2021-01-11, 14:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det gjorde de i våras.
Det står tom i din egen länk !
Med erfarenheten från i våras avråder alltså Norges smittskyddsdirektör Sverige från att stänga skolor.
Få man ett råd från någon som har prövat något så bör man absolut överväga ta till sig det rådet (om det inte är en uppenbart fientlig handling att ge detta råd).
Citera
2021-01-11, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Du menar som i Storbritannien, Irland, Italien, Spanien, vissa stater i USA etc, som först i våras hade total lockdown i månader, och nu sedan i höstas återigen haft total lockdown?

Med din logik hade samtliga dessa länder fått bort viruset sedan länge. Istället är det värre än någonsin

Ja du ni lockdowndyrkare är fan i en klass för sig

Du tror inte det hade vart värre om de hade kört på som vanligt då?
De har ju kaos TROTS lockdown och inget annat. Dessutom genomförde de lockdown försent både i våras och nu.
Din konsekvensanalys är häpnadsväckande.
Citera
2021-01-11, 14:23
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det kostar att stänga ner skolorna och barnen drabbas. Det får man väga in. Jag tror dock bestämt att det hade varit en korrekt åtgärd att åtminstone stänga ner högstadiet helt och hållet ett par månader framöver minst.

Du gör en märklig koppling där och det går verkligen inte att dra några sådana slutsatser. Och vi bör vänta med applåderna för det ser verkligen inte ljust ut i Sverige som helhet. Det största problemet har hela tiden varit att vi är reaktiva och inte proaktiva. Jag tror att vi fortfarande riskerar en kraftig tredje våg innan vaccinprogrammen har effekt över hela landet om vi inte nu stämmer i bäcken. Det är högst olyckligt att vi alltid hamnar där med vår strategi.

Att skjuta fram skolstarten till låt oss säga slutet av februari generellt hade nog varit en god idé som dessutom inte hade fått allvarliga konsekvenser i övrigt. Jag tror att vi längre in på våren tyvärr kommer att få konstatera detta. Och det är lätt att vara efterklok.

Det märkliga är att det fortsätter att tjatas om skolstängningars betydelse som att det vore en sanning. När sanningen är att det fortfarande inte visat varken till eller från på smittspridningens effekt.

Varför kan jag inte dra slutsatsen att det inte är värt att stänga ner, men du får dra slutsatsen att det skulle vara värt att stänga ner till t.o.m februari?
Citera
2021-01-11, 14:24
Medlem
Citat:
Det kostar att stänga ner skolorna och barnen drabbas. Det får man väga in. Jag tror dock bestämt att det hade varit en korrekt åtgärd att åtminstone stänga ner högstadiet helt och hållet ett par månader framöver minst.

Du gör en märklig koppling där och det går verkligen inte att dra några sådana slutsatser. Och vi bör vänta med applåderna för det ser verkligen inte ljust ut i Sverige som helhet. Det största problemet har hela tiden varit att vi är reaktiva och inte proaktiva. Jag tror att vi fortfarande riskerar en kraftig tredje våg innan vaccinprogrammen har effekt över hela landet om vi inte nu stämmer i bäcken. Det är högst olyckligt att vi alltid hamnar där med vår strategi.

Att skjuta fram skolstarten till låt oss säga slutet av februari generellt hade nog varit en god idé som dessutom inte hade fått allvarliga konsekvenser i övrigt. Jag tror att vi längre in på våren tyvärr kommer att få konstatera detta. Och det är lätt att vara efterklok.
Det där med att stänga skolor är kanske knepigt? Åtminstone vad gäller högstadiet.

Jag minns faktisk (även om jag är urgammal) hur jag själv fungerade under högstadiet; Jag umgicks helst med kompisar och hängde på fik, istället för att gå i skolan. Jag tror inte de flesta högstadieelever fungerar så mycket annorlunda nu. Frågan är väl om man bara flyttar smittotillfällena från skolan till ett populärt fik i närheten?

