2021-01-10, 10:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det är deras fulla rätt att reglera det.
Gillar marknaden det inte, så finns möjligheten för andra att starta upp konkurrerande företag.

Google och Twitter är inte en mänsklig rättighet. Passar det inte, vänd dig någon annanstans men kom inte och gnäll på inskränkning på din frihet.
Plattformarna är särbehandlade av staten genom lagstiftning så att ägarna inte kan ställas till svars för vad folk skriver på dem. Detta för att de ska vara öppna fora som tjänar yttrandefriheten. Men nu vill ägarna ändå reglera vad folk skriver på dem. Nämligen så att en politisk flygel missgynnas, en annan gynnas.
Vad säger du om det?
Citera
2021-01-10, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Förutom att tjäna pengar vill etablissemangen, det politiska och andra, sprida sin korrekta ideologi. Det är en stark drivkraft. Att känna att man är moraliskt högstående och se ens moral spridas får en att må väldigt gött.

Men det är märkligt att folk i allmänhet accepterar det. Att inte hellre söka sig till någon form av sanning, dvs fakta i stället för känslor. Jag tolkar det som en mycket farlig sätt att förhålla sig till verkligheten.
Citera
2021-01-10, 10:33
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Personligen tycker jag att politiker som ägnar sig åt twitter borde ha löneavdrag.

Tänk själv om alla jävlar skulle sitta och twittra på arbetstid.

Måste väl finnas vettigare officiella kanaler för en regering att kommunicera på.

Om man la ner Twitter, Facebook, Parler och Instagram imorgon skulle jag bara ta en kopp kaffe, gäspa och hoppas på en vit vinter så man kan åka lite skidor.
Citera
2021-01-10, 10:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
https://twitter.com/Timcast

Tim Pool
@Timcast
·
16m
Holy fuck........
Citera Tweet
BuzzFeed News
@BuzzFeedNews
· 35m
NEW: Amazon is booting Parler off AWS, its web hosting service, knocking the pro-Trump social network offline until it finds a new host. https://buzzfeednews.com/article/johnpaczkowski/amazon-parler-aws?bftwnews&utm_term=4ldqpgc#4ldqpgc
Visa denna tråd
Se där ja!

Tror någon fortfarande att "den fria marknaden" styrs av pengar?
Citera
2021-01-10, 10:47
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Se där ja!
Tror någon fortfarande att "den fria marknaden" styrs av pengar?
Amazons beslut är svårast att parera, för det är där Parler finns. Midnatt idag östkustid händer det. Amazon säger enligt Breitbart:
"“Because Parler cannot comply with our terms of service and poses a very real risk to public safety, we plan to suspend Parler’s account effective Sunday, January 10th, at 11:59PM PST.”"
Citera
2021-01-10, 10:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Men det är märkligt att folk i allmänhet accepterar det. Att inte hellre söka sig till någon form av sanning, dvs fakta i stället för känslor. Jag tolkar det som en mycket farlig sätt att förhålla sig till verkligheten.
"Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro). Sant, och känslostyrda människor uppfattar nog fakta som ett hot, medan smart folk i olika etablissemang ser appellerande till känslor som ett effektivt verktyg i arbetet att nå sina mål (ofta är de väl nog så känslostyrda själva).
Citera
2021-01-10, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det är deras fulla rätt att reglera det.
Gillar marknaden det inte, så finns möjligheten för andra att starta upp konkurrerande företag.

