Citat:
Ursprungligen postat av
Hlewagastir
Jag tror inte årstiderna är jämförbara alls. I Sverige är det mycket kallt på vintern och människor håller sig därför inomhus där smittrisken är högre (inget RNA-nedbrytande UV-ljus från solen, ingen växtlighet med RNA-nedbrytande enzymer som aerosoler fastnar på, samma luft som andas av flera människor).
Medan brasilianare med lite pengar håller sig inomhus när det är varmast. Luftkonditionering virvlar runt viruspartiklar.
I slummen är medelåldern väldigt låg. Det är svårt för corona att smitta så många gamla och sjuka när de flesta redan är döda.
Men om det är så farligt inomhus, varför låter då UK folk bara gå ut för motion (exempelvis promenad)
bara en enda gång per dag? Skulle jag hålla mig hemma inomhus en längre tid nog skulle jag föredra minst ett par promenader per dag. Jag förstår inte riktigt motiveringen bakom just den regeln. Varför är det så viktigt att folk håller sig hemma ca 23 timmar i sträck, varje dygn? (Utom möjligtvis för nödvändiga inköp, men dessa bör göras så sällan som möjligt.) I normala fall rör man sig mer än så, tar sig till jobbet på morgonen, går kanske ut på lunchen, tar sig hem och sen någon aktivitet eller ärende på kvällen. Man inte bara förflyttar sig mellan ställen, utan får på köpet regelbunden lätt motion utomhus flera gånger per dag, och det är förmodligen bra för hälsan.
UK ger dock folk rätt att utan böter fly hemmet vid risk för skada typ misshandel, det är inskrivet i reglerna, men om ingen hotar slå en får man alltså snällt sitta där 23 av dygnets 24 timmar, som en fånge i sitt eget hem. En mardröm för aktiva människor, och är det verkligen så motiverat ur smittspridningsynpunkt?
Kanske är det för att folk inte får gå ut och sträcka på benen oftare som de har så hög smittspridning. Vad gör alla rökare som inte ens får gå ut och röka och kanske inte klarar av att sluta just nu? De sitter hemma och bolmar och utsätter fru och barn för 23 timmars passiv rökning per dygn.
https://www.gov.uk/guidance/national-lockdown-stay-at-home