2021-01-09, 13:55
Medlem
Sociala medier och MSM flyter ihop till en samlad tredje statsmakt eller "världsmakt" som därmed får kontrollen över opinionen, fotfolket och nu även statsmaktearnas möjligheter att för fram åsikter i etern.
Rätt läskigt om du frågar mig.

Alla "foliehattar" och konspirationsteoretiker som länge har menat på att det finns en "new order" verkar ju inte ha varit helt fel ute.

När aktörer blir tillräckligt stora så bör ju ett ansvar kunna utskrävas att de inte missbrukar sin ställning politiskt. För det är ju precis vad gör nu.
Senast redigerad av MrStreamer 2021-01-09 kl. 13:57.
Citera
2021-01-09, 13:56
Medlem
chilly_c_canes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
du menar att Trump inte kunnat få artiklar publicerade i MSM nätupplagor?

Svara gärna på frågan om tal till nationen, som jag ställde.
Citera
2021-01-09, 13:56
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Knappast, Jack är medveten om vilken enorm tillgång Trump är (var) för hans företag och hur mycket pengar han drar in åt honom. Precis som massmedia som alla Trumpsupportrar tror hatar Trump när de i själva verket mjölkat honom i fem år. Jag tycker inte att något talar för att Dorsey är glad just nu, inte bara tappar han en av sina största användare utan han tappar även jävligt många av hans följare och det kommer att svida.

Denna kille är extremt vänster och jag tvivlar på att hans motivation i livet är pengar, kolla bara in hans Twitter flöde så ser du att för honom är det viktigt att framstå som en god människa.

Fastpinnat tweet från 7 apr 2020:
Citat:
I’m moving $1B of my Square equity (~28% of my wealth) to #startsmall LLC to fund global COVID-19 relief. After we disarm this pandemic, the focus will shift to girl’s health and education, and UBI. It will operate transparently, all flows tracked here:

https://twitter.com/jack/status/1247616214769086465

Däremot tror jag CNN kommer få svårt framöver, hela deras affärsidé har varit att svartmåla Trump.
Citera
2021-01-09, 13:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Bra inlägg.

Måste dock protestera mot det slarvigt schablonmässigt användandet av ”vänsterextremister”. Det är många som ställer upp på dessa företags agerande och som definitivt inte kan placeras till vänster. Är övertygad om att många till vänster snarare håller med dig i det du säger i inlägget.

De som är nöjdast med detta är snarare (här hos oss) godhetssignalerande medborgare som är nöjda med skattesänkningar, ROT och RUT, maxtaxa, fredagsmys, VAB, Fångarna på fortet, kändisars instagrambilder etc - dvs de som vill fortsätta att leva i sin bubbla.

Och nej, jag tror inte på nån backlash. Folk i allmänhet tycker att Trump är en idiot och är glada över att bli av med honom.

Ok, visst, kan köpa den första invändningen. Du har rätt på den punkten.

Angående den andra punkten dock: som redan sagts, Trump hade 74 miljoner som röstade på honom. Att de skulle vänt sig från honom pga det kaos som hände vid kongressen är knappast troligt. Det var illa, men det var heller inget försök till en regelrätt statskupp. Trump har betett sig som en komplett idiot sen valförlusten, men det ändrar inte folks ideologiska inställning. I Sverige är det möjligt att väldigt många nu enbart är skadeglada; men jag kollade tex på tyska Welts högst rankade läsarkommentarer, och där är folk mycket negativa till Twitters agerande.

Att cencusera bort dissent, avvikande meningar är ett rätt högt spel. Kan säkert lyckas till en grad, men det är ett högt spel, särskilt i USA där de knappast lär kunna göra sig av med det republikanska partiet.

Som nämnts i tråden försöker CNN nu att få bort FOX News, vilket i princip är unheard of. De vill eliminera en konkurrerande TV-station som är mycker mer framgångsrika än de själv. Mycket extremt, mycket oroväckande.
Citera
2021-01-09, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Twitter och Facebook har de facto ett monopol på människors möjligheter att uttrycka sig. Det gör att det handlar om issues om public utility, vilka är förenade med mänskliga rättigheter. Som med järnvägsbolagen på 1800-talet. När tech-företag får en sådan makt över fundamentala mänskliga rättigheter upphör de att vara enbart "privata företag", och måste regleras av staten för att sånt här missbruk ska kunna förhindras.

Fast, nej, så är det ju inte. Twitter har ju inget med yttrandefrihet att göra? Se "Section 230" diskussionen.

