2021-01-08, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Vilket år var detta?
Jag hade kontakt med Aner sporadiskt från tidigt 90tal. Han fick förtroende för mig pga min släktbakgrund. Han blev under vägen allt mer misstänksam och såg sig förföljd. Min uppfattning är att de brev och andra hot han utsattes för var avancerad manipulation men han insåg aldrig det tyvärr. Han hade mycket information men lade pusslet fel.
Citera
2021-01-08, 22:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Det ska finnas ett vittnesmål från ett café i Göteborg där en person ska ha hört två stycken prata om att Palme ska mördas. Tror det var någon gång i mitten av januari 1986. Någon som känner till detta vittnesmål och har mer information? Tänker då inte på OF och Sydafrikaner...

Finns en del Göteborgskopplingar direkt efter MOP. Bl a den göteborg alt mölndalspolis som den pratglade Lasse Lundberg sammanträfdade med morddagen. Han ska också träffa en kvinna på ett café/hak av den mera obskyra sorten.

Jag pratade med LL om detta men han var inte lätt att få grepp om. Bytte ämne hela tiden och var duktig på att inte svara på frågor. Hans sk memoarer är minst sagt röriga och det krävs ett stort mått av koncentration för att läsa dessa.
Citera
2021-01-09, 08:30
Medlem
Eftersom Ture U varit på tapeten så återpostar jag två intressanta artiklar från Aftonbladet.
Jag har läst igenom förhören som hastigast och noterar att Ture U inte har något alibi för 28 feb 1986,

Jag antar att SÄPO-mannen som nämns i artikeln kan vara Ture U.
Därefter nämns tre andra vilka kan dessa personer vara.

SÄPO-mannen, Väktaren, Tele-mannen och FN-mannen?

https://drive.google.com/file/d/1JHG_9NfXab23kYEpfpFdsBonJ7oWzvYH/view
Aftonblader 21 aug 19930821

https://drive.google.com/file/d/1mbV2TyuKk22QwK5GdqfdtrQb1ekXE78L/view
Aftonbladet 19930822
Citera
2021-01-09, 13:40
Medlem
Who is the person in the "golf cap/hat"
Has eye glasses on (look like thick glasses)
In his right hand he has a thin attache bag (man purse)

https://drive.google.com/file/d/1JHG...nJ7oWzvYH/view

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Eftersom Ture U varit på tapeten så återpostar jag två intressanta artiklar från Aftonbladet.
Jag har läst igenom förhören som hastigast och noterar att Ture U inte har något alibi för 28 feb 1986,

Aftonbladet 19930822
Citera
2021-01-09, 13:58
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Aftonbladet 19930822

Mycket glad att det läggs mer och mer fokus på Ture Utriainen då mycket kring honom känns suspekt.

Gällande Telemannen, FN-mannen och Väktaren så tror jag det är samma personer som förhörs i avsnitten kring Brunflo Skytteförening?

Ordförande i föreningen hette U*f S*gelström och han satt i den positionen fr.o.m 1979 t.o.m mars 1986(!).

Känns dock som dessa personer inte är så familjära med Ture, varpå jag tror att Telemannen, FN-mannen och Väktaren inte har något med mordet att göra.

Det tror jag dock Säpomannen Ture har i all högsta grad samt hans vänner Raimo Räsänen och Eino Hiltunen. Förhoppningsvis kan jag få ner en av dessa till Sveavägen inom kort.
Citera
2021-01-09, 14:04
Medlem
OPK123s avatar
Såhär beskrevs resterna av Eino Hiltunens blåa täckjacka (samt byxor och glasögon):

"Jacka av täckmodell, d.v.s. den är försedd med någon form av nylonväv på utsidan samt därefter följer någon syntetsfyllning samt därefter på insidan likadan nylonväv. Färgen är mörkblå. Jackan är försedd med krage. Kragen har varit nedvikt och när man viker upp den är den 9 cm bred. Jackbiten är från kragens söm, där den är fastsydd vid ryggpartiet och ned till midjelinningen cirka 53 cm lång. På jackans ryggsida finns tre sömmar gående tvärs över ryggdelen. Avståndet från översta sömmen och kragsömmen är 14,5 cm. Avståndet mellan sömmarna är 20 mm. Vid midjedelen på jackan har det funnits ett skärp av samma material. Skärpet är 4 cm brett och är fastsatt med höljor i ryggen. Skärpet är placerat 10 cm från jackslutet. Blixtlås med märket RRR på."

