Citat:
Ursprungligen postat av
Egnatankar
15-18-åringar, i synnerhet 18-åringar (och 18-20-åringar) kan vara väldigt brottsaktiva när det gäller grova våldsbrott.
35-40-åringar är sällan lika brottsaktiva, åtminstone inte när det gäller grova våldsbrott. Eller när hörde du senast talas om en gängkriminell 40-åring som misstänktes för att ha skjutit ihjäl en annan människa i ett gängkriminellt sammanhang?
Någon, möjligen rent av Jerzy Sarnecki, hävdade för inte så länge sedan att det var ganska meningslöst att döma 35-åringar till långa straff, för deras kriminella karriär var förmodligen snart över i alla fall. Däremot, menade den här debattören, så kan det vara väldigt verkningsfullt att döma en ung person i 20-årsåldern till ett långt fängelsestraff, för annars finns risken att han fortsätter att begå grova våldsbrott.
Javisst kan detta stämma, det säger jag absolut ingenting om. Att den grova brottsligheten krypt ned i åldrarna kan vi nog skriva under båda två.
Även om det inte är jättevanligt har jag absolut hört om 35-40-åringar som varit gärningsmän i gängkriminella sammanhang. Sedan kan jag också tycka att det inte är jättesakligt att ta gängkriminaliteten som exempel, då det finns förhållandevis få fällande domar och där vittnen inte vågar träda fram och man helt enkelt aldrig får reda på om det var en 18-åring eller 40-åring. Men FRAMFÖRALLT för att det är just GÄNG, där en äldre person (kanske 34-40 år) kan vara "ledaren" som t ex anstiftar en 15-18-åring att utföra själva mordet.
Angående Jerzy Sarneckis teori så ser jag inga jätteproblem med just det, eftersom en 20-åring döms till 3/4delar (75%) av det fullt straffrättsliga ansvaret. Dvs utför en 20-åring ett mord så kommer den att dömas till "ett längre fängelsestraff", vilket var det Jerzy Sarnecki och debattören ville.