Citat:
Ursprungligen postat av
RullRull
Från första början av denna pandemi har vi uppmanats att vara noggranna med att tvätta händerna. Nu sent om sidor uppmanas vi att använda munskydd när vi reser kommunalt.
Jag förundras över att vi inte en enda gång blivit uppmanade att använda handskar. Överallt, i allmänna kommunikationer, i rulltrappor, köpcentrum osv. ska folk kladda med sina händer.
Ni som är insatta, hur kommer detta sig?
Plasthandskar när man handlar exempelvis, var ju uppe till diskussion i början. Det var samma argument som angående munskydd, att folk inte kan använda dem riktigt, inte ta av dem på rätt sätt, att de bara förde runt smittan mer, att handskarna kastades överallt på parkeringar o.s.v. i länder där de används...
Jag hade plasthandskar när jag handlade mars-april förra året, men jag slutade med dem för jag tyckte att nyttan var marginell. Man kan lika gärna tänka på att inte röra ansiktet (och det sitter ju hårt nu) tills man kommer hem, och då tvätta händerna ordentligt på en gång i stället. Låta kassarna stå en kvart så eventuellt virus hinner slöa till lite (jag har en bit att gå ifrån affären också, så det blir 25-30 minuter totalt) om man inte har frysvaror, sedan lägga in varorna på sin plats - och tvätta händerna en gång till.
Det är den första handtvätten man spar in (om man har nariga händer av allt tvättande), för då kan man bara dra av sig handskarna och behöver inte tvätta händerna, förrän man lagt in varorna (om man fortsatt låter bli att slicka på fingrar och peta i näsan och ögonen för säkerhets skull under den kvarten, men det är ju inte så svårt nu).