändra sig men då har ju inte EB heller rätt att ändra sig och så är det ju. Samma sak gäller för båda så EB har inte heller rätt att ångra att hon ville köpa fastigheterna den 20:e augusti av Esbjörn och hon kan naturligtvis inte ha rätt att ångra det hon ångrade.

Om man har rätt att ångra sig kan du ju förvisso tycka att Esbjörn har rätt att ändra sig men då faller även ditt lilla "halmstrå" för då anser du ju också att EB har rätt att ångra sig. Hon har alltså inte bara rätt att ångra sig utan även rätt att ångra sitt ånger och därmed faller allt ditt käbbel om vad EB skrev på FB.

Så... där har du "Freducations dilemma". Oavsett ståndpunkt du tar hamnar du snett.
Det som är av absolut största vikt är vad som skedde fram till och med 20e augusti. En del här inne påstår ju att det var Esbjörn som gick ut och erbjöd huset till försäljning, något jag inte sett något som bekräftar men detta känns ganska avgörande.

Är det så att Esbjörn sökt köpare, förhandlat med flera olika och landat i Ebba Busch som köpare, ja då tror jag inte att det finns någon out för han.

Är det så att Ebba Busch sökt upp Esbjörn, påbörjat en övertalningskampanj, kanske inte varit helt ärlig. Och tagit fram försäljningsavtal, kanske till och med utan Esbjörns inblandning, ja då kommer detta inte att vara klädsamt för Ebba Busch, skulle till och med säga att då har hon nog gjort sitt inom politiken.

Sjukt spännande att se vart det här tar vägen på fredag.
2021-01-11, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Det som är av absolut största vikt är vad som skedde fram till och med 20e augusti. En del här inne påstår ju att det var Esbjörn som gick ut och erbjöd huset till försäljning, något jag inte sett något som bekräftar men detta känns ganska avgörande.

Är det så att Esbjörn sökt köpare, förhandlat med flera olika och landat i Ebba Busch som köpare, ja då tror jag inte att det finns någon out för han.

Är det så att Ebba Busch sökt upp Esbjörn, påbörjat en övertalningskampanj, kanske inte varit helt ärlig. Och tagit fram försäljningsavtal, kanske till och med utan Esbjörns inblandning, ja då kommer detta inte att vara klädsamt för Ebba Busch, skulle till och med säga att då har hon nog gjort sitt inom politiken.

Sjukt spännande att se vart det här tar vägen på fredag.

Jag skulle tro att det krävs mer, möjligen om hon har förfalskat Esbjörns namnteckning. Om hon, i likhet med andra, har kontaktat Esbjörn och frågat om han vill sälja så lär inte det uppröra särskilt många.
2021-01-11, 15:27
Medlem
wedonthavetimes avatar
Är det någon som vet om Ebba har börjat renovera fastigheten ännu? Vad jag förstod så hade hon även fått nycklar av Esbjörn innan han ångrade sig. Och tillträdesdatumet har ju redan passerat.

Att man ännu ej fått lagfart är inget hinder för att man inte skall kunna börja renovera sitt nyköpta ruckel.
2021-01-11, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp

Nej nej nej... om man inte kan meddelar man det i förväg och bokar om. Om man akut måste avblåsa det så ringer man i efterhand och ber tusen gånger om ursäkt, har en fruktansvärt bra förklaring och bokar dessutom ett nytt möte inom en snar framtid.
Man kastar inte sin telefon i sjön, spikar igen sin brevlåda och låser in sig på okänd adress...
2021-01-11, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Finns 4 alternativ !
1 Esb. Backar och tar kostnaden.
2 EB får lagfarten antingen genom tinget eller inte, Esb. Blir kostnadsbärare
3 Ebba tar alla kostnader och backar.
4 dom delar på kostnaden, och Esb får belåna huset alt sälja lgh.

Vad tror du? gissa inte.
Utan kom med konkret förslag och motivering.

Gissar slutade vi med då det är bara massa gissande här som leder till pajkastning

Nu får du väl ge dig!

Du gissar själv 4 gånger att det endast finns dessa möjligheter utifrån hur du tänker, så varför får inte alla andra gissa?

"Vad tror du? gissa inte."
Att tro är att gissa!

Jag kan komma på fler alternativ (gissningar) men låt oss se vad som händer på fredag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in