2021-01-11, 17:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nu kanske jag tjatar men du duckar en tredje gång.
Varför skenar INTE smittspridningen i Norge som har haft skolorna öppna hela hösten om du nu säger att det är den största och viktigaste smittkällan?

Deras Tegnell-motsvarighet som ni hyllat ångrar till och med att dom stängde i våras.

Jaha, men vad konstigt då att de norska skolorna är stängda i detta nu, om det är så skadligt och overksamt..?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rgz92m/norge-stanger-ner-for-att-minska-smittspridningen--infor-nya-restrikt

FAKTA
Nya restriktioner i Norge som ska gälla 4-18 januari:
Maximalt fem personer vid privata sammankomster.

Nationellt alkoholförbud på restauranger.

Maximalt tio personer vid inomhusevenemang, med en gräns på 200 personer där alla sitter.

Maximalt 200 personer på utomhusevenemang, men 600 personer där alla sitter.

Maximalt 10 personer på kyrkovandringar i kristna församlingar.

Alla som kan arbeta hemifrån ska göra det.

Alla universitet, högskolor, yrkesskolor, gymnasieskolor och grundskolor bör ha digital undervisning om det är möjligt.
Senast redigerad av Merwinna 2021-01-11 kl. 17:32.
Citera
2021-01-11, 17:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nu kanske jag tjatar men du duckar en tredje gång.
Varför skenar INTE smittspridningen i Norge som har haft skolorna öppna hela hösten om du nu säger att det är den största och viktigaste smittkällan?

Deras Tegnell-motsvarighet som ni hyllat ångrar till och med att dom stängde i våras.

Sen sopar du bara bort alla saker som rör barnens väl och hälsa men när det kommer till pensionärerna då tycker du att vi skall visa empati.

Jag vet vad jag pratar om då jag ser det på nära håll.

Hur många barn kommer inte sluta idrotta nu. Jag har problem själv att motivera dom att fortsätta med en idrott som dom inte fått träna och spela matcher i på snart ett år.

Distansutbildningen är värdelös både kunskapsmässigt och socialt.

Du kan säkert hitta barn som säger att dom mår bra av ensamhet, dålig utbildning, stillasittande och viktökning men både du och jag kan räkna ut att det kommer få långttidseffekter på deras hälsa.

Smittan har väl ökat även i Norge, men de är bättre på att testa och smittspåra i Norge.
Givetvis är det viktigt att röra på sig. Det gäller både vuxna och barn, men det finns faktiskt sätt att göra det smittsäkert. Man kan röra på sig utomhus med distans till andra. Jag tycker också att viruset är skit och hade gärna sett att man kunnat hålla allting öppet, men som läget ser ut nu går det ju bara inte. Vi har 10 tusen döda och det är svårt att låtsas som ingenting då. Det gäller att laga efter läge samt se ljuset även när det råder mörker. Är distansutbildning "värdelöst" har man lagt upp den på fel sätt. Rätt utförd kan den mycket väl matcha utbildning på plats, kanske är den tom bättre för det är lättare för många elever att koncentrera sig.
Citera
2021-01-11, 17:38
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det tycker jag också. Men jag tror nog att vi har det värsta framför oss om vi inte tar till kraftfulla åtgärder nu. Det vi hat gjort hittills räcker nog inte. Har vi tur handlar det inte om så lång tid. Det beror på hur det går med vaccinationerna.

Annars är jag rädd för att samma situation kommer att utspela sig här som man tror kommer att göra i UK:

UK entering 'worst point' of pandemic, top health official warns, as cases rise and bodies pile up

https://edition.cnn.com/2021/01/11/europe/chris-whitty-uk-coronavirus-pandemic-worst-weeks-yet-intl-gbr/index.html

Ja det är också min prediktion, att vi i mars kommer ha en stor ökning av den muterade varianten. Jag skulle önska att någon frågade i morgon på PK vad man har för förberedelse om vi skulle nå den smittspridning man har i UK. Jag tycker man ska räkna med att vi får en samhällspridning (om vi inte har det beroende på semantik) och också utföra åtgärder utifrån det.

Allt annat är ansvarslöst.
Citera
2021-01-11, 17:39
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hade vi inte haft så mycket samhällssmitta hade kanske Adam Alsing, Sven Wollter som Thorleif Torstensson levt idag. Kanske inte saknade av alla, men garanterat av många.

