2021-01-11, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, du vet uppenbarligen ingenting. Du saknar förmåga att se orsak och verkan. Imponerande att du ens lärt dig att läsa (även om du uppenbarligen inte förstår det du läser). Gick du ens ut gymnasiet med godkända betyg?
Haha nu böjar du till och med låta som min 7-åring när hen har svårt att förstå...

Jaja, fortsätt du kampen för att stänga grundskola/förskola samt din plan på hur barnen skall isoleras med far-och morföräldrar då förskola/grundskola är stängd i din drömvärld.

Det ska bli väldigt spännande att framöver följa den 90% reduceringen av coviddödsfall (pga jullov/skolstängning) med början denna veckan. Under 400*0,1=40st IVA-inläggningar om några veckor? (kommer sedan såklart snabbt stiga igen, men ändå)

Ps. jag har faktiskt klarat både gymnasie- och civilingenjörsutbildning med hyffsade betyg ds.
Citera
2021-01-11, 11:12
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garaldgaraldsson
Låt mig bli myten om överdödlighetens baneman.

1988 dog 96743
1993 dog 97008
2002 dog 95009
2020 dog 95022

1988 var sveriges befolkning 8458888
Alltså dog 0,011436 av befolkningen detta år

2020(2019) var sveriges befolkning 10327589
Alltså dog 0,0082 av befolkningen 2020

Varför skriver tex inte media sanningen eller fattar dom sig inte på statistik och matte?

Stängde vi ner hela samhället 1988?
Nej nej.
Det värsta är att folk/politiker i sverige/världen är korkade idag.
Det finns ingen agenda bakom detta politiker är bara rädda och korkade.
Jag har ingen koll på om dina siffror stämmer men jag kommer att utgå från det i mitt svar.

Jag är absolut för att det inte ska förekomma några restriktioner som inte är direkt nödvändiga. Det ska inte heller förekomma restriktioner som är politiska snarare än medicinska, vilket jag tycker att vi ser alltmer av.

Med det sagt är det ju ändå troligt att om vi inte hade haft några restriktioner hade dödsfallen varit fler. Om man hade haft så pass bra restriktioner så att ingen dog hade det i sig inte sagt särskilt mycket om hur många som hade dött utan dessa restriktioner.

Därför blir det inte så hederligt att säga att vi inte införde restriktioner 1988 men 2020, eftersom om vi inte hade infört restriktioner 2020 är det möjligt att många fler hade dött.
Citera
2021-01-11, 11:12
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Vet inte vilka åtgärder du tänker dig för 60+ som kraftigt skulle minska smittspridningen i samhället. De som kan arbeta hemifrån gör ju det redan. Skulle de förbjudas besöka butiker kanske?

Rörande skolan har det ju kommit en mängd fantasifulla argument till varför det inte skulle fungera. På vissa låter det som att alla småbarnsföräldrar är ensamstående och jobbar med viktiga samhällsbärande arbeten och absolut inte kan lämna sina barn ensamma. I verkligheten torde det bara handla om någon enstaka procent om ens det. Fungerar ju uppenbarligen i andra länder att stänga skolor.
Ja. De kan väl hålla sig hemma? Och få mat levererad hem. Nu låter det nästan som att du ser problem?
Citera
2021-01-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Det låter väldigt bra att FoHM har ändrat sig. Men regionerna gör ju lite som de vill i alla fall!

Jag är av egen egoistisk anledning rejält sur på den egendomliga metoden att spara undan vaccinet eftersom jag tillhör gruppen 70+.

Ju snabbare alla på äldreboenden och med hemtjänst kan vaccineras desto snabbare kommer jag att få min första spruta. Det låter egoistiskt, men jag är så trött på att hålla mig isolerad från allt och alla. Till skillnad från en del makthavare så har jag varit noga med att följa alla rekommendationer och restriktioner. Det har alla andra i min omgivning också.

Och trots din situation så skulle jag vilja hävda att många tonåringar har det betydligt värre. Mina föräldrar är 70+ och helt isolerade pga ett flertal extra risker förutom ålder, men de klarar sig rätt bra i denna situationen, ändå. Jämför man deras situation med mina tonåriga barn och deras kompisar/klasskamrater så mår ungdomarna mycket sämre än vad mina föräldrar gör i detta läget. Samma sak jämfört med svärföräldrarna.
Citera
2021-01-11, 11:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha nu böjar du till och med låta som min 7-åring när hen har svårt att förstå...

