2021-01-11, 10:52
Medlem
De første 5000 doser af coronavaccinen fra Moderna ventes at ankomme til Danmark tirsdag.

Det oplyser Statens Serum Institut (SSI) i en mail.

Alle doserne bliver taget i brug i Region Syddanmark.

Den næste sending på 6000 doser fra amerikanske Moderna ventes ifølge Lægemiddelstyrelsen at ankomme i uge 4.

I uge 5 ventes der at ankomme 16.000 doser, og i uge 7 forventes Danmark at modtage 48.000 doser.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/modernas-vaccine-ankommer-til-danmark-tirsdag/8425896
Citera
2021-01-11, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag tycker att det är väldigt märkligt att hålla undan stora mängder vaccin. Rent logistiskt är det bättre att sätta sprutan i så många som möjligt så snabbt som möjligt eftersom vaccinet är känsligt och behöver lagras säkert i minus 80 grader. Ju kortare tid mellan ankomst till Sverige och insprutning är därför absolut att föredra om man ska vara helt säker på att vaccinet är verksamt vid vaccineringstillfället.

Och eftersom vaccinet har en viss effekt redan efter första sprutan så är det även av detta skäl bättre att se till att så många som möjligt får ett första skydd. Den andra dosen kan ju tas från kommande leveranser. Om den inte ges efter exakt tre/fyra veckor är inte avgörande alls för för effekten. Som jag har förstått det spelar ett par dagar hit eller dit ingen roll.

Hur länge tänker man hålla på med denna idioti? Om det nu har levererats ut ca 160.000 vaccindoser till regionerna så har alltså 80.000 av dessa sparats. Och det ökar på för varje vecka fram tills de första ska ha sin andra spruta. Helt enkelt inte klokt. Idag kunde det varit 80.000 fler personer som fått en vaccinspruta. Hur många sparade vaccinflaskor kommer det att stå i frysarna runtom i landet till slut. Har man verkligen koll på att de inte blir förstörda? En del regioner har ju misslyckats med allt möjligt annat. Varför inte också med detta?

Det man förstår av detta är att de som styr inte verkar tro att det ska levereras vaccin på det sätt som utlovats.

FoHM har ändrat rekommendationen så att man skall använda allt vaccin numera, inte alla regioner följer dock detta (än?).
Citera
2021-01-11, 10:55
Medlem
Nyt studie: Immunitet overfor COVID-19 holder minimum 8 måneder
Immunforsvaret husker corona i mindst 8 måneder, efter man er blevet rask, viser det hidtil største studie af immunitet efter COVID-19.

https://videnskab.dk/krop-sundhed/nyt-studie-immunitet-overfor-covid-19-holder-minimum-8-maaneder
Citera
2021-01-11, 10:58
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Så här har jag förstått det.

1. Man tar in folk tidigare än i våras. Detta gör att färre hinner bli svårt sjuka och hamna i respirator direkt.

2. I våras slängde man folk direkt i respiratorn. Nu kör man med högflödes-syrgas, vilket innebär att många slipper hamna där.

3. Nya behandlingar har tillkommit. Blodförtunnande m.m. i rätt skede osv. Detta stoppar också många från att bli kritiskt sjuka.

Jag kan såklart ha missuppfattat delar, men tror att detta är några av orsakerna.

Detta gör att vi inte kan dra några slutsatser med siffror från våren då så mycket förändrats.

Fler får vård. Kortare vårdtid. Färre läggs i respirator osv osv
Tack för lite förklaring.

En misstanke jag har är att man var väldigt rädd för att sjukhus platserna skulle ta slut i våras. Beslutsfattare likt allmänheten hade sett med vilken kraft Kina byggde nya sjukhus. Detta skulle aldrig kunna gjorts i Sverige. Därför var man säkert strängare en vad som var nödvändigt. Vilket orsakade mer död och lidande en vad som varit fallet om man varit lite mer generös med sjukhus platserna. Vi mins väl den utländska herren som flögs tillbaka till sitt hemland. Han kunde ju inte ens gå men var för frisk för att få vård i Sverige. Ett pinsamt bevis på hur illa det faktiskt var i våras.
Citera
2021-01-11, 10:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Ja. Rent rimligen påverkas, eller åtminstone förändras, smittspridningen av att stänga skolorna. Det är jag med på. Men vad kommer det med för konsekvenser i övrigt?

