2021-01-10, 22:53
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PostPaxAmericana
De hotar inte demokratin! Ser du inte skillnaden?

Om de börjar lägga upp videor där de uppman folk till att beväpna sig och marschera till närmsta politiker som inte delar deras bild av att jorden är platt så kommer deras youtube och twitter konto stängas av.

Förhoppningsvis så även grips o åtalas de för uppvigling o hot. Det borde vara öppna mål för åklagare o domare att få dem dömda.

Men vad som raderas tycks ibland vara väldigt subjektivt.
Citera
2021-01-10, 22:55
Medlem
Joakwims avatar
Att Amazon släcker Parler är inte en inskränkning av yttrandefriheten. Yttrandefriheten är en negativ frihet dvs yttrandefriheten är kränkt om du blir dömd för ett uttalande. Exempelvis så är hets mot folkgrupp är en inskränkning av yttrandefriheten. Yttrandefrihet är inte en positiv frihet dvs yttrandefriheten är inte en rättighet. Du kan inte gå in till godtyckligt förlag och kräva att de ska presentera din åsikt. Amazon har ingen skyldighet att bibehålla alla sina kunder.

Om det var rimligt av Amazon att stänga ned Parler eller ej låter jag vara osagt. Men någon inskränkning av yttrandefriheten har inte skett i och med nedstängningen.
Senast redigerad av Joakwim 2021-01-10 kl. 23:00.
Citera
2021-01-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulladSork
Efter att Twitter stängt av Trump från Twitter har presidenten och många av hans följare flyttat över till Parler för att kunna tala fritt. Tidigare i veckan tog Google Play och App Store bort Parlers app från sina tjänster. Nu släckts de alltså ner helt och blir offline från och med söndag.

https://www.buzzfeednews.com/amphtml/johnpaczkowski/amazon-parler-aws?bftwnews=&utm_term=4ldqpgc&__twitter_impressio n=true

Vad är era tankar om detta? Vad händer nu? Vilka konsekvenser kommer detta få?

Detta är missbruk av en ledande ställning.
Vad är dom rädda för?
Citera
2021-01-10, 22:59
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
De som levde och med god tro tillät att storkapitalister blev rikare och rikare, gör att vi alla nu får känna av storkapitalisternas oinskränkta makt över den digitala tidsåldern. Snart lär det komma lagar som förbjuder servrar i andra länder eller liknande, då ryker väl flashback också.
Vänster är jag inte, men skyll inte allt på vänstern, det blir bara hyckleri.
Citera
2021-01-10, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
De som levde och med god tro tillät att storkapitalister blev rikare och rikare, gör att vi alla nu får känna av storkapitalisternas oinskränkta makt över den digitala tidsåldern. Snart lär det komma lagar som förbjuder servrar i andra länder eller liknande, då ryker väl flashback också.
Vänster är jag inte, men skyll inte allt på vänstern, det blir bara hyckleri.

Ser du mycket motstånd från vänstern till vad amazon och google gör?
Citera
2021-01-10, 23:06
Medlem
hejsan07s avatar
Tror ni inte att "någon" kommer finansiera att starta en alternativ plattform med egna servrar osv....
Citera
2021-01-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PostPaxAmericana
Att underminera demokratin ingår inte i yttrandefrihet.

Som i alla tider kommer fiender till demokratin elimineras på ett eller annat sätt.

Efter ha läst i dessa trådar ser jag att det behövs en ordentlig upprensning av de som föraktar demokratin.

"Att underminere demokratin", du menar som när media försökte underminera legitimiteten till Trumps presidentskap med grundlösa anklagelser om att Trump sökt hjälp från Ryssland i valet 2016? Ok, inte det, men jag menar det (detta trots att jag inte är ett fan av Trump men däremot ser hans narcissism).

Men kanske kan du då förstå det jag skrev om att det är väldigt subjektivt vad som skal definieras som "hat" "underminera" "antidemokratisk" etc etc.

Du, mfl, verkar inte ha förstått själva principen med yttrandefrihet, varför det är helt essentielt i en demokrati. Det andra alternativet är att du som god kommunist inte ser behovet då du redan tänker "rätt".

Hehehe... När man pratar om historielöshet...
"Som i Alla tider...." Demokrati har varit ett undantag i historien.
Senast redigerad av Neida 2021-01-10 kl. 23:15.
Citera
2021-01-10, 23:16
Medlem
severustheemperors avatar
Parler CEO on Fox
https://www.youtube.com/watch?v=gWJTqOJm5ZM
Citera
2021-01-10, 23:18
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Ser du mycket motstånd från vänstern till vad amazon och google gör?

Vilka är vänstern? Definiera vänstern? Alla går i kapitalismens ledband, det bara råkar vara så att nu blev det ett antal som med tiden (den digitala) blivit extremt rika som inte tillhörde de verkligt konservativa rika. Det är klart att det blir ett jävla liv ifrån deras sida då. Pengar är maktmedel och har alltid varit, kommer alltid att vara, sen beror det väl på vem som sitter på pengarna.
Jag är bara pessimistisk, ingen sida kommer att vinna, men vi folket kommer att förlora oavsett var våra politiska åsikter ligger på för sida.
Citera
2021-01-10, 23:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Att Amazon släcker Parler är inte en inskränkning av yttrandefriheten. Yttrandefriheten är en negativ frihet dvs yttrandefriheten är kränkt om du blir dömd för ett uttalande. Exempelvis så är hets mot folkgrupp är en inskränkning av yttrandefriheten. Yttrandefrihet är inte en positiv frihet dvs yttrandefriheten är inte en rättighet. Du kan inte gå in till godtyckligt förlag och kräva att de ska presentera din åsikt. Amazon har ingen skyldighet att bibehålla alla sina kunder.

Om det var rimligt av Amazon att stänga ned Parler eller ej låter jag vara osagt. Men någon inskränkning av yttrandefriheten har inte skett i och med nedstängningen.
Vilka jävla dumheter. Om någon kör bort dig så fort du vill öppna käften är det en begränsning av din yttrandefrihet oavsett vad du vill kalla det via ditt löjliga akademikerjidder. Du hävdar att lagarna fungerar så, jag hävdar att lagarna måste ändras. Frågor på det?
Citera
2021-01-10, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -boyakka-
Vilka jävla dumheter. Om någon kör bort dig så fort du vill öppna käften är det en begränsning av din yttrandefrihet oavsett vad du vill kalla det via ditt löjliga akademikerjidder. Du hävdar att lagarna fungerar så, jag hävdar att lagarna måste ändras. Frågor på det?
Ett företag får själva bestämma vilka de vill ha som kunder. Det är en fri marknad.

Så käften, inget har hänt din yttrandefrihet.
Citera
2021-01-10, 23:25
Medlem
Extra stor dos av humor iom Trump och Ajit tagit bort nätneutraliteten så ISPs kan få välja vad du ska få nå på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in