Jag kan säkert ha alldeles fel men jag tror man ska ta sig en funderare på vad som händer om man stänger skolor.
Citera
2021-01-11, 14:30
Medlem
Brittiska regeringens rådgivare Whitty: Storbritannien är inte ens i närheten av flockimmunitet.

Han säger även att de kommande veckorna kommer att bli de värsta hittills för sjukvården

Undrar om Tegnell fortfarande tror på flockimmunitet? Den han sa att Sverige skulle ha redan i höstas
Senast redigerad av AirOfficer 2021-01-11 kl. 14:33.
Citera
2021-01-11, 14:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det märkliga är att det fortsätter att tjatas om skolstängningars betydelse som att det vore en sanning. När sanningen är att det fortfarande inte visat varken till eller från på smittspridningens effekt.

Varför kan jag inte dra slutsatsen att det inte är värt att stänga ner, men du får dra slutsatsen att det skulle vara värt att stänga ner till t.o.m februari?
Det finns ingen sådan sanning helt enkelt. Alltså något att bygga sina beslut på. Det är säkert inte heller det enda som har betydelse.

Vad jag försöker säga är att situationen med smittspridning i samhället är betydligt svårare nu än i våras. Framförallt finns smittan över hela Sverige och bland nästan alla grupper av människor. Det behövs nog inte mycket för att det ska ta fart igen. Kan komma som en effekt av mutation t.ex. I Skåne är det mörkt:

Skåne hårdare corona-drabbat än Stockholm

https://www.expressen.se/kvallsposten/skane-utreder-nya-virus-stammar-i-andra-vagen/

Då bör man ta till alla åtgärder man kan och jag tror nog att man skulle ha inkluderat senareläggandet av skolstarten.

Helt enkelt för att vara proaktiva tills vaccineringsprogrammen har effekt. Och om inte för något annat så för att rädda sjukvården och andra resurser som kommer att bli hårt ansträngda framöver om vi inte får hejd på detta.
Citera
2021-01-11, 14:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag känner flera som har lukt-/smak-bortfall fortfarande efter nio månader. Det har blivit bättre för dessa, men det är fortfarande inte bra. En arbetskollega i USA berättade häromdagen att han fortfarande inte känner lukten/smaken av rödvin utan det luktar bara svavel. Det var det han led mest av tyckte han...

Frun har också fått tillbaka det mesta, men hon har fortfarande vissa saker som inte fungerar också. En tvål med lime-doft som hon älskade innan hon fick Covid får inte finnas i huset eftersom hon tycker den luktar spya, bara för att ge ett exempel.
Det kan låta banallt att tappa lukt-och smaksinne, men det är det inte.

Jag hade en arbetskamrat som förlorade smaksinnet (oklart hur och varför) och det fick han klassat som 10 % handikapp och fick därmed några hundra tusen från en försäkring.

Pengarna uppvägde inte avsaknaden av smaksinne tyckte han. Han fick tvinga sig att äta olika saker som bara var en konsistens som förändrade sig från lite hårdare till lite mjukare när han tuggade. Jag tror det är svårt att föreställa sig det som något större handikapp, men när någon berättat om det så förstår man mera.

Detta kan för övrigt vara ett uppslag för er som förlorat smak- och/eller luktsinne att få lite glädje av någon försäkring ni kanske har.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-11 kl. 14:39.
Citera
2021-01-11, 14:38
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nope vi sparar dos nr 2 för alla som fått.

Det är lite olika hur regionerna gjort, vissa regioner har sparat dos nr två. Men nu bedömer FoHM leveranserna vara såpass stabila att rekommendation därifrån är att använda samtliga doser direkt.

Citat:
"Flera regioner uppger att de har sparat vaccin för att kunna ge dos två men när nu leveranserna blir allt säkrare rekommenderar Folkhälsomyndigheten att regionerna inte sparar vaccin."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...-mot-covid-19/

Jag tror att det är rätt beslut, sett till dom två mutationerna som är under uppsegling.
Citera
2021-01-11, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Mmm det man vet är dock att skolstängning/(förskola) kostar en jävla massa pengar. Pengar som skulle kunna användas för att rädda liv på annat håll.

