Citat:
Ursprungligen postat av
LasseFranGnesta
Hur gör man om vill rikta sig mot sverige? Hur blir det med tull moms osv? Det jag stör mig på är att det blir långa lev tider och ev moms plus tull? Det kan ju förstöra hela affären?
Tull å moms betalas av importören, d.v.s din kund. Blir irriterande för din kund om den inte är beredd på detta, varför det är viktigt att skydda dig själv med detta i dina policies, samt gärna på någon slags FAQ-sida.
Absolut suger långa leveranser. Jag kör mest på Aliexpress, där jag själv väljer ut leverantörer som kan leverera snabbt och har många köpta produkter.
När du kommit igång ordentligt, eller om du har en stor budget för din affär, så kan du anlita en shipping agent istället. Denna tar hand om import och tull, samt kan ha ett lager åt dig och packa och skicka fina varor, allt beroende på vad du pröjsar och Ert kontrakt. Du måste räkna på det helt enkelt. Är det bara en produkt kan det vara soft att ha lager själv, så kan du skicka snabbare. Då får du betala importen själv, men kan bli värt det om du skeppar en massa med båt t.ex.