Jag tycker i alla fall att det är grymt tragiskt att inte mer har gjorts i Sverige för att hantera smittspridningen. Det är alltför många som ryckts bort i förtid pga coronasmittan.

Har lite svårt att se varför så många tycks vara så likgiltiga inför smittan här på Flashback. Men, det är väl alltid lättare att vara lite kaxigare på ett internetforum än i verkligheten kan man misstänka. Synd att inte fler är mer omtänksamma mot sina medmänniskor kan jag känna.

Men snälla IMBILDEN för det första är det inte mer tragiskt för att den döda heter Wolter eller Alsing.
För det andra så kan man inte bara i panik se till c19-döda man måste se HELA bilden av offren i pandemin. Det är inte bara några års förkortat liv bland våra äldre som kan drabbar oss. Att bara tänka på coviddöda DET är att visa likgiltighet inför precis alla andra.
Citera
2021-01-11, 17:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Den stora smittmotorn i Sverige (och andra mångkulturella länder, läs Belgien,UK, US) är invandrare som inte förstår eller kan ta ansvar av lite olika skäl. De lever i parallella samhällen och har svårt (och dålig vilja) att skydda sig själva och andra.

De stora orsakerna till våra dödstal är en dålig äldreomsorg och en under för lång tid alltför generös invandringspolitik, i kombination med dålig integration.

Det där är lite intressant, för när man jämför olika länder som skiljer enormt mycket åt vad gäller totala dödstal och dödstal per capita är det ändå ungefär SAMMA ANDELAR av olika åldersgrupper som drabbas.
Därav kan man ganska enkelt dra slutsatsen att våra höga dödstal beror inte på brister i äldreomsorgen (vi har inte mer brister där än andra länder), utan våra höga dödstal beror helt och hållet på att vi har hög samhällssmitta. Har man hög samhällssmitta kommer många att dö. Så är det bara. Det är ett samband som är helt odiskutabelt.
I Sverige är det cirka 90% åldringar som dör. I Finland är det också 90% åldringar som dör. Problemet är bara att att det dör 10 gånger så många här som i Finland om man korrigerar för folkmängden. Vi har mycket mer samhällssmitta och därför får vi massdöd.
Citera
2021-01-11, 17:41
Medlem
sannes avatar
Kejsaren var naken.

Citat:
Anders Tegnell: The rise and fall of an emperor with no clothes in Sweden

https://foreignpolicynews.org/2021/01/03/anders-tegnell-the-rise-and-fall-of-an-emperor-with-no-clothes-in-sweden/?fbclid=IwAR0etuGsvp5CfIzaEfyKxAOCkxSlYOVOTBFQaUPC 16Te8QaRnv_Mk7xuR60
Citera
2021-01-11, 17:41
Avslutad
Ras i antal smittade i Region Stockholm

Region Stockholm släppte just siffrorna för den gångna veckan. Efter kraftigt minskat testande under jul och nyår kunde man tro att siffrorna skulle studsa uppåt litegrann, men lyckligtvis ej.

Flockimmuniteten närmar sig i Stockholm.

Antal smittade per vecka:

1-7 dec: 10 546
8-14 dec: 11 335
15-21 dec: 10 487
22-28 dec: 7 473
29 dec-4 jan: 6 277
5-11 jan: 5 798

De senaste tre dagarna har bara 1 507 smittade rapporterats. Stockholm gjorde alltså ett hopp från ca 1 500 smittade per dag, till ca 1 000 per dag för några veckor sedan. Nu kan det ha skett ett nytt hopp ner till ca 500 per dag. Men det kan också handla om helganomalier.

www.sll.se
Senast redigerad av PresidentBahama 2021-01-11 kl. 18:00.
Citera
2021-01-11, 17:43
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Den stora smittmotorn i Sverige (och andra mångkulturella länder, läs Belgien,UK, US) är invandrare som inte förstår eller kan ta ansvar av lite olika skäl. De lever i parallella samhällen och har svårt (och dålig vilja) att skydda sig själva och andra.

De stora orsakerna till våra dödstal är en dålig äldreomsorg och en under för lång tid alltför generös invandringspolitik, i kombination med dålig integration.
Då kanske man skulle ta höjd för det när man lägger upp strategin.

Sen så är det väl inte de nyanlända som går på afterski och mellofinal. De folkmassor jag sett i verkligheten eller på bild har inte heller utgjorts av invandrare.