Jaja, fortsätt du kampen för att stänga grundskola/förskola samt din plan på hur barnen skall isoleras med far-och morföräldrar då förskola/grundskola är stängd i din drömvärld.

Det ska bli väldigt spännande att framöver följa den 90% reduceringen av coviddödsfall (pga jullov/skolstängning) med början denna veckan. Under 400*0,1=40st IVA-inläggningar om några veckor? (kommer sedan såklart snabbt stiga igen, men ändå)

Ps. jag har faktiskt klarat både gymnasie- och civilingenjörsutbildning med hyffsade betyg ds.

Din 7-åring kanske begriper mer än dig?
Ja, närmaste tiden blir intressant. Vi såg vissa tecken på avmattning förra veckan. Skulle tro att vi får se en nedgång nu en tid i och med att skolorna har varit stängda under 3 veckor. Effekten riskeras väl dessvärre att ätas upp efter en kort tid, eftersom skolorna nu öppnar upp igen.

Verkar gå utför med civilingenjörsutbildningarna nu för tiden. Vare sig matematik eller slutledningsförmåga verkar ingå.
Citera
2021-01-11, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Du menar som i Storbritannien, Irland, Italien, Spanien, vissa stater i USA etc, som först i våras hade total lockdown i månader, och nu sedan i höstas återigen haft total lockdown?

Med din logik hade samtliga dessa länder fått bort viruset sedan länge. Istället är det värre än någonsin

Ja du ni lockdowndyrkare är fan i en klass för sig
Bara för att många länder inte vet hur de ska stänga ner behöver inte betyda att Lockdown inte funkar.
Titta på Australien, Thailand, Taiwan, Sydkorea hur de har gjort och vad de har åstadkommit.
Europa blev tagen i sängen. De trodde inte att det var så farligt.
Ovannämnda länder hade bättre erfarenhet av pandemier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och trots din situation så skulle jag vilja hävda att många tonåringar har det betydligt värre. Mina föräldrar är 70+ och helt isolerade pga ett flertal extra risker förutom ålder, men de klarar sig rätt bra i denna situationen, ändå. Jämför man deras situation med mina tonåriga barn och deras kompisar/klasskamrater så mår ungdomarna mycket sämre än vad mina föräldrar gör i detta läget. Samma sak jämfört med svärföräldrarna.

Det här är anledningarna till varför man har försökt att undvika stängningar av skolor. Ungdomars sociala relationer är viktig för hälsan.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vi hittar på saker så gott det går, men det är inte så lätt att hantera med tonåringar.

Hur mycket man isoleras beror på vart man bor. Vi bor utan kollektivtrafik och det går inte ens att cykla längs vägarna pga trafikfaran, inte lätt för barnen att hitta på något själva då inte. Dessutom så skall man ju inte åka kollektivt. De är helt beroende av att vi föräldrar skjutsar dem till allt.

Sedan så får mina barn inte ens träffa många av sina kompisar pga att deras föräldrar minimerar kontakterna. Att mina barn haft Covid tar deras föräldrar inte hänsyn till i dessa beslut. Detta gör att barnen i princip är helt isolerade för tillfället. Det yngre barnet har en (avlägsen) kompis som bor nära oss (gångavstånd), men detta barn är så rädd för att få Covid så hen vägrar att träffa folk ens utomhus. Det äldre av mina barn har inga kompisar närmare än 20km, de flesta kompisarna bor ännu längre bort (40-80km bort). När det barnet gick på låg-/mellanstadiet så fanns närmaste klasskompis 6km bort längs en högtrafikerad landsväg utan mittlinje.

Vi bor inte alls långt från Göteborg, men det spelar ingen roll när det inte finns möjlighet att ta sig dit. Det är i alla fall tur att mina barn har varandra att umgås med, men det är ju inte helt konfliktfritt.

Okej, då förstår jag ditt problem hur du bor och det verkar som grannar och skolkamraters föräldrar tar rekommendationerna på allvar.