Google och Twitter är inte en mänsklig rättighet. Passar det inte, vänd dig någon annanstans men kom inte och gnäll på inskränkning på din frihet.
Fast det funkar ju inte heller. Parler var just ett sådant alternativ och Amazon drog bort mattan under deras fötter. Det går inte att skapa ett alternativ när Big Tech äger infrastrukturen. Det här verkar vara väldigt svårt för vissa att begripa.
Citera
2021-01-10, 11:07
Medlem
Citat:
Det är något med svensk gammelmedia som irriterat mig länge: de ger inte källorna utan lägger sig rentav som ett filter mellan vad som hänt och sagts och mig. Jag får inte genom dem veta vad som hänt och sagts utan föreskrivs istället vad jag ska tycka, hur jag ska känna kring saken, som i sig själv höljs i dunkel. Istället för en minut direktkälla från händelsen/talet får jag fem minuter soffprat av svenska etablissemangs -tyckare och -vetare. Så måste det inte vara, men så är det sedan länge.
Förr i världen var var de småskolelärare, trodde på Gud och röstade på Folkpartiet. Nu är de journalister, tror på värdegrunden och röstar rödgrönt.
De har satt som sin livsuppgift att uppfostra oss
Citera
2021-01-10, 11:17
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorsken
Förr i världen var var de småskolelärare, trodde på Gud och röstade på Folkpartiet. Nu är de journalister, tror på värdegrunden och röstar rödgrönt.
De har satt som sin livsuppgift att uppfostra oss
Så att vi ska tänka (eller är det känna?) rätt. Och vad som är rätt, ja, där här de tolkningsföreträde.
Gammelmedia vill fostra oss till att tänka/känna "rätt" för att kunna förändra världen genom oss. I demokratier kan man inte helt marginalisera en väljarkår.
Men de är svårt bekymrade efter att internet ökat kommunikationsmöjligheterna enormt.
Föreställ dig ångesten hos folk i gammelmedia när de inte längre kan styra sina läsare som på den gamla goda tiden och när dessa dessutom kan skriva själva och få spridning för sina övertygelser utan att fråga gammelmedia om lov.
Citera
2021-01-10, 11:19
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -boyakka-
Fast det funkar ju inte heller. Parler var just ett sådant alternativ och Amazon drog bort mattan under deras fötter. Det går inte att skapa ett alternativ när Big Tech äger infrastrukturen. Det här verkar vara väldigt svårt för vissa att begripa.
Midnatt amerikansk östkusttid kickar Amazon Parler. Men jag tror att de kommer att hitta en annan leverantör - som i sin tur kommer att pressas av de korrekta att stänga Parler ute...
Citera
2021-01-10, 11:28
Avslutad
Citat:
Midnatt amerikansk östkusttid kickar Amazon Parler. Men jag tror att de kommer att hitta en annan leverantör - som i sin tur kommer att pressas av de korrekta att stänga Parler ute...
Till slut kanske inte dessa leverantörer behöver agera överhuvudtaget med tanke på vad Mozilla sysslar med. Hur länge innan Google och Apple också börjar bygga in restriktioner i sina webbläsare? Man behöver inte förbjuda varenda människa från nätaccess om man kan hindra den stora massan från att ta del av dissidenters budskap. Förmodligen är det även vägen att gå om man vill tysta Flashback.
Citera
2021-01-10, 11:29
Medlem
Detta är bara en del av processen av det stora hela.

Varje handling betyder något. Stämningar lämnades in samma dag Kapitolium stormades.

Så, man inleder med att stjäla valet, man vägrar sedan att granska stater där de finns starka bevis i form av edsvurna vittnesmål (tresiffriga), videobevis och statistiska bevis.

Det är inte direkt många röster Donald Trump behöver för att flippa dessa och vinna valet. Men vi som har något i huvudet vet ju att han vann - stort.

Sedan orkesterar och infiltrerar man en protest där man har ANTIFA-anhängare som driver igång våld och skadegörelse.

Vips, nu har alla glömt valfusket och dessa stämningar som precis lämnats in. Allt Trump gör är nu Un-legit.

Man avslutar med att censurera Amerikas 45 president på sociala medier. Förstår ni hur fruktansvärt illa och obehagligt det är? Nu handlar det bara om att tysta ner honom och svartmåla tills han är ute ur Vita huset.

Man får ge råttorna cred. Det var en sjuhelvetes counter-punch de kom med.

Dock ska jag säga att fördelen med detta är att vi här på forumet nu vet hur många kommunister och frihetshatare det finns här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in