Och även om Twitter hade det så är inte yttrandefriheten ställd över allt annat. Du kan uttrycka dig på sätt som inte är försvarbara under yttrandefrihetsförordningar (oavsett om det är svenska, kinesiska eller amerikanska sådana).

Citerar fritt från Wikipedias sammanfattning:

Citat:
Ursprungligen postat av en.wikipedia.org/wiki/Freedom_of_speech
Freedom of expression is recognized as a human right under article 19 of the Universal Declaration of Human Rights (UDHR) and recognized in international human rights law in the International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR). Article 19 of the UDHR states that "everyone shall have the right to hold opinions without interference" and "everyone shall have the right to freedom of expression; this right shall include freedom to seek, receive and impart information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing or in print, in the form of art, or through any other media of his choice". The version of Article 19 in the ICCPR later amends this by stating that the exercise of these rights carries "special duties and responsibilities" and may "therefore be subject to certain restrictions" when necessary "[f]or respect of the rights or reputation of others" or "[f]or the protection of national security or of public order (order public), or of public health or morals"

Din argumentation bygger på första delen, dvs din rätt att uttrycka dig, du tar inte hänsyn (tillräckligt) till andra delen, de inskränkningar som finns på din rätt att uttrycka dig med syfte att försvara folk, hälsa och moral.

Du kan, även om Twitter stod under tryckfrihetsförordningar, uttrycka dig på ett sådant sätt att det inte är försvarbart.

Juridiskt är vad Twitter har gjort helt försvarbart. Där finns det inga tvivel.

Moraliskt är det svårare. Gav Twitter Trump tillräckligt med varningar om att hans tramsande inte var inom ramarna för tillåten kommunikation på plattformen?

Sen håller jag med om att digital kommunikation är en sådan viktig del av det moderna samhället så att det kanske inte vore felaktigt med en multilateralt styrd plattform för digital kommunikation läsbar för människor som i stort enbart förvaltas enligt UDHR artikel 19 (FNs freedom of speech formulering, typ) och de inskränkningar som finns däri, som exempelvis delvis kan köras över internet.

Men det är inte Twitter. Twitter är ett privatägt företag med tydligt vinstsyfte som inte ligger under någon riktig reglering. Detsamma gäller Facebook.
Citera
2021-01-09, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Vilken stat skulle isf ansvara för modereringen och reglerna? Tror inte det skulle fungera då t.ex twitter har ett regelverk som gäller globalt. Skulle modereringen av plattformen läggas på enskilda stater skulle ju regelverket se annorlunda ut för varje land vilket skulle göra det väldigt svårt för dig som användare.

Ja, nu tar jag twitter som ett exempel då det är deras regler och policys jag läst igenom:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-rules

Alltså följer jag det som skrivs där blir jag inte censurerad. Och då jag varken sympatiserar med terrorister, är pedofil, vill dela porrlänkar eller har extrema politiska åsikter så har jag inga problem med att följa dom.

Har dock ingen twitter men regler/policys ser ju i princip likadana ut på alla forum/plattformar. Har vad jag vet inte råkat ut för censur någon gång förutom att ja kanske delat något klipp med upphovsrättsskyddat material som tagits bort.

Så mitt svar blir alltså: nej jag upplever det inte som ett problem för tillfället.

Sen är jag inte riktigt 100 på vad jag tycker om just bannen av Trump, som jag förstått måste man verkligen läsa mellan raderna för att hans 2 senaste tweets ska ses som uppvigling.
Jag förstår ditt resonemang och jag har stor respekt för det du säger. Och ja, det är självklart att om man använder en plattform ska man ligga inom dess regelverk. Där är vi helt överens.

Dock handlar detta om principer. Jag tycker verkligen inte att det är rimligt att privata aktörer som helt saknar ett samhällsnyttigt incitament ska ha kontrollen över vad människors möjlighet till masskommunikation. Nu var det Trump som bannades. Men tänk om liberaler i framtiden anses som ett hot och därför börjar man banna dem? Eller tänkt om det kommer en ny aggressiv vänstervåg och så bannar man alla vänsteråsikter från Twitter? Och vad händer om alla ideologier gör som högerpopulisterna gjort nu: skapat en egen plattform med enbart sina åsikter. Det kommer bara spä på tribalismen och polariseringen... Vad kommer hända med samhället då?

Förstår du faran i att låta privata aktörer agera godtyckligt och själva bestämma vilka som ska få synas och inte få synas?
Citera
2021-01-09, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Du menar det privata bolag som Trump självt har valt som plattform? Varför ska han inte följa reglerna som han själv gått med på menar du?

