2021-01-09, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Många demokrater och republikaner är samma krigshetsare som har skickat amerikanska soldater i döden för Israel och militärkomplexet i USA. Senile Joe Biden röstade JA till att olagligt invadera Irak i senaten. Åldring borde sitta i fängelse, inte bli president.
Jag håller med. Både vänstern och högern har varjt för krig. Men nu får de båda stå sitt kast och se det amerikanska imperiumet falla.
Citera
2021-01-09, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Jag ömkar inte för Trump. Han klarar väl sig själv? Det är monpolens maktmissbruk som stör mig och de naiva hjonen, kanske du inräknad, som envisas att med att försvara dem, med argument tagna från en tonårig nybliven marknadsliberal.

Det är det fetade jag ville få sagt.

Förresten har jag aldrig läst eller hört uppmaningar ifrån Trump att ”storma” kongressbyggnaden. Inte ens en antydan på detta, och då har jag ändå följt spektaklet.
Det är väl för att du ändå har en tydlig bias i favör för Trump eller inte klarar av att se hur hans anhängare tolkar hans inlägg och tal. Bara för att man inte skriver eller säger något ordagrant så går man inte utan ansvar. Trump var naturligtvis väl medveten om vad som kunde hända när han uppmanade sina påeldade anhängare att marschera mot kapitolium. Han må vara narcissist men han är knappast ointelligent och helt oförmögen att se lättförutsägbara konsekvenser.
Citera
2021-01-09, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Klipp visar hur vissa poliser öppnade dörrar och öppnade kravallstaket. Då senaten är öppen för besökare så trodde säkert en del att de släpptes in som besökare. Såg en bild där folk ("revoltörer") gick innanför de rep som besökare skall gå innanför i senaten.

Sen fanns där en del som var jäkligt förbannade och slog sig in. Blandat minst sagt.

Trumps kampanjkassa bidrog säkert till att många dörrar och ingångar var oreglade.
Polisens tillsynes passiva roll i inledningsskedet var säkert en överenskommelse mot ersättning.
Citera
2021-01-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det är väl för att du ändå har en tydlig bias i favör för Trump eller inte klarar av att se hur hans anhängare tolkar hans inlägg och tal. Bara för att man inte skriver eller säger något ordagrant så går man inte utan ansvar. Trump var naturligtvis väl medveten om vad som kunde hända när han uppmanade sina påeldade anhängare att marschera mot kapitolium. Han må vara narcissist men han är knappast ointelligent och helt oförmögen att se lättförutsägbara konsekvenser.
Vem är det med tydlig bias här egentligen? Läs ditt eget inlägg några gånger. Du talar om vad Trump kan ha menat eller hur andra kanske tolkar hans uttalanden. Dåre. Får bara hoppas att du inte jobbar inom rättsväsendet.

Du hade kunnat citera dessa uppenbara uppmaningar att ”storma” kongressen istället. Har du följt honom på twitter eller lyssnat på något tal där han gör detta? Det är en uppriktig fråga.

Jag är ej i favör till Trump eller det republikanska partiet.
Citera
2021-01-09, 20:23
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank-costello
I Kalifornien fick Clinton 8,753,788 röster medan Trump fick 4,483,810 röster.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2016_United_States_presidential_election_in_Califo rnia
Skillnaden blir 4,269,978 röster. Så räknar man inte med Kalifornien, så vann Trump Popular vote i de övriga 49 av USAs 50 delstater.

Nej, Biden leder ändå.

Han vann med över sju miljoner röster och 4,2 är en mindre siffra än 7.
Citera
2021-01-09, 20:26
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jo det ligger en del i vad du säger men många av de var rejält arga. Så arga som bara en riktigt arg Trumpanhängare kan vara.

Att de kom in så lätt kommer stötas och blötas. Jag tycker, och många med mig, att det var chockerande enkelt. Men det kommer att undersökas.

Ja några var aggressiva, men en del av demonstranterna försökte lugna ned situationen inne i byggnaden. Jag tycket en kille, som höll på och skrek högt och som sedan var en av de som slog sönder glasdörrarna när kvinnan sköt ihjäl var den mest aktive och ordningsstörande.

Jag vet inte om just Trumpanhängare är aggressiva. Se bara på belägringen av Seattle i somras eller korankravallerna i Malmö.

