2021-01-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Kanske tycker senfärdiga Sverige att det är viktigare att vaccinera än att rapportera antal vaccinerade.

Finns det någon som helst uppskattning om hur många man har vaccinerat hittills?
Citera
2021-01-11, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det har sagts många gånger, men Vetenskapens Värld tog upp att prognosen för de som förlorat smak/lukt förbättrades väldigt mycket av att ägna sig åt daglig "lukt-rehab". Träna hjärnan genom att lukta på omärkta burkar med krydda (märkta på undersidan) och försöka gissa lukten, några minuter per dag. Det lät på forskarna som att det hade förvånansvärt god effekt.

Det kan ju vara värt att testa, och det är ju gratis. Kryddorna har man ändå ingen användning för.
Min fru gör det löpande för att förbättra luktsinnet. Så även jag faktiskt. Jag har nämligen själv en mindre försämring av smak-/luktsinnet, men inte så mycket att jag lider av det. Exempelvis så tycker jag att grönpeppar luktar mycket mindre än tidigare. Jag tycker även att chili är lite starkare än tidigare, men jag har inget som luktar/smakar illa, det smakar/luktar bara mindre. Frun däremot har några lukter som verkligen luktar illa. Det förekommer inte längre lime i vår mat bara för att ge ett exempel, hon tycker det luktar extremt illa numera.
Citera
2021-01-11, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
SCBs senaste data visar dessvärre att det var så illa som vi hade befarat i december.

Vid den här tidpunkten (11e januari) så är det 97 164 personer registrerade döda under 2020, men hag befarar att vi fortfarande har en del eftersläpning och att det kommer bli närmare 98 000 döda för hela året.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
Är det inklusive de med okänd dödsdag?

Som du säger lär det ju bli minst 98k i så fall. Jag trodde faktiskt på ännu fler. Det har dött väldigt många nu under hösten, och eventuell underdödlighet som kan följa andra vågen hamnar på 2021.
Citera
2021-01-11, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Finns det någon som helst uppskattning om hur många man har vaccinerat hittills?

Förra måndagen var det runt 40.000 vaccinerade.

https://www.di.se/nyheter/runt-40-000-vaccinerade-mot-covid-19-i-sverige/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergioramos10111
Hur fan kan det vara möjligt att folk fortfarande debatterar ifall en skolstängning är lämpligt att ha i Sverige?
Allvarligt? Vad för jävla bevis behöver man? Hur i helvete kan en normal människa ens ta sig tid att diskutera ifall skolstängningen kan ha nån impact på smittspridningen?
Det är i princip exakt samma diskussion som med munskydd. De vidriga förnekare, praktexempel på egoism, slåss med nävar och klor för att övertala (suck) andra om att, nä, munskydd har alldeles för liten effekt. Eller nä, skolstängning har alldeles för liten effekt.

Medan diskussioner om munskydd är något man verkligen inte ens behöver tas upp för att inte dras in i fruktansvärt fucked up diskussioner (vad i helvete finns det å säga? även om munskydd skulle ha 1% effekt är det fortfarande ett sätt att hjälpa till, något som de egoistiska förnekare har sedan länge bestämt man inte ska göra) kan detta med skolstängningar ha lite belägg.
Ja, givet att det är självklart att skolstängningen hjälper till att minska spridningen, kan man då undrar "hur pass mycket" minskar spridningen. Varför man vill ställa sej den frågan är för att man vill försöka förstå om det verkligen är "värt" att stänga ner skolan.

Då så. Olika källor säger olika saker i den frågan. Sen får man reflektera lite. Vilket land är i princip det enda som motsatt sig skolstängningen? Ja, Sverige typ.
Vad vet vi om det då? Har man utgått utifrån säkra källor som försäkrade att det "inte var värt"? Givetvis inte.
Man vet istället ganska säkert att den främsta anledningen till varför Sverige bestämde att inte stänga skolor var för att "hjälpa till att sprida ännu mer". Suck. Detta är något som skrivits av mördaren Tegnell via mailkonversation.

