2021-01-11, 00:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Man kan inte släcka ned vem som helst. Ett företag kan däremot säga upp ett kontrakt med en kund. Företaget kan inte hindra kunden från att skriva på en ny plattform.

En kund har aldrig rätt att upprätthålla ett kontrakt om man brytit mot EULA.

Ovanstående ser jag inte som ett problem. Jag tycker att äganderätten står långt över rätten att få ha fortlöpande kontrakt trots att kontraktet brutits av kunden. Känns mer och mer som att jag argumenterar emot kommunister.
Att säga upp ett kontrakt är att släcka ned. Det är skitsamma vad du kallar saken när resultatet är sladden ur på godtyckliga grunder.
Citera
2021-01-11, 00:33
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Det där är ju bara skitsnack. Trump hetsade sina följare till ett angrepp på Capitolium. Gubben har ju tappat allt sans. Jag tycker att Trump har gjort mycket bra saker, men när han skrek sig hes INNAN valet om valfusk, så förstod varje tänkande individ att han började tappa greppet. Efter valet har det sedan eskalerat fullständigt. För ett år sedan hade jag inte haft något emot om Trump hade vunnit valet, nu tycker jag däremot att han är rent skadlig för världen. Gissar att Amazon tycker samma sak. Ett provocerat inbördeskrig på grund av en äldre herres grandiosa självbild är inte vad USA eller världen behöver.

Om du innan valet inte såg och insåg att globalisterna skulle fuska i valet så är det nog i din egen spegel du finner idiotin. Även en ärlig vänsterkommunist erkänner ju det. Enda skillnaden är att de anser det vara berättigat då Trump ju är värre än Hitler.
Citera
2021-01-11, 00:34
Medlem
severustheemperors avatar
Blir intressant att se hur aktierna i:

Twitter
Google
Amazon
Facebook

Påverkas när börsen öppnar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -boyakka-
Nej, vi är tillbaka till att Amazon inte behöver äga alla servrar och därför kan du torka dig i arslet med ditt kontraktsnack. Trump har blivit raderad från alla tillgängliga plattformar och du låtsas som att det regnar, jag är således inte ett dugg intresserad vilka lagar och regler du åberopar för att strypa min yttrandefrihet.

P.s nej, jag ”kan inte gå någon annanstans” eftersom de jag vill nå befinner sig på plattformarna där jag blir censurerad. Slutdiskuterat.

Du svarade inte vad din konspirationsteori går ut på. Hur kommer Bezos att jaga Parler? Jag gav flera exempel men fick inget svar.

Vet du vilka som backar Parler har du inte heller svarat på.

Edit: fyi så har AWS också sparkat ut Wikileaks men de finns ju kvar.
Citera
Medlem
Wotans avatar
Ursäkta en fråga för nån som inte kan IT, men Amazon är alltså inte bara en näthandel där man kan köpa grejor via amazon.com utan även en webplattform där en massa andra sidor ligger? Även appar typ Parler?
Citera
2021-01-11, 00:35
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Fast nu är roten till hela diskussionen att jag skrev att yttrandefriheten inte är kränkt pga att Amazon släckt Parler. Somliga här på forat höll inte med. Det visade sig att de har en egen in-house definition av yttrandefrihet. Knappast bajsnödigt att diskutera semantik till följd av detta. Man kan inte låta folk utan vidare definiera om ord som är så grundläggande som yttrandefrihet. Hitta på ett nytt ord istället.

Det är just det sånna som du vill. Att man tappar uppfattning om vad yttrandefrihet innebär och till slut glömmer det då kan man komma undan med precis vad som helst. Tysta ner motståndare som inte passar en.