Ja det var konstigt att de kunde komma igenom så pass enkelt. Efter 11/9 attentaten skärpte väl säkerheten upp rejält kring vitala byggnader. Polisen måste ha haft underrättelser om hur många personer som kunde röra sig i området och räknat med att någon form av kravall kunde ha brutit ut. Kanske har tidigare Trump-manifestationer varit betydligt lugnare och därför inte tog större allvar på säkerheten.

Om inte några människor hade fått sätta livet till och en del fått skador hade detta nog kommit att räknas som en komisk situation. Bilderna på den där killen med indianmössan med horn och utan tröja fick mig att uppleva en sällan skådat munterhet. Det var som om en psykiatrisk klinik hade intagit platsen. Kan nästa räknas i klass med bråket i Ukrainas parlament när en person försöker dra bort premiärministern från talarstolen:

https://www.youtube.com/watch?v=cS-4SOTwvQI
Citera
2021-01-09, 20:27
Medlem
Citat:
Vem är det med tydlig bias här egentligen? Läs ditt eget inlägg några gånger. Du talar om vad Trump kan ha menat eller hur andra kanske tolkar hans uttalanden. Dåre. Får bara hoppas att du inte jobbar inom rättsväsendet.

Du hade kunnat citera dessa uppenbara uppmaningar att ”storma” kongressen istället. Har du följt honom på twitter eller lyssnat på något tal där han gör detta? Det är en uppriktig fråga.

Vi ser med all tydlighet hur talet och inläggen tolkades av hans anhängare. Jag behöver inte själv tolka dessa. Oavsett vad han egentligen menade så är han inte så korkad att han inte kan ha insett vad hans politiska pyromani skulle leda till. Trump har därför blod på sina händer.
Citera
2021-01-09, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Nej inte störta regeringen, den leds formellt av Trump, ännu i några dagar.

Jag tror inte att det fanns någon riktigt plan överhuvudtaget. De gick för att ventilera sitt missnöje och besvikelse, så uppstod det en situation där de lyckades ta sig in i byggnaden. Tillfället gör tjuven som det heter. De gick ju mest omkring som en grupp vilsna turister när de kom in.

"It was a classic dog catches car moment, they had no fucking clue what to do with it when they did..."
https://www.youtube.com/watch?t=134&v=VKo_fTB_EsQ&feature=youtu.be

Edit: Nu med fungerande länk.
Senast redigerad av slasktratt42 2021-01-09 kl. 20:34.
Citera
2021-01-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Trumps kampanjkassa bidrog säkert till att många dörrar och ingångar var oreglade.
Polisens tillsynes passiva roll i inledningsskedet var säkert en överenskommelse mot ersättning.

Eller hade de fått order av dem som motarbetat Trump under 4 år? Washington styrs av demokraterna och polischefen i Washington är en svart demokrat som heter Robert Contee.

https://www.washingtontimes.com/news/2020/dec/22/dc-mayor-names-robert-contee-new-acting-police-chi/
Citera
2021-01-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Vi ser med all tydlighet hur talet och inläggen tolkades av hans anhängare. Jag behöver inte själv tolka dessa. Oavsett vad han egentligen menade så är han inte så korkad att han inte kan ha insett vad hans politiska pyromani skulle leda till. Trump har därför blod på sina händer.
Trevlig pratstund. Ger upp på dig nu.
Citera
2021-01-09, 20:31
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006

Säkerheten runt kongressen utgörs av en egen polisstyrka som AOC och två andra tjänstemän styr över.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/United_States_Capitol_Police

AOC är just nu denhär mannen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brett_Blanton
Tillsatt av Trump den 16:e januari förra året.

De övriga två ”Sergant of arms” verkar båda ha fått sparken den 7:e januari om man ska tro på Wikipedia.
Senast redigerad av bithax 2021-01-09 kl. 20:37.
Citera
2021-01-09, 20:31
Medlem
Citat:

Meningen var nog inte att stormningen skulle ske med våld. Det finns klipp som visar hur portar öppnades av vakter inifrån. Hade kuppen varit helt utan våld så hade den kanske lyckats. Trump får väl skylla på antifa, men nu är tillfället förbi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in