Du håller en för jävla dum nivå, privat bolag.

Jag tror inte ens du vet om Trump bröt mot någon av twitters regler likt förbannat säger du det.
Citera
2021-01-09, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man kan också fråga sig var gränsen går?

Ska en regering få driva en regimvänlig TV-kanal, oberoende av staten? Typ SVT, fast privatägt av Socialdemokraterna, där dagens Rapport och Aktuellt går ut på att helt oreglerat sprida lögner om andra partier och deras partiledare, och om regeringens framgångar? Och där Stefan Löfven dessutom står som ansvarig utgivare, och därigenom har immunitet mot åtal för de här lögnerna, eftersom han är statsminister?

För mig är det långt över gränsen. Och om man tänker efter, så är det helt analogt med Trump:s twittrande, som hade en publik på nittio miljoner.

Yttrandefrihet i vid mening innebär att alla lögner och alla sanningar får sägas, oavsett plattform. Kom efter den tiden då kyrkan som kanaliserade gud och överhet och begränsade yttrandefriheten. Visade sig inte vara så bra då ledde i stagnation i samhället. Reklamen däremot ska vara faktabaserad. Den senaste tiden har yttrandefriheten begränsats i lag genom att man får inte yttra sig om vissa minoriteter m m. Alla lättkränkta ser nu sin chans att misstolka alla möjliga yttringar och även blickar som angrepp på minoriteter.

Om vi nu tittar på USA som alltid varit mallig om sina friheter så finns det hur många kanaler som helst. Under Trumps tid basunerades det ut en hel massa lögner märkte jag då jag först lyssnade på en del presskonferenseer och sedan följde hur de rapporterades. Så det var absolut nödvändigt att följa Trump på twitter för att se vad som var på görningen. Den enda kanalen som man kunde lita på (inte alltid) var NPR som var professionell och levererade nyheterna så att man fick underlag för egna slutsatser om man nu inte vill köpa deras. Bloomberg som annars är en bra kanal var oerhört tendentiös om Trump. NYT föll i den fällan också från att ha varit mycket tillförlitlig innan.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Förrutom 80 miljoner av hans väljare..
Och hur många av dem ställer upp på hans och anhängarnas agerande sista tiden? USA är splittrat och även hos republikanerna och trumpanhängarna finns splittring.
USA har tillräckligt stora och starka muskler för att tysta de värsta fanatikerna.

Sen så är 80 miljoner en väääldigt liten andel av jordens befolkning. Såvitt jag vet är fördömandet massivt och unisont från ”resten” av världen.

Hos högermupparna ser jag samma världsfrånvända övertygelse om att man har världen med sig som man såg hos 70-talets vänstertomtar ...
Citera
Medlem
Trump har förlorat flera viktiga kommunikationskanaler under de senaste dagarna, men man skall komma ihåg att Trumpkampanjen har miljontals e-postadresser och telefonnummer som man samlat på sig under valrörelserna så det finns förfarande gott om alternativa kanaler.
Citera
2021-01-09, 14:00
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chilly_c_cane
Svara gärna på frågan om tal till nationen, som jag ställde.
Svara gärna på hur det skulle vara intressant? Hur har dom 44 andra presidenterna överlev utan twitter?
Citera
2021-01-09, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Jag är för kapitalismen, men ställer alltid den i proportion till hur pass samhällsnyttig verksamheten är. Jag är exempelvis för public service eftersom det fyller en samhällsnyttig funktion att ha en journalistisk som står utanför kommersialismen och därför kan agera fritt och oberoende (åtminstone i teorin ska det vara så). Jag är också för att vi förstatligar sjukvården och tar bort privatiseringen av vård och omsorg som tjänst eftersom tjänsten är såpass samhällsnyttig att den inte får hamna i privata aktörers händer som helt saknar incitament för samhällsansvar. Samma sak gäller här. Jag tycker inte det är rimligt att privata aktörer ska få kontroll över människors möjligheter till masskommunikation och där godtyckligt bestämma vilka som ska få en megafon och vilka som inte ska få en. Detta resonemang borde vänstern om någon förstå sig på då de alltid pratar om hur farligt det är med privata aktörer.

Vad tycker du själv? Tycker du att det är rimligt att sociala medier ska få agera helt fritt och helt godtyckligt bestämma vilka röster som ska få höras i sociala medier?
Detta görs ju redan i privata mediaföretag och för den delen public service. Finns inget som kan kallas opartiskhet längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in