Då så. Den främsta anledningen till varför man skulle göra övervägningar är borta. Sverige har inte valt att inte stänga ner skolor för man visste att det inte hade hjälpt mycket. Man gjorde det för att snabbare nå flockimmunitet (precis tvärtom än vad dumma förnekare försöker argumentera för).

Flockimmunitet som är något som inte ens mördaren Tegnell tror på. Det är således inte längre något som talar för att man inte ska stänga skolor.

Slutsumman är att det enda som finns bakom detta med saker typ munskydd och skolan är bara egoism. Det finns därför inget att diskutera. Alla argument som tas upp av förnekare döljer enbart egoism. Alternativt ett försök att rädda arslet på tomtarna som har sett till att Sverige misslyckats totalt vid hantering av pandemin.

Givetvis har man gjort det. Globalt är det ett av de mest studerade områdena i all slags forskning. Frågan är väl snarare hur bekant du är med forskningen om vilka konsekvenser en utebliven skolgång och/eller bristfällig undervisning får på barn och samhället i stort? Jag gissar att du inte ägnat denna forskning särskilt mycket tid.

Många restriktioner behövs i varierande omfattning. Få vill ha laissez faire. Man kan ge upp mycket under en övergångsperiod. Men skolstängningar är ett undantag. De är inte värt det. Egoisterna i sammanhanget är snarare nervvraken som kanske inte ens själva är i riskgrupp och de som som levt osunt och nu avkräver unga att avstå från det viktigaste i deras liv för att få leva i illusionen att de nu är lite tryggare.

Till er som dillar om distansundervisning skulle fungera för mellanstadiet och lågstadiet har jag ingenting att säga. Idén är vansinne.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn

Det har bekräftats att ca 175 000 doser levererats t.o.m. vecka 1. En del regioner sparar hälften, men baserat på det så skulle jag påstå att i runda slängar 87000 är vaccinerade.

Det är ju ett minimun räknat på att alla regioner spar hälften för 2:a dosen. Hur mycket som levererats framgår här:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/leveranser-av-vaccin/

edit: Skåne verkar inte spara hälften, har för mig att jag läste att Dalarna inte heller gör det.

edit2: Det var leveranser t.o.m vecka 1. Vecka två kom ytterligare 98000 doser, som antagligen inte har hunnit användas fullt. Men reviderar min uppskattning, som då blir lite mer osäker, till att över 100 000 är vaccinerade nu.
Senast redigerad av Beaver14 2021-01-11 kl. 16:16.
Citera
2021-01-11, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vet inte om vi pratar om varandra? Ja, går barnen på dagis mer än de 15 timmarna, så har föräldrarna antingen jobb, studieplats eller sociala skäl (som bedöms av socialsekreterare på kommunen). Men man kan ju även arbeta hemifrån exempelvis, är man ett par som bor ihop så kan kanske den ena sluta ta timvikariat eller ta en termins studieuppehåll, och vara hemma med barnen i stället. Eller så kan man låta barnen vara hos far- eller morföräldrar efter en veckas karantän. Nu när de flesta barnen fått vara hemma ändå över helgerna, hade det ju varit ett utmärkt tillfälle att överlämna dem till mor- eller farföräldrar: barnen har ju varit i karantän precis s.a.s..

Jag tycker att det är läskigt, hur beroende folk har blivit av att samhället ska ta hand om deras barn. Ingen kan tänka själv verkar det som. Vad gör ni när den STORA pesten kommer..?

Jo, lokala smittskyddsläkare har alltid kunnat stänga ner en VISS förskola eller skola, om en allmänfarlig smitta brutit ut där. Jag menar att FHM inte har rekommenderat nedstängning av skolor och förskolor i FÖREBYGGANDE syfte, utan precis tvärtom motarbetat det.

Givetvis kan timanställda börja tacka nej till arbetspass. Det får många följder - t.ex mindre pengar i plånboken vilket också påverkar samhällsekonomin. En annan följd är att arbetsgivaren (kanske ett äldreboende eller hemtjänsten) måste hitta ny personal. Jag och min sambo har båda fasta jobb så vi har inga timvikariat att tacka nej till.

