2021-01-09, 15:55
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Kan du please, förklara dig lite närmare?
Tror jag inte fattade fullt ut..
..eller språkförbistring?

Okunnig folkmassa väljer ledare i demokratier, eller?
Stämmer till stor del på USA iaf.
Men du kan säkert utrycka det bättre tror jag...
Ja, det är ofrånkomligt att folkmassan aldrig kan få ett snitt av kunskap och politisk insatthet som matchar den som sedan barnsben insatts i politik och samhällsutveckling, av människor som på liknande vis fått samma bildning.

Tyvärr finns det nog ingen väg ut ur detta vid det här laget. Jag ser ingen iaf. Vi kommer att få en global regering med den upplysta despot som finns kvar. Det blir inte vackert.
Citera
2021-01-09, 15:56
Medlem
Censur av den amerikanske presidenten är ju väldigt vanligt nu, men var "unheard of" tidigare. Till och med Fox News bryter ju sändningen vid hans tal.

Motiveringen har varit att presidenten ljuger, därför kommer sändningen brytas, och därmed inte låta tittare själva avgöra hur de ställer sig till vad han ville säga.

Vad har man för tankar om sina tittare när man förutsätter att de inte kan själva bilda sig sin egen uppfattning utifrån vad presidenten säger? De måste ju anse att sina tittare är fullständigt omyndigförklarade.

Och nu gör Twitter samma sak. Bedrövligt...
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Undrar om Trump kommer välkomna stämningar mot honom som huvudman bakom hemsidan för sånt andra skrivit på hemsidan?

Tillägg: För att förtydliga är det detta som skulle vara effekten om sektion 230 upphävdes vilket Trump propagerat för. Nog bör han föregå med gott exempel?

Om hans hemsida blir stor nog att betraktas som en plattform/ett offentligt rum, så kommer han att kunna gömma sig bakom 'Section 230' gällande alla sådana fall. Om han inte lyckas få den sektionen dödad innan han avgår vill säga.
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det jag menar är att det finns andra medium än Twitter. Till ex använde han Fox News, som sin egen kanal under lång tid.

Det finns två saker här.

1 Privata företag ska ha rätt att säga nej till potentiella kunder. Vare det är en snurrig president eller om det homosexuell svart person.

2 Företag ska inte vara förstora så de får i princip monopol på en produkt. Ted Cruz har troligen rätt här även om han verkar vara en idiot annars.

Angående första punkten. Om företaget nyttjar ett privilegium i lagen har staten all rätt att kräva motprestation. Företaget kan ju fortfarande bedriva censur, om det nu är en del i affärsidén, men man får avstå privilegiet. Enkelt, och friheten att vara repressiv kvarstår för den som vill.

Sektion 230 är ett privilegium likvärdigt ekonomiskt stöd av staten. Menar du att företag som får ekonomiskt stöd av staten ska få agera hur som helst utan att staten ens kan ha anmärkning att man uppfyller idéerna som anges i konstitutionen? Jag håller inte med.
Citera
2021-01-09, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Alla som principiellt inte håller med dig agerar inte i bad faith. Jag håller inte med om majoriteten av dina ståndpunkter och jag tycker flera av dem är tämligen kortsiktiga utan större insikter kring helheten. Det betyder inte att jag gör det i bad faith.

Fine, men det är en vanlig taktik i kontroversiella frågor. Snackar man vapen i USA kommer alltid massa snack om 2nd amendment, vilket alltsomoftast har syftet att muddy the waters och försvåra debatten. Det moraliskt riktiga är klart: förbjud vapen. Om 2nd amendment är ivägen så får man göra sig av med det, inte svårare än så. Vår moral är alltid det primära. Även i det föreliggande fallet är det rätt tydligt vad som är rätt. Att då försöka leda in diskussionen på tekniska aspekter av section 230, eller att Trump själv bär skulden till att nuvarande lagstiftning ser ut som den gör är beside the point. Det är förkastligt på alla plan att censurera honom på Twitter. Min position är klar. Och det ligger i öppen dag att det inte är en legitim invändning att Twitter skulle vara ett "privat företag".

Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Det håller jag verkligen inte med om. Men den diskussionen hör inte hemma i den här forumdelen.

