2021-01-11, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det kan jag mycket väl tänka mig att det stämmer. Det är ju bara att studera hur smittsiffrorna och antalet inlagda på IVA såg ut under sommaren. Nu är det fullt och då var det mer eller mindre tomt. Tydlig effekt av sommarlovet med andra ord.
Har du fortfarande inte insett att coronasmittan avtog kraftigt långt innan skolavslutningen i samband med sommarlovet!?
Otroligt att den polletten fortfarande inte fallit ned med tanke på dina dina fantastiska kunskaper om inkubationstid och smittkedjor.
Citera
2021-01-11, 17:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha du är ju helt bränd i skallen. Så nu har du alltså ändrat dig du du har nämligen tidigare skrivit "Sverige hade sannolikt bara haft 1/10 så många döda om skolorna varit stängda. Det är ett vidöppet gigantiskt hål i smittskyddet att hålla skolorna öppna. Det borde alla med IQ över 80 begripa." Dessa bedömningar gäller alltså bara om man genomfört dem i våras eller vad menade du med detta?!

Du kan ju försöka övertyga Tegnell att gå emot hela världen och rekommendera 14-20 dagar karantän för barnen för att sedan isolera barnen hos mor-och farföräldrar (utan föräldrar, kompisar och aktiviteter etc under en längre tid framöver)

Ser du inte själv hur hjärndöd du framstår?

Tegnell går inte att övertyga. Han framstår som tjurig gammal gubbe. Varför skulle jag framstå som hjärndöd för att jag hävdar att personer som suttit i karantän inte är smittsamma. Hur tänker du då?
Citera
2021-01-11, 17:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Har du fortfarande inte insett att coronasmittan avtog kraftigt långt innan skolavslutningen i samband med sommarlovet!?
Otroligt att den polletten fortfarande inte fallit ned med tanke på dina dina fantastiska kunskaper om inkubationstid och smittkedjor.

Den stora nedgången skedde en bit in på sommarlovet. Vecka 28 om jag inte missminner mig. Där bottnade smittan och låg stabilt under hela sommaren. En rejäl ökning har märkts sedan oktober månad och framåt.
Citera
2021-01-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nåja, det tar tid för skolbarnen att smitta varandra, och sedan ska dessa smitta sina föräldrar, och dessa ska smitta de gamla och sköra (t.ex. på sitt jobb i omsorgen eller vården, eller i livsmedelsbutiken), och sedan tar det ändå en tid innan de som dör - dör. Och så får du räkna med inkubationstiden mellan alla leden också. Så 1,5 månaders fördröjning är inget konstigt.
Fair enough, resonemanget stöttar att skolan kan påverka när man kollar på när smittan tog fart igen. Men det minskar istället sannolikheten i att skolan spelar roll när man istället kollar på vårens siffror (med samma resonemang började smittspridningen minska redan i mars och då hände absolut inga som helst förändringar i skolorna).
Citera
2021-01-11, 17:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Hade vi inte haft så mycket samhällssmitta hade kanske Adam Alsing, Sven Wollter som Thorleif Torstensson levt idag. Kanske inte saknade av alla, men garanterat av många.

Jag tycker i alla fall att det är grymt tragiskt att inte mer har gjorts i Sverige för att hantera smittspridningen. Det är alltför många som ryckts bort i förtid pga coronasmittan.

Har lite svårt att se varför så många tycks vara så likgiltiga inför smittan här på Flashback. Men, det är väl alltid lättare att vara lite kaxigare på ett internetforum än i verkligheten kan man misstänka. Synd att inte fler är mer omtänksamma mot sina medmänniskor kan jag känna.
Citera
2021-01-11, 17:15
Medlem
Citat:
Ja, det kan jag mycket väl tänka mig att det stämmer. Det är ju bara att studera hur smittsiffrorna och antalet inlagda på IVA såg ut under sommaren. Nu är det fullt och då var det mer eller mindre tomt. Tydlig effekt av sommarlovet med andra ord.

Nu börjar det snurra ordentligt i ditt huvud. Du menar att Sverige haft 900 döda istället för 9000 döda om skolorna varit stängda nu i 10 månader.... (Om du stannar vid den tanken en stund,vad tror du konsekvenserna hade blivit för skolbarnen och föräldrarna? Samhällskostnaderna?

Du minns att den s k andravågen i Sverige drog igång ca 10 veckor efter skolor/fritids öppnade.
Citera
2021-01-11, 17:19
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Sist jag kollade hade Sverige offantligt många fler döda per capita än vad Sverige har. Så om det går åt helvete i Norge är det ingenting jämfört med hur det går i Sverige.

Jag tror inte att barnen som är hemma lider vare sig psykiskt eller fysiskt i någon större omfattning, även om det förstås finns undantag. Kanske vill de hellre ha sina föräldrar i livet. Kanske är oron för att förlora dem större?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/391z8X/raiden-4-forlorade-bada-foraldrarna-i-covid-19

Nu kanske jag tjatar men du duckar en tredje gång.
Varför skenar INTE smittspridningen i Norge som har haft skolorna öppna hela hösten om du nu säger att det är den största och viktigaste smittkällan?

Deras Tegnell-motsvarighet som ni hyllat ångrar till och med att dom stängde i våras.

Sen sopar du bara bort alla saker som rör barnens väl och hälsa men när det kommer till pensionärerna då tycker du att vi skall visa empati.

