Citat:
Ursprungligen postat av
LEMMOR
Har försökt få fram något matnyttigt från Chiyoda i Tokyo och Chongryon/Zainichi grupperna, efter partikongressen i Pyongyang.
Verkar tyst, eller kan Kumabjorn uppdatera tråden?
Chongryon är märkligt tysta, får närmast intrycket att de inväntar manus från Pyongyang. Allt de har på sin japanska hemsida är en länk till Choson Sinbo deras japanskspråkiga tidning för
zainichi. De har inte ens återgett den hälsning KJU framförde (rutinmässigt) i sitt tal till kongressen.
Citat:
Ursprungligen postat av
RullRull
Jag frågar Lemmor och Kumabjörn, varför har inte Kina agerat då de knappast annat än önskar att NK "rättar in sig i ledet"?. Jag är väl medveten om att de önskar en viss status quo med NK som buffert. Men knappast bör de vara annat än djupt oroade av att "den sinnessjuka sysslingen" sitter på Bomben.
Har de gett upp?
Kina agerar utifrån strikta nationsintressen, oavsett om det gäller USA eller Nordkorea. Den senare delar en lång gräns med Kina och måste därför hanteras annorlunda. Jag har gett exempel på detta i en
artikel om nordkoreanska avhoppare i Kina. De humanitära aspekter som ofta är utgångspunkten i den judeo-kristna idétraditionen existerar också inom buddismen, men inte lika påtagligt i konfucianismen där de vertikala relationerna tar överhanden. Kina har historiskt alltid ansett sig stå högst bland nationer i den hierarkin och uppvaknandet i slutet av 1800-talet blev en brutal påminnelse om att 5 000 års historia hade nått vägs ände.
Korea har genom historien varit en trogen och ödmjuk tributstat till Kina, oberoende av den dynasti som för tillfället besatt astraltronen. I kinesiska ögon är detta ett naturrättsligt givet tillstånd. Kina ser sig som en givmild och överseende storebror till en trilskandes men i grunden ofarlig lillebror. Det överstiger således aldrig syskonrivalitet. Jag kan nog tycka att de löper risken att lillebror en dag tar sig större friheter än storebror är förberedd på.
De tillåter helt enkelt Kim att ha kärnvapen -- och här är jag nog rätt övertygad om kineserna har varit betydligt bättre informerade om utvecklingen än ens USA -- då de inte ser dem utgöra ett hot mot det egna nationsintresset. Tvärtom kan de fungera som ett fokuseringsflytt, genom att omvärlden är mer upphetsade över Kims missiler ger det Kina handlingsutrymme i Sydkinesiska sjön med att färdigställa artificiella öar och på det sättet utöka sin territoriella zon. Nordkorea är naturligtvis inte omedvetna om den kinesiska synen och inställningen och försöker utnyttja den till att stärka möjligheterna till självständigt agerande.
Den minnesgode kommer säkert ihåg hur Kim inför och efter toppmötena i Singapore och Hanoi sammanträffade med Xi Jin-ping för att rådgöra och avrapportera. Så agerar en lydig och trogen lillebror gentemot en godmodig storebror; speciellt när han har behov av att manipulera honom.