2021-01-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Inte om rekommendationerna efterlevs, det ansvaret ligger på föräldrarna.
Barnen behöver inte driva omkring och samlas i stora grupper.

Eftersom föräldrarna inte följer restriktionerna, varför skulle barnen göra det?
Citera
2021-01-10, 21:35
Medlem
Här kommer den japanska versionen:

https://www.japantimes.co.jp/news/2021/01/10/national/science-health/new-coronavirus-variant-japan/
Citera
2021-01-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ditt människoförakt lyser genom hela din text. Du har inte fattat att sjukhusen slår larm om att IVA platser kommer inte att räcka till om det fortsätter så här och det kan även komma att drabba barn. Nu ställs t o t akuta operationer som prostata cancer in och det är fruktansvärt allvarligt.

Du har stirrat dig blind på ev. skolstängning så det kanske har undgått dig att det är kris på sjukhusen, människor som sköter sig men drabbas av andra åkommor inte får vård t ex benbrott får vänta för de har inte tid att operera dessa.

Eftersom alla andra är efterblivna enligt dig så kan du berätta för oss i tråden vilka åtgärder du tycker att vi skall använda för att vända smittspridningen tills fler är vaccinerade.
Det är andra än jag här i tråden som dygnet runt tjatar om skolstängning och skolans /barnens avgörande roll i smittspridningen. För egen del är skolstängning helt uteslutet och inget att diskutera, jag hoppas verkligen Sverige fortsätter vara ett föredöme med öppen skola/förskola.

Men vi ska fortsätta med de åtgärder/restriktioner som vi har på plats. Och sedan se till att de efterlevs (ev genom att skrämma upp befolkning, det verkar fungera). Om det visar sig att detta inte räcker och sjukvården blir överbelastad så finns andra nedstängningar som kommer långt innan total nedstängning av förskola/grundskola. Men där är vi inte nu. (delvis distansundervisning för de högstadieklasser som klarar av det är också en billig åtgärd som man skulle kunna ta till).
Senast redigerad av jerka11 2021-01-10 kl. 22:07.
Citera
2021-01-10, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tittade på Dr Johns senaste avsnitt. I UK är man nu övertygad om att barn från 12 år sprider smitta i skolan vilket barnen sen tar hem o smittar ner familjen.

Men detta händer väl inte i Sverige enligt Tegnell.....

https://youtu.be/1utnG0ohSYQ

Dr John har varit min guide genom covid sedan februari. När man ställer Dr Johns kunskap mot hur vi agerar i Sverige tappar man allt hopp. Sverige klarade inte den här testen, heller....
Citera
2021-01-10, 21:38
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Nej, varför försöka trycka ner dödligt smittsamma sjukdomar , det måste ju vara korkat .. ironi..
J-vla idiot!

Men tycker du att det har gått så bra för England?? Det tycks inte spela någon roll med strikta totala nedstängningar; åtminstone inte där. Tyvärr. Det här viruset verkar man inte kunna skydda sig emot helt och fullt, men visst..har förståelse för att man försöker men väldigt lite hopp om att det fungerar.
Citera
2021-01-10, 21:39
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eftersom föräldrarna inte följer restriktionerna, varför skulle barnen göra det?

Du har så rätt.
Vi är ett samhälle och vi måste leva tillsammans gamla, unga och barn. I läget som vi är i nu kan man inte bara tänka jag jag jag
Citera
2021-01-10, 21:40
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:

Dessa äldre barn som just hänger runt, har kanske även föräldrar som arbetar och som inte kan bevaka dom 24/7. Alla kan inte arbeta hemifrån soffan, utan måste infinna sig på plats.
Citera
2021-01-10, 21:41
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Det är andra än jag här i tråden som dygnet runt tjatar om skolstängning och skolans /barnens avgöra roll i smittspridningen. För egen del är skolstängning helt uteslutet och inget att diskutera, jag hoppas verkligen Sverige fortsätter vara ett föredöme med öppen skola/förskola.

Men vi ska fortsätta med de åtgärder/restriktioner som vi har på plats. Och sedan se till att de efterlevs (ev genom att skrämma upp befolkning, det verkar fungera). Om det visar sig att detta inte räcker och sjukvården blir överbelastad så finns andra nedstängningar som kommer långt innan total nedstängning av förskola/grundskola. Men där är vi inte nu. (delvis distansundervisning för de högstadieklasser som klarar av det är också en billig åtgärd som man skulle kunna ta till).

Där kan jag hålla med dig om gymnasium och högstadiet studerar på distans kan man börja med att stänga allt som inte är samhällsviktigt en period.
Citera
2021-01-10, 21:42
Medlem
Citat:
De hade lockdown light
Fördelen vi har nu att trycka ner smittan är att vaccineringarna har börjat. Vi får inte bort smittan men förhoppningsvis kan vi vända kurvan.

Tyvärr tror jag tyvärr att drastiska åtgärder är nödvändiga då många skiter i rekommendationerna vilket är det stora problemet som det är nu.

Citat:
Fast i ärlighetens namn, varför ligger ansvaret för smittan på barn och barnföräldrar, när det är 55+ som ligger på IVA?

Om alla 55-plussare följde rekommendationerna så skulle de inte få covid till att börja med. Det är myndiga människor som kan ta hand om sig själva, och ansvara för sin egen riskbild.
Citera
2021-01-10, 21:44
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Dessa äldre barn som just hänger runt, har kanske även föräldrar som arbetar och som inte kan bevaka dom 24/7. Alla kan inte arbeta hemifrån soffan, utan måste infinna sig på plats.

Du menar att barnen är uppfostrande med ordspråket "när katten är borta dansar råttorna på bordet"
Ja, det är klart då har vi ett annat problem som inte direkt platsar i denna tråd
Citera
2021-01-10, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vad menar du med sista meningen? Länka gärna källa.
Det skulle stått 80+ 13%.
Länk kommer.
Tyvärr kan man inte ladda upp här bilder.
Annars skulle jag lagt upp grafen.
Citera
2021-01-10, 21:46
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Du menar att barnen är uppfostrande med ordspråket "när katten är borta dansar råttorna på bordet"
Ja, det är klart då har vi ett annat problem som inte direkt platsar i denna tråd

Alltså man minns väl själv när man var 13-16 år. Det viktigaste i ens liv var vänner. Om man dessutom såg hur samhällets alla 60+ driver runt på affärer och allt vad de gör, så kan jag förstå att man inte låser in sig. Jag säger inte att det är kanonbra, men jag har förståelse för unga i denna pandemi och hur deras tankegångar kan tänkas gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in