Innan ”Håll Sverige rent”-kampanjerna som tog sin början typ runt 60/70, så var vi ett skräpigt folk. Men tack vare bildning (och i viss mån lagstiftning) har vi skärpt oss.
Med pandemin är det likadant - skillnaden är bara den att vi mer eller mindre indoktrinerats att tro att vi utgör Guds utvalda folk - vilket strategin ”befäste”: Man ansåg att här behövdes minsann inte regler och restriktioner, utan folk skulle förstå sitt bästa och agera utifrån det, och pandemin skulle därmed blåsa förbi oss som en lätt bris.
Citera
2021-01-11, 17:44
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Smittan har väl ökat även i Norge, men de är bättre på att testa och smittspåra i Norge.
Givetvis är det viktigt att röra på sig. Det gäller både vuxna och barn, men det finns faktiskt sätt att göra det smittsäkert. Man kan röra på sig utomhus med distans till andra. Jag tycker också att viruset är skit och hade gärna sett att man kunnat hålla allting öppet, men som läget ser ut nu går det ju bara inte. Vi har 10 tusen döda och det är svårt att låtsas som ingenting då. Det gäller att laga efter läge samt se ljuset även när det råder mörker. Är distansutbildning "värdelöst" har man lagt upp den på fel sätt. Rätt utförd kan den mycket väl matcha utbildning på plats, kanske är den tom bättre för det är lättare för många elever att koncentrera sig.

Ja Norge har ju kontroll eftersom de haft låg smittspridning och kunna slå ner smittan. Därför fungerar smittspårningen bättre där också. Vi har en osynlig tsunami som bara ser mörkare och mörkare ut ju mer vi låtsas (FoHM inställning) att allt är okej.
Citera
2021-01-11, 17:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Lägsta smittspridningen hade vi månadsskiftet augusti/september. Var nere på drygt 100 positiva om dagen då.

Antalet positiva upp till 19 år har dessutom minskat kraftigt under jullovet jämfört med de i arbetsför ålder.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/fordjupad-lagesbild/

Intressant. Knappast en slump att smittan alltid går ned i Sverige så fort det inträffar ett längre skollov. Man måste ju vara antingen blind, indoktrinerad av Tegnell eller fullständigt tappad i huvudet om man inte ser detta glasklara samband. Vi pratar om 2 miljoner elever och en kvarts miljon pedagoger. Hur sjutton resonerar man om man inte tror att det bidrar till smittspridningen? Ofattbart.
Citera
2021-01-11, 17:45
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaha, men vad konstigt då att de norska skolorna är stängda i detta nu, om det är så skadligt och overksamt..?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rgz92m/norge-stanger-ner-for-att-minska-smittspridningen--infor-nya-restrikt

FAKTA
Nya restriktioner i Norge som ska gälla 4-18 januari:
Maximalt fem personer vid privata sammankomster.

Nationellt alkoholförbud på restauranger.

Maximalt tio personer vid inomhusevenemang, med en gräns på 200 personer där alla sitter.

Maximalt 200 personer på utomhusevenemang, men 600 personer där alla sitter.

Maximalt 10 personer på kyrkovandringar i kristna församlingar.

Alla som kan arbeta hemifrån ska göra det.

Alla universitet, högskolor, yrkesskolor, gymnasieskolor och grundskolor bör ha digital undervisning om det är möjligt.

Ja som vi också har, det betyder inte att låg, mellan och högstadium ska stängas som IMBILDEN och ni verkar vilja.
Citera
2021-01-11, 17:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Men snälla IMBILDEN för det första är det inte mer tragiskt för att den döda heter Wolter eller Alsing.
För det andra så kan man inte bara i panik se till c19-döda man måste se HELA bilden av offren i pandemin. Det är inte bara några års förkortat liv bland våra äldre som kan drabbar oss. Att bara tänka på coviddöda DET är att visa likgiltighet inför precis alla andra.

Vad ser du för problem? Jag fattar att personer, främst sysselsatta inom servicenäringen förbannar pandemin, men det går liksom inte att låtsas som att pandemin inte existerar och tro att allting skulle vara som vanligt om inte staten hade satt in olika former av åtgärder. Folk med någon form av självbevarelsedrift utsätter sig inte för risker i onödan. Så är det bara. Det är därför stora delar av jordens flygplansflotta har stått på marken sedan i mars. Det finns ingenting vi kan göra åt det, utan att försöka påskynda vaccineringarna så mycket det bara går. Det är en skitsituation, men det är så det ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in