Dock, bland IQ-reserven här i tråden råder konsensus kring att skolstängning i princip kommer stoppa all smittspridning av corona. Exempelvis har IMBILDEN tidigare stuckit ut hakan och förutspått en 90% minskning, enbart pga av skolstängning som åtgärd. Ganska roande dock hur de nöter på här i tråden .
Citera
2021-01-11, 14:39
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Det finns ingen sådan sanning helt enkelt. Alltså något att bygga sina beslut på. Det är säkert inte heller det enda som har betydelse.

Vad jag försöker säga är att situationen med smittspridning i samhället är betydligt svårare nu än i våras. Framförallt finns smittan över hela Sverige och bland nästan alla grupper av människor. Det behövs nog inte mycket för att det ska ta fart igen. Kan komma som en effekt av mutation t.ex. I Skåne är det mörkt:

Skåne hårdare corona-drabbat än Stockholm

https://www.expressen.se/kvallsposten/skane-utreder-nya-virus-stammar-i-andra-vagen/

Då bör man ta till alla åtgärder man kan och jag tror nog att man skulle ha inkluderat senareläggandet av skolstarten.

Helt enkelt för att vara proaktiva tills vaccineringsprogrammen har effekt. Och om inte för något annat så för att rädda sjukvården och andra resurser som kommer att bli hårt ansträngda framöver om vi inte får hejd på detta.

Behöver ju inte vara en mutation i Skåne. Det kan ju faktiskt vara så "enkelt" som att immunitet från i våras spelar in, även om det inte har funnits tillräckligt mycket för att helt stoppa vinterns våg (långt ifrån flockimmunitet).

Stockholm var hårdast drabbat i våras, följt av Sörmland och Dalarna. Skåne och Blekinge var ju i jämförelse knappt drabbat. En enkel slutsats skulle kunna vara att Skåne och Blekinge därför drabbas hårdare nu då andelen mottagliga är mycket högre än i de delar av landet som drabbades hårdast i våras, oaktat mutationer. Nu har vi också en hel virussäsong, i våras kom ju viruset i slutet av säsongen. Länder och regioner som tryckte ner det i våras kanske får betala ett högt pris nu (lex Tjeckien).
Citera
2021-01-11, 14:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det där med att stänga skolor är kanske knepigt? Åtminstone vad gäller högstadiet.

Jag minns faktisk (även om jag är urgammal) hur jag själv fungerade under högstadiet; Jag umgicks helst med kompisar och hängde på fik, istället för att gå i skolan. Jag tror inte de flesta högstadieelever fungerar så mycket annorlunda nu. Frågan är väl om man bara flyttar smittotillfällena från skolan till ett populärt fik i närheten?

Jag kan säkert ha alldeles fel men jag tror man ska ta sig en funderare på vad som händer om man stänger skolor.
Det tycker jag också. Men jag tror nog att vi har det värsta framför oss om vi inte tar till kraftfulla åtgärder nu. Det vi hat gjort hittills räcker nog inte. Har vi tur handlar det inte om så lång tid. Det beror på hur det går med vaccinationerna.

Annars är jag rädd för att samma situation kommer att utspela sig här som man tror kommer att göra i UK:

UK entering 'worst point' of pandemic, top health official warns, as cases rise and bodies pile up

https://edition.cnn.com/2021/01/11/europe/chris-whitty-uk-coronavirus-pandemic-worst-weeks-yet-intl-gbr/index.html
Citera
2021-01-11, 14:44
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
"Norge" är ingen fysisk person och kan inte ångra något. Vad en person i ett enskilt land tycker där och då är inte så intressant. Vi har föe övrigt inte högre medellivslängd än andra jämförbara i-länder. Att medlivslängden ökat beror på medicinska framsteg som effektiv antibiotika, vacciner, cancerbehandlingar osv.

Du duckade frågan, varför går det inte åt helvete för Norge om skolstängning är det viktigaste smittskyddåtgärden?

Du duckade även varför det är ok att barn och unga ska få lida psykiskt och fysiskt hur mycket som helst för att rädda x-antal 70+?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in