Citat:
Ursprungligen postat av
MikeHanlon
Från det att nosen når vattenytan tar det nog en halv sekund innan samtliga passagerare är helt mosade. Tror inte man hinner uppleva något utöver skräcken under själva störtdykningen.
0,14 sekunder
Planets totallängd: ca 31 meter.
Uppskattad hastighet vid nedslaget (enligt satcom.guru): 435 knop, ca 224 m/s.
Det tar till och med ännu mindre tid, ca 0,14s från att nosen når vattenytan till att hela planet passerat vattenytan. Kanske en fördel att det inte ges så mycket tid att tänka?
Jag såg tidigt att "vrakdelar och kroppsdelar" påträffats. Det är väl ovanligt att man formulerar sig så? Nu samlas DNA från anhöriga för att kunna identifiera offren.
Idag har meddelats att vrakdelarna påträffades inom ett litet område och att det tolkats som att planet var intakt (läs "i ett stycke") vid nedslaget.
Snabb hastighetsförändring
Jag kan inte, ungefär som Svensson, se någon annan förklaring till samtidig ganska snabb hastighetsminskning och höjdminskning än att en kraftig nedvind motverkats av piloten med nos upp varvid planet tappat hastighet.
Kursförändringar strax innan olyckan
Planet borde flyga på ca 26° för att flyga rakt mot destinationen.
Planet nådde högsta höjd, 10900 fot (enligt FR) ca 7:40:05 och hade då kurs ca 25°.
Strax innan, fram till ca 07:39:52 var kursen ca 46-47°, men då inleddes en vänstersväng.
Vid 07:40:14, strax innan hastighet och höjd började avta snabbt, var kursen 253°.
Om vi för ett ögonblick går på Svenssons teori, att det var ett hotfullt moln, ett cumulonimbus som orsakade olyckan, så har jag några undringar.
– När borde besättningen sett molnet på radar? Jag gissar i hyggligt god tid, tillräckligt för att kunna väja.
– Var avsikten först att gå till höger om molnet, då kursen var ca 46-47°?
– När vänstersvängen inleddes, hade då besättningen insett att molnet var längre österut än enligt tidigare bedömning och därför beslutat att gå till vänster om molnet istället?
– Fattades beslutet att gå till vänster om molnet för sent så att planet flög in i molnet?
–