Nädu. Yttrandefrihet är rätt så solklar för alla människor. Försök inte ens
Citera
2021-01-11, 00:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Det gör man som en försäkring. Trump är livsfarlig just nu och har tappat greppet helt. Om han provocerar fram något som kan liknas vid ett inbördeskrig så vill Jeff Bezos naturligtvis inte vara ägare av plattformen som har gjort det möjligt. Det skulle ge dålig publicitet åt Amazon och riskera att förstöra för dem i längden.
Det kan också vara så att Big Techs agerande provocerar fram inbördeskriget du är så rädd för. När man inte längre får sin åsikt framförd med fredliga medel återstår oftast enbart drastiska åtgärder.
Citera
2021-01-11, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Om du innan valet inte såg och insåg att globalisterna skulle fuska i valet så är det nog i din egen spegel du finner idiotin. Även en ärlig vänsterkommunist erkänner ju det. Enda skillnaden är att de anser det vara berättigat då Trump ju är värre än Hitler.
Nej, det har inte skett något valfusk. I alla fall inte i så stor skala att det hade gjort någon skillnad. Du är indoktrinerad att tro det eftersom Trump vill att du ska tro det.
Citera
2021-01-11, 00:37
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Ska du nu skola om alla oss här i vad yttrandefrihet innebär?

Försöker du omdefinera den innebörden?

Du är löjlig faktiskt. Kommer inte gå hem, det garanterar jag dig

Yttrandefrihet är yttrandefrihet. Oavsett hur mycket du försöker vinkla det. Folk har dött i kampen för just den saken, det kallas demokrati.

Och bluffare som du försöker ändra på det och manipulera.

Varför är du så ivrig på att vara helt motsattsen till vad vanligt folk vill? Vad är det som driver dig?
Det är ju ni som försöker omdefiniera innebörden. Den yttrandefrihet som västvärlden försvarat sedan länge är den yttrandefriheten där man inte kan bli straffad i domstol pga ett yttrande. Ni försöker omdefiniera ordet till att vara en yttrandefrihet när man har rätt att yttra sig på alla plattformar. Detta är inte vad västvärlden och demokratier världen runtom har försvarat.
Citera
2021-01-11, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Ursäkta en fråga för nån som inte kan IT, men Amazon är alltså inte bara en näthandel där man kan köpa grejor via amazon.com utan även en webplattform där en massa andra sidor ligger? Även appar typ Parler?
Amazon äger en av de största tjänsterna där de bland annat tillhandahåller servrar/datorer för att tex ha en sida som tex Parler. Tjänsten heter Amazon Web services och är en gigantisk kassako för Amazon.

Netflix körs tex på AWS.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -boyakka-
Det kan också vara så att Big Techs agerande provocerar fram inbördeskriget du är så rädd för. När man inte längre får sin åsikt framförd med fredliga medel återstår oftast enbart drastiska åtgärder.
Fredliga medel? Du menar att iförd vargkostym storma Capitolium? Trump är fruktansvärt provokativ just nu.
Citera
Medlem
Det som händer nu liknar vad som hände 1450-talet. Det var då tryckpressen kom, vilket innebar att alla – och inte bara prästerskapet – plötsligt kunde få ut sina idéer och sina budskap till alla medborgare som var intresserade.

Därefter, långt senare, kom Internet - vilket gjorde så att alla kan publicera. Samtidigt har vi reaktionära krafter i form av upphovsrättslobbyn som otroligt hårt för att hindra detta, och förtvivlat försöker vrida tillbaka världen till där några få aktörer har kontrollen.

Friheten att tala till allmänheten, inklusive på Internet skall inte censureras av staten. Då är vi ute på hal is, för det är uppenbart vilka som blir cencurerade - vilket är starkt kopplat till vilka som styr.

Men vad händer när Högern styr och de vill ge igen för gammal ost? Det kommer bli ett jävla liv när Vänster blir cencurerade.

Exempelvis SwebbTV stängdes ned för att den - förmodligen - innehöll sakliga och intressanta intervjuer med olika människor som berättar sanningar som makthavarna inte vill skall nås ut.
Man vill ju istället att systemmedia skall passivt hjärntvätta oss genom att säga samma sak flera gånger om dagen, speciellt nu när vi närmar oss val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in