2021-01-09, 12:37
Medlem
Det är skitsmart - kompis med XC90 tvingades byta startmotor före 6,000 mil (bilen köpt ny)
11,000 kr till Bilia - Big Business o folk låter sig luras
Citera
2021-01-09, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lutop
Självklart är startmotor/batteri byggda för att klara den här funktionen utan problem under hela bilens livstid. .

På Toyota Prius jaa - men inte andra bilar - där är det Big Business
Citera
2021-01-09, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kör runt i en bil som har sådant där start/stopp system. Dvs, motorn stannar när man står still en stund vid exempelvis ett rödljus. När man sedan släpper foten från bromsen hoppar motorn igång igen. Tycker det är sjukt irriterande. Man tappar en sekund varje gång man ska iväg.

Inbillar mig dessutom ett funktionen i längden måste slita en del på startmotor och batteri. Kanske även på motorn i sig. De bensin eller dieseldropparna man sparar på denna funktion kan man nog knappt ens räkna, eller finna. Så lite borde det vara. Varför envisas tillverkarna med att bygga in skiten?
I min bil finns det lyckligtvis en avstängningsfunktion och det är det första jag trycker på så fort jag startar bilen. Dessvärre måste man komma ihåg att trycka på knappen varje gång man startar bilen, för annars halkar den tillbaks i utgångsläget. Dvs, med start/stopp aktiverat. Har hört att man ska kunna lämna in bilen och få det bortprogrammerat, men har inte gjort det.

Någon fler än jag som stör sig på denna (i mitt tycke), helt onödiga funktion?

Folk struntar i förbudet mot tomgångskörning. Max 1 min gäller på många ställen.
Citera
2021-01-09, 13:19
Medlem
Det sliter på startmotorn och är endast till för att bilarna skall leva upp till diverse miljökrav (på pappret åtminstone). Lyckligtvis kan man stänga av funktionen på de flesta bilar.
Citera
2021-01-09, 13:37
Medlem
Jag bodde tidigare just bredvid ett trafikljus. Där kändes det i luften när 10 bilar stod några minuter på tomgång när det var rött. Flyttade ifrån den lägenhet efter ett tag.
Jag har själv en ny bil med Start/stopp funktion, tycker att det fungerar bra när man vant sig vid det. Vill man stressa igång är det ju bara att släppa broms/koppling halvvägs upp så startar bilen innan det blir grönt.
Citera
2021-01-09, 13:42
Medlem
Fanndiss avatar
Jag var med om det där ofoget på en hyrbil en gång. Jag begrep inte att det var en sådan funktion, utan trodde att det var dålig tomgång.
Hade detta varit någon av mina (äldre) bilar så hade jag öppnat huven med en plattmejsel i högsta hugg för att justera blandskruvarna på förgasarna.
Nu öppnade jag huven av ren vana, men såg mest en massa plast. Inte ens någon vajer/länkage till gasen som man kunde spänna lite.
Så jag stängde igen huven och fortsatte färden. Talade om när jag lämnade tillbaka bilen, att tomgången är kass. Fick funktionen förklarad för mig då.

Sen har jag även hört om en kvinna som orsakade en mindre krock pga samma funktion. I en korsning uppfattade hon inte att bilen slagit av, och under sekunden innan motorn hann slå på tryckte hon ned gasen och släppte upp kopplingen så pass mycket att hon råkade köra in i framförvarande bil...
Citera
2021-01-09, 14:18
Medlem
yz44s avatar
Tillhör de som tycker att det smakar mer än det kostar i ökat slitage.
Sedan tror jag inte besparingen är mer än på sin höjd marginell,
den ström som krävs vid uppstarten kostar bränsle att återladda.
Citera
2021-01-09, 15:02
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belsubub
Det sliter på startmotorn och är endast till för att bilarna skall leva upp till diverse miljökrav (på pappret åtminstone). Lyckligtvis kan man stänga av funktionen på de flesta bilar.
Ja även livslängd på batteriet borde bli kort.
Citera
2021-01-09, 16:54
Medlem
Don-Dallass avatar
Det värsta tycker jag är att den stänger av motorn hela jävla tiden. Rullar man sakta fram för att garageport ska öppnas.. Stopp. Ska man parkera och behöver räta upp sig.. Stopp. Körde du för långt och behöver backa tillbaka? Attans! Det kan inte vara nyttigt nånstans. Hatar start/stopp. Fyfan att krypköra med det om det inte går att stänga av.
Citera
2021-01-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kör runt i en bil som har sådant där start/stopp system. Dvs, motorn stannar när man står still en stund vid exempelvis ett rödljus. När man sedan släpper foten från bromsen hoppar motorn igång igen. Tycker det är sjukt irriterande. Man tappar en sekund varje gång man ska iväg.

Inbillar mig dessutom ett funktionen i längden måste slita en del på startmotor och batteri. Kanske även på motorn i sig. De bensin eller dieseldropparna man sparar på denna funktion kan man nog knappt ens räkna, eller finna. Så lite borde det vara. Varför envisas tillverkarna med att bygga in skiten?
I min bil finns det lyckligtvis en avstängningsfunktion och det är det första jag trycker på så fort jag startar bilen. Dessvärre måste man komma ihåg att trycka på knappen varje gång man startar bilen, för annars halkar den tillbaks i utgångsläget. Dvs, med start/stopp aktiverat. Har hört att man ska kunna lämna in bilen och få det bortprogrammerat, men har inte gjort det.

Någon fler än jag som stör sig på denna (i mitt tycke), helt onödiga funktion?

Inte bara onödigt. Det är rent kontraproduktivt gällande miljö då starter är betydligt skadligare än förbränning i normal arbetstemperatur. Men de hindrar ju inte miljödårar att agera. Deras känsloliv kan ju skadas.
Citera
2021-01-09, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterproof32
Jag bodde tidigare just bredvid ett trafikljus. Där kändes det i luften när 10 bilar stod några minuter på tomgång när det var rött. Flyttade ifrån den lägenhet efter ett tag.
Jag har själv en ny bil med Start/stopp funktion, tycker att det fungerar bra när man vant sig vid det. Vill man stressa igång är det ju bara att släppa broms/koppling halvvägs upp så startar bilen innan det blir grönt.

Jo, tron kan förflytta berg. Du tror men har ingen aning. Precis som vilken miljömupp som helst. Ja jisses.
Citera
2021-01-09, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Det är skitsmart - kompis med XC90 tvingades byta startmotor före 6,000 mil (bilen köpt ny)
11,000 kr till Bilia - Big Business o folk låter sig luras

Inte folk så där i allmänhet utan politiker/folk med makt. Att ha varmt på fötterna när man tar nya beslut som rör miljöfrågor tillhör numer inte vanligheterna. Nu är det helt känslostyrt eller rena falsarium som är underlagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in