2021-01-09, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Ali Jahani Asl
Amin El Hani
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/136790970_3316045918507670_4470008135286673902_o.j pg?_nc_cat=1&ccb=2&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=4e27Wzim EVMAX91J65K&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=4d4346209fe025e112b4b74a65c6cb98&oe=601E7B 54
https://www.translatetheweb.com/?ref=TVert&from=&to=sv&a=https%3A%2F%2Fpt-media.org%2F2020%2F08%2F26%2Fsolnan-hautausmaaraiskaajat-yrittivat-haudata-uhrins a-elavalta%2F
https://jonehrsson.se/jahani-asl-ali-el-hani-amin/
Svärmorsdrömmar, minsann.
Citera
2021-01-09, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Absolut! Finns liknande brott, - grov misshandel, grov våldtäkt m m, där gm blivit dömd till 15 år! Dessa pojkar som utsattes, skulle dessutom begravas levande, läste jag nånstans (Har inte läst förundersökningsprotokoll eller dom).
Ifall de sett till att ha redskap för att gräva gravar, så är handlingarna dessutom planerade. Men groparna kanske fanns där från början? Hur uppstod de groparna i så fall och hur kunde gm hitta dessa?

Det va två gropar där redan som som fick hoppa ner i och fick lite kvistar kastade på sig. Lugn nu mr planerare. Ett extremt (benzat) och oplanerat brott var detta
Citera
2021-01-09, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Givetvis för låga straff men utifrån hur det ser ut i Sverige så är jag ändå nöjd med domarna.
Är väl i princip maxstraff?
Precis, då får man ändra lagarna och det är som ni vet politikernas uppgift. Detta var riktiga hårda straff föra att vara Sverige, vi ska vara väldigt nöjda-be till Gud att HR fastställer. Sedan detta med att de fick låga straff. Ja det kan man tycka men sätt er in i deras situation:

De levde på bidrag och det var sommar-de hade det lugnt och skönt och har således förlorat mycket utan att ha tjänat några pengar. Tänk på att för invandrare från Mellanöstern som är mer sociala och lever med familjen måste det vara ett rent helvete (om man inte är återfallsförbrytare som Svartenbrandt eller Clark Olofsson som var vana att sitta vilket dessa killar inte var) att helt plötsligt sitta isolerad 23h per dygn, inte ha egen toalett mm Sverige har till och med fått kritik flera gånger från Fn:s Tortyrkomittè och av Amnesty International för att vi isolerar folk under häktningen!!!

Det anses av experter att social isolering är det värsta en människa kan utsättas för om man jämför med stress, brist på mat med mera. Prova själva att stänga in er i erat sovrum en hel helg utan internet och telefon utan social kontakt så får ni se. Det hade ni upplevt som mycket påfrestande kan jag lova och innan vi kommer till HR och överklagande till HD så kommer det ha gått över ett halvår.
Människan är en social varelse-på Stenåldern var folk inte rädda för att dö i första hand utan för att bli utkastade från sin stam som var på ca 200 personer.

Visst hade jag också hellre sett att man har det som USA där man kan få väldigt långa straff när det är frågan om väldiga grovt våldsbrott
Citera
2021-01-09, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

3. Ser man till såhär unga människor så har dom ju OERHÖRT MÅNGA ÅR KVAR ATT LEVA. Att då bura in dom i flera år (eller kanske t.o.m resten av sitt liv) skulle ju innebära oerhörda konsekvenser och snarare hindra ungdomens utveckling. Jag menar ALLA som haft barn i denna åldern vet ju att dom förändras/mognar oerhört mycket när dom blir äldre. Man hittar ett jobb, växer med ansvaret, får andra värderingar eller hittar värde i andra saker i livet, hittar flickvän/pojkvän, skaffar familj osv.
Kort och gott: Att man som ung hittar på skit behöver ju inte betyda att det är kört. Det blir ju faktiskt folk av dom allra flesta!

Håller helt med dig. Just därför är det viktigt att dessa som nu avhandlas i den här tråden får ett riktigt arbete. De verkar ha ett intresse riktat mot praktiskt arbete. D.v.s spadar, korp , spett etc.

Givetvis har vi alla, jag antar att även du brinner för det, en plikt att renodla deras arbetsintressen i.st.f en primitiv och smärtsam fängelsetillvaro.

Myrdikning med spade, korp, spett och stubbrytare i Norrlands inland och det utan myggmedel kan vara en lämplig start under säg en tioårig prövotid. Bar överkropp och kula kring fotleden.
Mat och enklare husrum mot antal presterade meter per dag.

Arbete befrämjar välstånd och hälsa. Det kan du knappast förneka.
Citera
2021-01-09, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrienbroner
Den yngre killen, brukade se honom gå runt i Solna. Oftast ensam. Såg alltid förvirrad och nästan hemlös ut. Brukade tigga efter cigg.

Har också hört. Växer man upp i en trea, hos en mkt disfunktionell familj som är utanför samhället,
2 vuxna och 3 barn så...
Citera
2021-01-09, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Angående straffrabatt, läs detta inlägg av Hanif Bali på Facebook :
https://www.facebook.com/519550685/posts/10158020514215686/

Kopierar in för er som inte har Facebook:

”Idag kom domen för den grova misshandeln på Solna kyrkogård.
21 åringen får 9 års fängelse.
18 åringen får 5,5 års fängelse pga åldersstraffrabatt.