Klart våra lagar ska dikteras av vad som är principiellt riktigt moraliskt. Så har det alltid varit. Vill nån införa en samtyckeslag är det för att det ses som principiellt omoraliskt att våldta, och att avsaknaden av ett "nej" inte kan urskulda det.
Citera
Medlem
otellos avatar
Vågar man gissa att samma regler inte gäller våldsuppviglande vänster/BLM-sympatisörer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Ja, regelverk som Twitter och Facebook själv bestämmer över.

Har du gjort lockdown på din hjärna? Dina one-liners-repliker är ju helt befängda. Eller klarar du helt enkelt inte av att förstå vad folk skriver här?
Citera
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Du får sluta lita på CNN.
Det var inte CNN som sa det. Det var de politiker som Trump ringde som sa det.
Citera
2021-01-09, 16:00
Medlem
SoCos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Att skapa sin egen Twitterliknande plattform räcker inte, i samband med denna händelse har många högertwittrare snackat om att gå över till Twitteralternativet Parler men då tog Google i natt bort Parler från Google Play och Apple ska ta bort appen från App Store. Så jag antar att Trump måste skapa sitt eget operativsystem till smartphones först om han vill höras.

Vänster/liberaler: "skaffa eran egna platform"

*skaffar sin egna platform*

"Blir avstängd från alla playstores"

Vänster/liberaler: "Skaffa erat egna operativsystem"

*skaffar sitt egna operativsystem*

"infrastrukturen blir saboterad"

Dem hade aldrig som avsikt att samarbeta med någon dem här människorna, dem kämpar för yttrandefrihet och folket säger dem men bara när politiker och företag får mer makt, att dem var dem riktiga fascisterna visste man ju hela tiden men det har nog aldrig varit så transparent som det är nu, kolla på kottarna i tråden bara, dem stödjer cancel-culture sålänge dem tycker det är rätt, hade varit kul och se hur dem själva reagera om dem blev konstant tystade på tex twitter eller här på flashback.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Att skapa sin egen Twitterliknande plattform räcker inte, i samband med denna händelse har många högertwittrare snackat om att gå över till Twitteralternativet Parler men då tog Google i natt bort Parler från Google Play och Apple ska ta bort appen från App Store.

Inget hindrar dem från att tanka ned appen från Parlers egna hemsida.

Citat:
Så jag antar att Trump måste skapa sitt eget operativsystem till smartphones först om han vill höras.

Nah, allt han behöver göra är att utbilda sina följare om att appar faktiskt kan tankas ned från andra ställen än bara operatörsbundna appstores.
Citera
Medlem
Som någon annan skrev i tråden, det kunde lika gärna varit omvända roller där Trump ägde Twitter, så att hänvisa till privat ägande håller inte. Äganderätten är långt ifrån absolut och betyder inte ett skit om vi som samhälle struntar i att upprätthålla den, så på ett vis är den på nåder.

Om man väljer att använda alla fultrick i boken när motståndarsidan är i underläge får man räkna med att bara våld återstår, är de redo för detta?
Citera
2021-01-09, 16:01
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Nu ska vi se här...

Är det bara jag som ser 0 post från Vita Husets officiella POTUS (president of the United States)

https://mobile.twitter.com/POTUS

Twitter har shadow-bannat Vita Huset?

Alltså oavsett hur mycket man hatar Trump kan väl inte detta vara helt OK.

Ni som påstår att "det är inte censur för det är ett privat företag".
Fuck you. Det finns de facto några enstaka företag som äger de informationskanalerna som dominerar Internet till 99,99%. Twitter, Facebook, Google. Att TRE FÖRETAG ska få bestämma vad som är rätt eller fel eller acceptabelt eller inte på INTERNET det kan FAN inte vara OK.

Lagar behövs för att reglera företagen kring hur de kan agera och censurera.

Eller förstatliga företagen, eller åtminstone webapplikationerna. Ta demokratisk kontroll, nu.

Som det ser ut nu är det i praktiken fascism och oligarki på Internet, inte demokrati.

Exakt, att stänga av Trumps privata konto är en sak, men detta är extremt allvarligt. Att folk är så insnöade anti-Trump att dom inser vilka konsekvenser detta kan få...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in