Och jag förstår inte varför det skulle vara bättre att stänga skolan två månader än att kraftigt begränsa rörelsefriheten för 60+ under samma tid. De är ju generellt de som blir sjuka och dör i större skala. Men det verkar det inte finnas någon diskussion om alls. Vill föra till protokollet att jag personligen inte är för att totalt isolera den gruppen, men jag är inte heller för att stänga skolorna.

Jag tror inte det behöver bli så dramatiskt som många försöker få det till.
Läraren ställer upp en laptop med webbkamera och kör på som vanligt. Finns massor av bra verktyg för distansmöten idag som zoom, teams, etc. De flesta kan ordna mat åt sina barn. Föräldrar kan ordna matlådor som kan värmas i microugn. Alla barn från mellanstadiet och uppåt skulle med lätthet kunna hantera det. De svårigheter som många nämner här inne känns väldigt konstruerade. Som att alla barn skulle fara illa hemma, inte få någon mat, tvingas vistas med missbrukande föräldrar etc etc etc. Så ser det tack och lov inte ut och för de stackars barn som har det på de viset, borde aldrig vistas med sina föräldrar ändå. De borde bli omhändertagna av de sociala myndigheterna.
Citera
2021-01-11, 11:02
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror inte det behöver bli så dramatiskt som många försöker få det till.
Läraren ställer upp en laptop med webbkamera och kör på som vanligt. Finns massor av bra verktyg för distansmöten idag som zoom, teams, etc. De flesta kan ordna mat åt sina barn. Föräldrar kan ordna matlådor som kan värmas i microugn. Alla barn från mellanstadiet och uppåt skulle med lätthet kunna hantera det. De svårigheter som många nämner här inne känns väldigt konstruerade. Som att alla barn skulle fara illa hemma, inte få någon mat, tvingas vistas med missbrukande föräldrar etc etc etc. Så ser det tack och lov inte ut och för de stackars barn som har det på de viset, borde aldrig vistas med sina föräldrar ändå. De borde bli omhändertagna av de sociala myndigheterna.
Det finns tusen problem med det, många av dem har förklarats upprepade gånger för dig i den här tråden.

Jag upprepar mig nu, men du får gärna förklara varför det skulle vara bättre att stänga skolan två månader än att kraftigt begränsa rörelsefriheten för 60+ under samma tid. Om det inte vore bättre borde det senare göras innan det förra. Där har du en strid du kan ta tycker jag, om du är sugen på hårdare tag och att vända upp och ner på det normala som trots allt finns kvar
Citera
2021-01-11, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hur hinner du vara med dina barn mtp på hur flitig debattör du är i tråden?

Jag tillhör den generation som växte upp innan det fanns ”elektronik”. Inte f*n drev vi omkring i klungor på stan och mellan gårdar. Däremot såg vi till att aktivera oss själva, en hel del av oss var också s k nyckelbarn (man hade egen nyckel hem). Och ja, jag växte upp i ett miljonprogramsområde med dess problem.
Tycker snarare att problemen är större nu trots all ”elektronik”.
Och hur hade din barndom sett ut om man lade till en pandemi?

Du får alltså inte träffa andra barn, utan enbart dina föräldrar.
Citera
2021-01-11, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
FoHM har ändrat rekommendationen så att man skall använda allt vaccin numera, inte alla regioner följer dock detta (än?).

Det låter väldigt bra att FoHM har ändrat sig. Men regionerna gör ju lite som de vill i alla fall!

Jag är av egen egoistisk anledning rejält sur på den egendomliga metoden att spara undan vaccinet eftersom jag tillhör gruppen 70+.