I domen står det att han hade fått 9 år fängelse om han ej fått rabatten.

Det är enbart Morgan Johanssons fel - ja, de stödpartier och de som har honom om ryggen som minister.

Hurdå, undrar ni?

Riksdagen har flertal gånger voterat om att regeringen ska slopa rabatten - det tillsattes en utredning 2017 som leddes av nuvarande riksåklagare Petra Lundh.

Hon tog fram lagarna för att slopa straffrabatten i SOU 2018:85 - som då skulle enligt plan träda i kraft 1 juli 2020. Men
Idag kom domen för den grova misshandeln på Solna kyrkogård.
21 åringen får 9 års fängelse.
18 åringen får 5,5 års fängelse pga åldersstraffrabatt.

I domen står det att han hade fått 9 år fängelse om han ej fått rabatten.

Det är enbart Morgan Johanssons fel - ja, de stödpartier och de som har honom om ryggen som minister.

Hurdå, undrar ni?

Riksdagen har flertal gånger voterat om att regeringen ska slopa rabatten - det tillsattes en utredning 2017 som leddes av nuvarande riksåklagare Petra Lundh.

Hon tog fram lagarna för att slopa straffrabatten i SOU 2018:85 - som då skulle enligt plan träda i kraft 1 juli 2020. Men

Men Morgan Johansson har sedan dess vägrat att lägga fram förslaget son proposition, den gömdes undan på justitiedepartementet - istället förhalade han allt och han tillsatte ytterligare en ny utredning.

Hade Morgan fått tummen ur så hade lagen hunnit träda i kraft innan övergreppet i Solna.

Då hade 18 åringen dömts till 9 års fängelse.

Tack Morgan.
Men Morgan Johansson har sedan dess vägrat att lägga fram förslaget son proposition, den gömdes undan på justitiedepartementet - istället förhalade han allt och han tillsatte ytterligare en ny utredning.

Hade Morgan fått tummen ur så hade lagen hunnit träda i kraft innan övergreppet i Solna.

Då hade 18 åringen dömts till 9 års fängelse.

Tack Morgan.”

Bra att detta kommer fram tycker jag!

Detta tycker jag borde uppmärksammas mer!

Varför vill inte Morgan Johansson?
Citera
2021-01-09, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Detta tycker jag borde uppmärksammas mer!

Varför vill inte Morgan Johansson?

Det stora vetenskapliga argumentet för rabatt är unga människor hjärna är inte fullt utvecklade innan 21-25års åldern. Det konstiga är att unga blir myndiga vid 18år.

Nu har väl även sossarna sagt att man vill ta bort rabatten för grova brott från 18år. Då uppstår ett annat problem. Det blir en stor skillnad mellan 17år 364dagar och 18år.

Personligen skulle jag inte ha problem att man "låser in" unga människor, som begår grova brott länge. (tills de är 25år)

Ett annat problem som Bali inte tar upp är att nästan alla unga begår brott någon gång men sen slutar. Skulle vi ta bort rabatten även för den stora massan av i egentligen hederliga unga så får vi problem.
Citera
2021-01-09, 10:57
Medlem
vitvalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det stora vetenskapliga argumentet för rabatt är unga människor hjärna är inte fullt utvecklade innan 21-25års åldern. Det konstiga är att unga blir myndiga vid 18år.

Nu har väl även sossarna sagt att man vill ta bort rabatten för grova brott från 18år. Då uppstår ett annat problem. Det blir en stor skillnad mellan 17år 364dagar och 18år.

Personligen skulle jag inte ha problem att man "låser in" unga människor, som begår grova brott länge. (tills de är 25år)

Ett annat problem som Bali inte tar upp är att nästan alla unga begår brott någon gång men sen slutar. Skulle vi ta bort rabatten även för den stora massan av i egentligen hederliga unga så får vi problem.
Vi är straffmyndiga från 15 års ålder och där borde då gränsen gå. Vad gör ålder för skillnad om man har brottsoffrets perspektiv? Straff är till för att skipa rättvisa och skydda samhället, om något borde unga gärningsmän låsas in längre och istället för straffrabatt borde det vara straffoptimering. Döm ut det maximala straffet per automatik för unga förövare istället.
Citera
2021-01-09, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitvalen
Vi är straffmyndiga från 15 års ålder och där borde då gränsen gå. Vad gör ålder för skillnad om man har brottsoffrets perspektiv? Straff är till för att skipa rättvisa och skydda samhället, om något borde unga gärningsmän låsas in längre och istället för straffrabatt borde det vara straffoptimering. Döm ut det maximala straffet per automatik för unga förövare istället.

Samhället sedan medeltiden håller inte med dig. Även flertalet av länder har olika rabatter.
Citera
2021-01-09, 11:49
Medlem
vitvalens avatar
Citat:
Samhället sedan medeltiden håller inte med dig. Även flertalet av länder har olika rabatter.
Och? Vad tycker du?
Citera
2021-01-09, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Givetvis för låga straff men utifrån hur det ser ut i Sverige så är jag ändå nöjd med domarna.
Är väl i princip maxstraff?
Jag kände mig också förvånad men nöjd över domen. Hade förväntat mig typ 8 månader på HBV....
Citera
2021-01-09, 12:06
Medlem
Citat:

Det beror väl på vad det är för brott? De flesta begår väl inte mord eller våldtäkt första gången och sen gör det igen och sen är det slut med brott eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in