Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag vet inte om vi pratar om varandra? Ja, går barnen på dagis mer än de 15 timmarna, så har föräldrarna antingen jobb, studieplats eller sociala skäl (som bedöms av socialsekreterare på kommunen). Men man kan ju även arbeta hemifrån exempelvis, är man ett par som bor ihop så kan kanske den ena sluta ta timvikariat eller ta en termins studieuppehåll, och vara hemma med barnen i stället. Eller så kan man låta barnen vara hos far- eller morföräldrar efter en veckas karantän. Nu när de flesta barnen fått vara hemma ändå över helgerna, hade det ju varit ett utmärkt tillfälle att överlämna dem till mor- eller farföräldrar: barnen har ju varit i karantän precis s.a.s..
Jag tycker att det är läskigt, hur beroende folk har blivit av att samhället ska ta hand om deras barn. Ingen kan tänka själv verkar det som. Vad gör ni när den STORA pesten kommer..?
Jo, lokala smittskyddsläkare har alltid kunnat stänga ner en VISS förskola eller skola, om en allmänfarlig smitta brutit ut där. Jag menar att FHM inte har rekommenderat nedstängning av skolor och förskolor i FÖREBYGGANDE syfte, utan precis tvärtom motarbetat det.
Givetvis kan timanställda börja tacka nej till arbetspass. Det får många följder - t.ex mindre pengar i plånboken vilket också påverkar samhällsekonomin. En annan följd är att arbetsgivaren (kanske ett äldreboende eller hemtjänsten) måste hitta ny personal. Jag och min sambo har båda fasta jobb så vi har inga timvikariat att tacka nej till.
Mor- och farföräldrar kan bo långt bort, ha egna jobb, ha sviktande energi som gör att de inte orkar ta hand om pigga barn. De kan också vara avlidna - eller sakna intresse av att vara barnvakt.
Vad menar du med beroende? För att upprätthålla nuvarande livsstil är vi beroende av förskola, ja. Men om det krisar kan vi så klart överleva utan förskola. Om jag skulle bli allvarligt sjuk eller om en väldigt allvarlig pandemi kommer skulle t.ex jag kunna säga upp mig, sen kan vi leva knapert på sambons lön. Men vi är ju inte i det läget nu. Förskolan är en infrastruktur som vi behöver - ungefär som kranvatten. Men om kranvattnet slutar komma så löser vi det så gott det går.