Jag vet vad jag pratar om då jag ser det på nära håll.

Hur många barn kommer inte sluta idrotta nu. Jag har problem själv att motivera dom att fortsätta med en idrott som dom inte fått träna och spela matcher i på snart ett år.

Distansutbildningen är värdelös både kunskapsmässigt och socialt.

Du kan säkert hitta barn som säger att dom mår bra av ensamhet, dålig utbildning, stillasittande och viktökning men både du och jag kan räkna ut att det kommer få långttidseffekter på deras hälsa.
Citera
2021-01-11, 17:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nu börjar det snurra ordentligt i ditt huvud. Du menar att Sverige haft 900 döda istället för 9000 döda om skolorna varit stängda nu i 10 månader.... (Om du stannar vid den tanken en stund,vad tror du konsekvenserna hade blivit för skolbarnen och föräldrarna? Samhällskostnaderna?

Du minns att den s k andravågen i Sverige drog igång ca 10 veckor efter skolor/fritids öppnade.

Sedan ska man komma ihåg en annan sak angående de svenska skolorna - i alla fall de flesta kommunala - att de är i fritt fall. Det är ingen ordning på någonting.

Jag såg ett klipp ifrån Kina (sparade tyvärr inte ner det och har inte kunnat hitta det igen), hur det såg ut där när barnen anlände till skolan varje morgon. De fick gå en-och-en genom olika "stationer" där man tog tempen på dem, inspekterade ögon, näsa och svalg, samt spritade deras händer. (Tror det var någon mer station också, minns inte nu vad det var.) Om de fick godkänt fick de gå in i skolan, fick de inte det fick de följa med mamman eller barnflickan tillbaka hem.

Den nivån på kontrollen är nödvändig, om man ens ska fundera på att ha skolorna öppna mitt i en pandemi. Och så tror du väl inte att det går till i Sverige..?
Senast redigerad av Merwinna 2021-01-11 kl. 17:29.
Citera
2021-01-11, 17:24
Medlem
Citat:
Hade vi inte haft så mycket samhällssmitta hade kanske Adam Alsing, Sven Wollter som Thorleif Torstensson levt idag. Kanske inte saknade av alla, men garanterat av många.

Jag tycker i alla fall att det är grymt tragiskt att inte mer har gjorts i Sverige för att hantera smittspridningen. Det är alltför många som ryckts bort i förtid pga coronasmittan.

Har lite svårt att se varför så många tycks vara så likgiltiga inför smittan här på Flashback. Men, det är väl alltid lättare att vara lite kaxigare på ett internetforum än i verkligheten kan man misstänka. Synd att inte fler är mer omtänksamma mot sina medmänniskor kan jag känna.

Den stora smittmotorn i Sverige (och andra mångkulturella länder, läs Belgien,UK, US) är invandrare som inte förstår eller kan ta ansvar av lite olika skäl. De lever i parallella samhällen och har svårt (och dålig vilja) att skydda sig själva och andra.

De stora orsakerna till våra dödstal är en dålig äldreomsorg och en under för lång tid alltför generös invandringspolitik, i kombination med dålig integration.
Citera
2021-01-11, 17:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Fair enough, resonemanget stöttar att skolan kan påverka när man kollar på när smittan tog fart igen. Men det minskar istället sannolikheten i att skolan spelar roll när man istället kollar på vårens siffror (med samma resonemang började smittspridningen minska redan i mars och då hände absolut inga som helst förändringar i skolorna).
Framför allt så började ökningen under hösten tidigare i många europeiska länder, trots att deras hösttermin började senare. Så låt oss begrava myten om skolan som motor i smittspridningen. Bara dårar klänger sig ängsligt fast vid den hypotesen, med en dåres typiska envishet.
Citera
2021-01-11, 17:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Den stora nedgången skedde en bit in på sommarlovet. Vecka 28 om jag inte missminner mig. Där bottnade smittan och låg stabilt under hela sommaren. En rejäl ökning har märkts sedan oktober månad och framåt.

Lägsta smittspridningen hade vi månadsskiftet augusti/september. Var nere på drygt 100 positiva om dagen då.

Antalet positiva upp till 19 år har dessutom minskat kraftigt under jullovet jämfört med de i arbetsför ålder.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/fordjupad-lagesbild/
Citera
2021-01-11, 17:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31

Ja, med tanke på att länder som Finland bara har ungefär 1/20 så många döda som Sverige (1/10 korrigerat för vår folkmängd), är det ingen omöjlig tanke. Gällande samhällskostnaderna beror det mycket på vad man hade valt för upplägg. Distansundervisning behöver inte de default innebära enorma samhällskostnader. Det kostar mycket att hålla öppet också. Överfulla vårdavdelningar, operationer som behöver skjutas upp. Massor av övertid för personal. Sedan har vi rehab-behovet för alla med långtidssymtom efter svår infektion. Det talas om att så många som 100 tusen personer har dessa besvär i varierande grad. Direkta kostnader av utebliven arbetsinkomst m.m. Produktionsbortfall.
Skulle snarare vilja säga att den andra vågen startade ungefär sex veckor efter skolstart. Då blev det tydligt att smittan ökade stort. Det tar ju en stund för viruset att "gotta ned sig", så det är inget konstigt egentligen. Det är ju inte så att akutmottagningarna fylls med patienter i samma stund som skolorna öppnar. Börjar bli lite tjatigt att nämna det i inlägg efter inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in