Citat:
Ursprungligen postat av
itazon
Jag måste erkänna att jag är kluven. I den bästa av världar nej (dvs inte ställas inför riksrätt), men i den vi lever i så är jag betydligt mer tveksam.
Dvs, jag undrar om det inte är bättre både för USA och för världen om han ställs inför riksrätt och dras ned och ut på riktigt så att kapitlet är avslutat och det inte behöver finnas någon oro inför 2024 hos republikanerna. R kommer ha det jobbigt 2024 då de egentligen inte har något konkret rent politikmässigt, en liknande situation de hade 2016 som de tog hem på populism istället för politik. (D kommer inte heller ha så mycket att komma med 2024 om de inte lämnar identitetspolitiksträsket)
Om Trump m familj faller och inte kan ha något att göra med valet 2024 skulle det tvinga för en politisk förnyelse hos R, vilket jag tycker är bra. Problemet för mig under Trump-eran var att det inte handlade om politik, det handlade om någon sorts populism vs en koordinerad och enad världsordning (där jag utan tvivel står på koordinerade världsordningssidan). Jag tror att en stor del av de som röstade på Trump inte förstår hur skört samhällsbygget är, att det, exempelvis, finns processer kring att man ska klaga på valprocessen innan val och att när valet väl har varit måste man acceptera resultatet, annars faller samhället. En sådan liten sak som att man inte accepterar valresultat man inte håller med om kan fälla ett samhälle, betydligt mindre har gjort det (se ex Turkiet och Iran).
Gällande vad han kan ställas till riksrätt för så lämnar konstitutionen det öppet för "Treason, Bribery, or other high Crimes and Misdemeanors". Där kan man bygga case kring treason (uppmuntran att slå sak i att störa rösträkningen), bribery (att det mottogs medel för att ge pardons), och så finns det även det gamla Ukraina-caset (som aldrig hördes i senaten), Trump orgs hotell och främmande makts delegationer, osv. Att hitta ett juridiskt gångbart case tror inte jag är svårigheten, utan det som är svårt är att få det igenom senaten där jag tror att många fortfarande är livrädda för Trumps bas.
Vad är dina tankar kring saken?
Jag tror tyvärr inte Q kommer yttra sig så mycket mer.
75 miljoner röstade på Trump, hälften av väljarna tror det var valfusk och strax under hälften av USAs delstater har gått ut med att det var så pass mycket valfusk att dom ville räkna om eller nåt ( minns inte exakt). Pensylvania och Wisconsin eller vilka det nu var skickade brev och bad att få räkna om innan valet avgjordes.
Flippar 3 stater har Trump vunnit var set väl?
Jag personligen tycker detta bottnar i valfusket och är rätt besviken på att man inte gjort det enda rätta och kollat två saker - att allas röster registrerats och att dom stämmer med signaturerna. Det är väl 5-6 delstater som behöver kollas för i alla andra var vinsten så pass stor för antingen biden eller trump. Detta skulle tagit någon månad och man hade gjort det med 50/50 R och D observatörer ständigt närvarande och allt på film, dygnet runt.
Det finns för många filmer på oegentligheter för att det skall gå att ignorera.
Där hade man kunnat tysta Trump.
Ni sitter vi där vi sitter.
När man säger ”trumps galna Q supporters” så är det 75 miljoner och hälften av delstaterna.
Att dra Trump inför riksrätt tror jag är det sista man bör hota med.
Eller så är det den väg man skall gå för att tvinga fram ett avgörande, vet faktiskt inte.
Ja, Q håller tyst 😀