2021-01-10, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Från första början av denna pandemi har vi uppmanats att vara noggranna med att tvätta händerna. Nu sent om sidor uppmanas vi att använda munskydd när vi reser kommunalt.

Jag förundras över att vi inte en enda gång blivit uppmanade att använda handskar. Överallt, i allmänna kommunikationer, i rulltrappor, köpcentrum osv. ska folk kladda med sina händer.

Ni som är insatta, hur kommer detta sig?
Det kommer sig av att detta inte är en kontaktsmitta.
Citera
2021-01-10, 13:20
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Från första början av denna pandemi har vi uppmanats att vara noggranna med att tvätta händerna. Nu sent om sidor uppmanas vi att använda munskydd när vi reser kommunalt.

Jag förundras över att vi inte en enda gång blivit uppmanade att använda handskar. Överallt, i allmänna kommunikationer, i rulltrappor, köpcentrum osv. ska folk kladda med sina händer.

Att bli smittad via ytor står för mindre än 5 % av alla smittotillfällen.

Tycker fokus ska ligga på att folk inte ska dela andningsluft för det är där den överväldigande majoriteten av smitta sker.
Citera
2021-01-10, 13:21
Medlem
Är det någon fler som undrar över läkaretiken nu när man vaccinerar för fullt samtidigt som upp till 80% av läkare och vårdpersonal vägrar vaccinera sig med motivering att de inte vill vara försökspersoner på ett ej färdigtestat vaccin?
Citera
2021-01-10, 13:21
Medlem
AttCzas avatar
Citat:

Coronaviruset är luftburet. Därför är handsprit inte lika effektivt som skydd mot viruset jämfört med munskydd. Det visste FHM inte eller ville inte berätta för oss under våren förra året. Nu när det blir allt tydligare att viruset är luftburet rekommenderar även FHM att använda munskydd när man reser med kollektivtrafik.
Citera
2021-01-10, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det kommer sig av att detta inte är en kontaktsmitta.

sååå, det där med att tvätta händerna är inte så viktigt? Varför har de då tryckt så mkt. på det och inte användning av munskydd? För att det finns inget som öht. kan stoppa kinaviruset och att detta varit känt från början?
Citera
2021-01-10, 13:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Så derivatan av smittkurvan ökar just nu, alltså?? Varför var inte smittspridningen lika stor i våras?
Eftersom det var en klustersmitta i våras.
Citera
2021-01-10, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Är det någon fler som undrar över läkaretiken nu när man vaccinerar för fullt samtidigt som upp till 80% av läkare och vårdpersonal vägrar vaccinera sig med motivering att de inte vill vara försökspersoner på ett ej färdigtestat vaccin?

Det handlar ju om att väga risker mot varandra och vi vet forfarande inte om vaccinet skyddar andra än dig själv. Att skydda andra genom att vaccinera sig ligger därmed inte i vågskålen. Lite skillnad mot munskydd alltså där man i första hand skyddar andra genom att använda det. Äldre har mer att vinna än att förlora på att vaccinera sig.
Citera
Medlem
Citat:
sååå, det där med att tvätta händerna är inte så viktigt? Varför har de då tryckt så mkt. på det och inte användning av munskydd? För att det finns inget som öht. kan stoppa kinaviruset och att detta varit känt från början?
JO naturligtvis är det viktigt att tvätta händerna eftersom man kan kontaminera slemhinnor med smutsiga händer eller smutsiga handskar. Därvidlag är det ingen skillnad om man har handskar eller inte, naturkigtvis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Att bli smittad via ytor står för mindre än 5 % av alla smittotillfällen.

Tycker fokus ska ligga på att folk inte ska dela andningsluft för det är där den överväldigande majoriteten av smitta sker.

Självklart! Men 5% tycker FHM och Tegnell är sekundärt? Vidare har det väl från allra första början framstått att det är luftburet.

FHM är ett jävla skämt!
Citera
2021-01-10, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Eftersom det var en klustersmitta i våras.
OK.
Citera
2021-01-10, 13:26
Medlem
George.Jansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Danmark jävlig situation? Har inte ni nästintill underdödlighet 2020?

Nja, situationen är nog inte så hemsk som i Sverige eftersom myndigheterna här i alla fall verkar försöka slå ned spridningen, men pressen på sjukvården märks, både med många patienter och stor frånvaro bland personalen.

Jag har inte stenkoll på siffrorna för över/underdödlighet men arbetar själv inom vården. Dessutom är de flesta utalanden från myndigheterna inte särskilt positiva just nu.

I stort tycker jag Danmark hanterat det hela bra utifrån de förutsättningar som råder, men nog är det en rejäl smäll för vården och samhället i stort. Att det är ännu jävligare i Sverige är ju ingen tröst.
Citera
2021-01-10, 13:28
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

Plasthandskar när man handlar exempelvis, var ju uppe till diskussion i början. Det var samma argument som angående munskydd, att folk inte kan använda dem riktigt, inte ta av dem på rätt sätt, att de bara förde runt smittan mer, att handskarna kastades överallt på parkeringar o.s.v. i länder där de används...

Jag hade plasthandskar när jag handlade mars-april förra året, men jag slutade med dem för jag tyckte att nyttan var marginell. Man kan lika gärna tänka på att inte röra ansiktet (och det sitter ju hårt nu) tills man kommer hem, och då tvätta händerna ordentligt på en gång i stället. Låta kassarna stå en kvart så eventuellt virus hinner slöa till lite (jag har en bit att gå ifrån affären också, så det blir 25-30 minuter totalt) om man inte har frysvaror, sedan lägga in varorna på sin plats - och tvätta händerna en gång till.

Det är den första handtvätten man spar in (om man har nariga händer av allt tvättande), för då kan man bara dra av sig handskarna och behöver inte tvätta händerna, förrän man lagt in varorna (om man fortsatt låter bli att slicka på fingrar och peta i näsan och ögonen för säkerhets skull under den kvarten, men det är ju inte så svårt nu).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in