Lägg därtill personens byxor:

"Byxor i en mörkblå färgton av märket Lapidus. Storlek D 100. Tillverkad i Sverige. Bakficka på höger sida med dragkedja."

Samt:

”Stålbågade glasögon (guldfärgade).”

Jämför denna beskrivning med Grandmannens!!!
Citera
2021-01-09, 14:04
Medlem
Who is "Bengt" in the article?

Citat:
Mycket glad att det läggs mer och mer fokus på Ture Utriainen då mycket kring honom känns suspekt.

Gällande Telemannen, FN-mannen och Väktaren så tror jag det är samma personer som förhörs i avsnitten kring Brunflo Skytteförening?

Ordförande i föreningen hette U*f S*gelström och han satt i den positionen fr.o.m 1979 t.o.m mars 1986(!).

Känns dock som dessa personer inte är så familjära med Ture, varpå jag tror att Telemannen, FN-mannen och Väktaren inte har något med mordet att göra.

Det tror jag dock Säpomannen Ture har i all högsta grad samt hans vänner Raimo Räsänen och Eino Hiltunen. Förhoppningsvis kan jag få ner en av dessa till Sveavägen inom kort.
Citera
2021-01-09, 14:06
Medlem
OPK123s avatar
Tammelehts beskrivning över en person hon såg vid Grand:

"Cirka 40 år gammal, omkring 180 cm lång, smärt kroppsbyggnad, cendré ganska kraftigt hår och en välansad ganska kraftig mustasch i samma färg."

Jämför denna beskrivning med Raimo Räsänen!!!
Citera
2021-01-09, 14:09
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Who is "Bengt" in the article?

Där har jag gissat fel tidigare. Och även Ture hade uppenbarligen svårt att veta vem det var.

Efter att ha pratat med en av Tures bekanta tror jag mig dock veta vem det med största sannolikhet var.

Vill dock inte skapa några fler ”trådsanningar” som inte är 100% säkra.
Citera
2021-01-09, 14:13
Medlem
OPK123s avatar
Jag var faktiskt på väg att ta kontakt med Ture förra året. Sedan fick jag veta att han avlidit. Har bl.a. fyra av hans mejladresser, men räknar inte med att få något svar där längre...
Citera
2021-01-09, 14:16
Medlem
ok
No problem

Where do you think Bengt lived? or lives today? What City?

Citat:
Där har jag gissat fel tidigare. Och även Ture hade uppenbarligen svårt att veta vem det var.

Efter att ha pratat med en av Tures bekanta tror jag mig dock veta vem det med största sannolikhet var.

Vill dock inte skapa några fler ”trådsanningar” som inte är 100% säkra.
Citera
2021-01-09, 14:23
Medlem
Citat:
Jag var faktiskt på väg att ta kontakt med Ture förra året. Sedan fick jag veta att han avlidit. Har bl.a. fyra av hans mejladresser, men räknar inte med att få något svar där längre...

Några frågor , jag förstår om de är svåra att svara på.

Mordmotiv?
Hade man via SÄPO tagit fram information att Olof Palme skulle gå på bio och saknade livvaktskydd?

Fotnot: På ett sätt förstår jag om Palmeutredningen gärna undvek att utreda poliser och personer från SÄPO .
Det skulle ju definitivt inte se bra ut och skapa jobbiga följdfrågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in