Nu ställer jag bara en fråga och det är inte att klanka ner på dig, men varför bor man så utan kollektivtrafik när man har barn. Det verkar ju även vara problem för barnen att ta sig till kompisar även utan corona
Citera
2021-01-11, 11:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Ja. De kan väl hålla sig hemma? Och få mat levererad hem. Nu låter det nästan som att du ser problem?

Jag ser inga problem med det. Visserligen finns det väl en del mellan 60-65 år som fortfarande arbetar och har svårt att arbeta på distans, men arbetsmarknaden kanske klarar sig utan dem några månader? Jag tror de går att ersätta.
Citera
2021-01-11, 11:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Ja. Rent rimligen påverkas, eller åtminstone förändras, smittspridningen av att stänga skolorna. Det är jag med på. Men vad kommer det med för konsekvenser i övrigt?

Och jag förstår inte varför det skulle vara bättre att stänga skolan två månader än att kraftigt begränsa rörelsefriheten för 60+ under samma tid. De är ju generellt de som blir sjuka och dör i större skala. Men det verkar det inte finnas någon diskussion om alls. Vill föra till protokollet att jag personligen inte är för att totalt isolera den gruppen, men jag är inte heller för att stänga skolorna.
En del skolor har väldigt mycket smitta, det är inte bra. När föräldrar jobbar och barn går i skola i samma familj får viruset möjlighet att hoppa mellan arbetsplatser och skolor. Desto mindre beröringspunkter en familj har desto bättre.

När det gäller smittade skolor är jag för en stängning av dessa. När det gäller skolor som inte blivit en plats för smitta ser jag inte nödvändigheten att helt stänga dem. Föräldrar som har möjlighet och vill bör kunna hålla barnen hemma utan att få problem med socialen. Ett alternativ skulle kunna vara två lite längre dagar i veckan och extra mycket läxor. De som är insatta i detta kan säkert komma med förträffliga förslag.
Men man har inte ens spolat inomhusgympan (att den ens får finnas kvar är ju helt befängt).
Citera
2021-01-11, 11:19
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Jag ser inga problem med det. Visserligen finns det väl en del mellan 60-65 år som fortfarande arbetar och har svårt att arbeta på distans, men arbetsmarknaden kanske klarar sig utan dem några månader? Jag tror de går att ersätta.
I så fall borde du driva den här frågan från och med nu och inte frågan om att alla skolor ska stängas. Eftersom den allvarligaste konsekvensen av smittspridning inte är smittspridning i sig utan att människor riskerar att behöva sjukhusvård eller att dö. Och den absolut största delen av den gruppen utgörs av 60+.
Citera
2021-01-11, 11:21
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garaldgaraldsson
Låt mig bli myten om överdödlighetens baneman.

1988 dog 96743
1993 dog 97008
2002 dog 95009
2020 dog 95022

1988 var sveriges befolkning 8458888
Alltså dog 0,011436 av befolkningen detta år

2020(2019) var sveriges befolkning 10327589
Alltså dog 0,0082 av befolkningen 2020

Varför skriver tex inte media sanningen eller fattar dom sig inte på statistik och matte?

Stängde vi ner hela samhället 1988?
Nej nej.
Det värsta är att folk/politiker i sverige/världen är korkade idag.
Det finns ingen agenda bakom detta politiker är bara rädda och korkade.

Du kommer få massa mothugg som inte bryr sig om din poäng utan bara ska påpeka att 2020 inte är klar i statistiken ännu. Alla dödsfall finns inte hos SCB än, du får lägga till 1000 till skulle jag tro.

Att vi har överdödlighet 2020 kan inte motsägas. Däremot är ju inte överdödligheten så katastrofal som en del vill göra gällande. Till viss del påverkat av att vi faktiskt haft en del restriktioner som påverkat vårt sätt att leva och som säkerligen minskat dödligheten pga andra orsaker än covid. Det är sånt fokus på covid nu att det framstår som att det dör människor i parti och minut, nästan så att de faller ner på gatan och dör. Vad som blivit synligt är att det alltid dör människor i parti och minut, faktiskt 1 var sjätte minut om man ska slå ut snittet per dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in