Mor- och farföräldrar kan bo långt bort, ha egna jobb, ha sviktande energi som gör att de inte orkar ta hand om pigga barn. De kan också vara avlidna - eller sakna intresse av att vara barnvakt.

Vad menar du med beroende? För att upprätthålla nuvarande livsstil är vi beroende av förskola, ja. Men om det krisar kan vi så klart överleva utan förskola. Om jag skulle bli allvarligt sjuk eller om en väldigt allvarlig pandemi kommer skulle t.ex jag kunna säga upp mig, sen kan vi leva knapert på sambons lön. Men vi är ju inte i det läget nu. Förskolan är en infrastruktur som vi behöver - ungefär som kranvatten. Men om kranvattnet slutar komma så löser vi det så gott det går.
Citera
2021-01-11, 16:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Från det att vaccinet tas från -80 grader till vanligt kylskåp så håller det i 5 dagar.
När man tar ut det från kylen så måste det beredas inom 2 timmar (blandas med en koksaltlösning).
När det väl blandats med koksaltet så håller det i 6 timmar i rumstemperatur.

Jag har svårt att se att man skulle slänga några större mängder vaccin bara för att klockan blev 16.30 och personalen var tvungen att gå hem.

Vad är det man döljer då? Någonting är det ju.
Citera
2021-01-11, 16:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nja, det verkar snarare vara pedagogik "att förklara väldigt enkla samband för personer med intellektuell funktionsnedsättning " som saknas i civilingenjörsutbildningarna nu för tiden.

Absolut, som du sagt tidigare, snart "kickar skolstängningen/jullovet in" . Kommer bli en väldigt dramatisk och häftig graf över dödsfall/IVA, med ett fördröjt fall (ned till ca 10% av dagens nivåer, enligt dina avancerade analyser) och sedan lika snabb uppgång till dagen nivåer igen.

Ber om ursäkt. Visste inte att du led av en funktionsnedsättning. Sådant är inget att skoja om. Det jag menar är att vi nu högst sannolikt kommer få se ett minskat inflöde på sjukhusen eftersom skolorna har varit stängda under jullovet. Tyvärr finns det ändå hot på horisonten, som de här muterade varianterna av viruset. Tror ändå inte att de klarar av att slå ut skoleffekten. Vaccineringarna verkar i alla avseenden gå alldeles för långsamt för att vi ska bli hjälpta av det närmaste 8-10 veckorna.
Citera
2021-01-11, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Nej vården kommer nog inte kollapsa... den har inte kollapsa under värre situationer

Hur vet vi att den är värre? Jag har bara hittat att det finns indikationer på att den eventuellt är "farligare".. man vet inte .. Finns "studier" som visar tvärt om att den är mildare även värre så vilka ska man lita på?

Så upplys mig gärna... Google och jag är inte kompisar just nu
De nya mutationerna är bara "farligare" genom att vara mer mittsamma.
Citera
2021-01-11, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
För att vara lite konspiratorisk: Det verkar som det dyker upp lite mutationer i länder där regering/myndigheter har misslyckats rätt rejält med att hantera pandemin (T ex UK, Brasilien?). Då blir ju nyheten av en mutation en ursäkt/förklaring för detta misslyckande. Det är också ett sätt att sätta skräck/rädlsa i folk, vilket förvisso kan vara bra nu i ett par månader till.

OBS! Detta behöver inte vara sant, men det är inte otänkbart heller. Det var ju någon svensk virolog som ifrågasatte just detta med att den engelska mutationen skulle vara mera smittsam t ex
Nej. Mutationer uppstår eftersom viruset har en stor reservoar att utvecklas i.
Citera
2021-01-11, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad är det man döljer då? Någonting är det ju.

Man döljer ingenting. Det tar tid att sammanställa denna typ av data på ett meningsfullt sätt.

Det är flera oberoende aktörer som sköter vaccineringen och rapporteringen och precis som med antal avlidna så tar det tid innan man har en fullständig bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in