Ju snabbare alla på äldreboenden och med hemtjänst kan vaccineras desto snabbare kommer jag att få min första spruta. Det låter egoistiskt, men jag är så trött på att hålla mig isolerad från allt och alla. Till skillnad från en del makthavare så har jag varit noga med att följa alla rekommendationer och restriktioner. Det har alla andra i min omgivning också.
Citera
2021-01-11, 11:06
Medlem
Låt mig bli myten om överdödlighetens baneman.

1988 dog 96743
1993 dog 97008
2002 dog 95009
2020 dog 95022

1988 var sveriges befolkning 8458888
Alltså dog 0,011436 av befolkningen detta år

2020(2019) var sveriges befolkning 10327589
Alltså dog 0,0082 av befolkningen 2020

Varför skriver tex inte media sanningen eller fattar dom sig inte på statistik och matte?

Stängde vi ner hela samhället 1988?
Nej nej.
Det värsta är att folk/politiker i sverige/världen är korkade idag.
Det finns ingen agenda bakom detta politiker är bara rädda och korkade.
Citera
2021-01-11, 11:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Det finns tusen problem med det, många av dem har förklarats upprepade gånger för dig i den här tråden.

Jag upprepar mig nu, men du får gärna förklara varför det skulle vara bättre att stänga skolan två månader än att kraftigt begränsa rörelsefriheten för 60+ under samma tid. Om det inte vore bättre borde det senare göras innan det förra. Där har du en strid du kan ta tycker jag, om du är sugen på hårdare tag och att vända upp och ner på det normala som trots allt finns kvar

Vet inte vilka åtgärder du tänker dig för 60+ som kraftigt skulle minska smittspridningen i samhället. De som kan arbeta hemifrån gör ju det redan. Skulle de förbjudas besöka butiker kanske?

Rörande skolan har det ju kommit en mängd fantasifulla argument till varför det inte skulle fungera. På vissa låter det som att alla småbarnsföräldrar är ensamstående och jobbar med viktiga samhällsbärande arbeten och absolut inte kan lämna sina barn ensamma. I verkligheten torde det bara handla om någon enstaka procent om ens det. Fungerar ju uppenbarligen i andra länder att stänga skolor.
Citera
2021-01-11, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garaldgaraldsson
Låt mig bli myten om överdödlighetens baneman.

1988 dog 96743
1993 dog 97008
2002 dog 95009
2020 dog 95022

1988 var sveriges befolkning 8458888
Alltså dog 0,011436 av befolkningen detta år

2020(2019) var sveriges befolkning 10327589
Alltså dog 0,0082 av befolkningen 2020

Varför skriver tex inte media sanningen eller fattar dom sig inte på statistik och matte?

Stängde vi ner hela samhället 1988?
Nej nej.
Det värsta är att folk/politiker i sverige/världen är korkade idag.
Det finns ingen agenda bakom detta politiker är bara rädda och korkade.

Fel av mig 0,0092 av befolkningen 2020 skall det vara
Citera
2021-01-11, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Här är lite tankar kring de nya mutationerna. Lite om hur framtiden kommer att utspela sig på det området. Just nu ställer de inte till problem för t.ex. vaccinerna och är troligtvis inte dödligare. Men de verkar vara mer smittsamma vilket är oroande:

We lost to SARS-CoV-2 in 2020. We can defeat B-117 in 2021

https://www.statnews.com/2021/01/09/we-lost-to-sars-cov-2-in-2020-we-can-defeat-b-117-in-2021/

Intressant artikel, man undrar om våra smittspårare jobbar lika offensivt som artikeln rekommenderar när man upptäcker Englands och nu senast Sydafrika varianten hos oss.

Vad som oroar med Covid-19 är att flera olika mutationer har poppat upp ungefär samtidigt i flera världsdelar som har större förmåga att spridas snabbt. Hittills verkar det ha varit stolpe in för vaccinen
men vad händer nästa gång viruset har muterat i en farlig riktning.

Sydafrika och Brasilien varianterna är närmast till att runda vaccinen.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.12.31.425021v1

Man diskuterar nu om det är nån ide att spara doser för spruta 2? Om ett halvår kan en annan virusstam ha tagit över och då krävs en version 2 av vaccinen.

En annan fråga är om läkemedelsbolagen är beredda att massproducera vaccin i förväg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in