2021-01-09, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Tycker du även såna där appar som gängkriminella och islamister använder ska finnas tillgängligt?
Jag kan ställa en motfråga till dig: Har censur och ett totalt avståndstagande från en rörelse någonsin i historien lett till att man dödat en rörelse? Tror du censur av gängkriminella skulle stoppa gängkriminaliteten? Tror du censur av islamister skulle stoppa islamismen?
Citera
2021-01-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Problemet med sånna här tilltag är att det gör det bara värre. Tror de alla trumps hundratals miljoner följare kommer sluta sympatisera med honom efter det här? Nej snarare tvärtom.

Oppositionen kommer växa sig större och starkare. Så har det alltid varit.

Åsiktsregistrering och förbud slutar alltid med motsatt effekt. Att inskränka yttrandefriheten är knappast lösningen oavsett vad man tycker.

Det här kommer få motreaktioner så ända in i helvete. Allt de de försöker tysta kommer växa i det dolda. Patriotism, konservatism och nationalism.

Sen så är jag osäker på hela Big techs framtid. Om det kommer nya alternativ som inte sysslar med censur som alternativ så kan jag tänka mig ett skifte tämligen fort. I samband med Elon Musks alla satelliter och ”free internet for all” så kan det gå jävligt fort. Han hatar censur.
Många liberaler kan inte tänka långsiktigt utan agerar i affekt! De fattar inte att såna här saker bara spär på högerpopulistiska åsikter och stärker deras poäng om att "etablissemanget hatar dem" och att de är förtryckta! Varför agerar dem som de gör? Troligtvis för att de är desperata!
Citera
2021-01-09, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Håller med fullstänidigt. Äntligen ett slut på den här skiten. Vi har det jobbigt nog med pandemin utan att Trump ska hålla på och trolla världen på twitter. Det är dags att förpassa familjen Trump till historiens sophög och återgå till ordning och reda igen. Lugn och ro.
Tvärtom så lär detta gynna Trump och hans eventuella egna mediesatsning i längden.
Citera
2021-01-09, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PostPaxAmericana
Trump har missbrukat sin makt och har därför blivit avstängd från Twitter.

Vill han fortsätta sprida sin desinformation kan har starta en egen hemsida där han skriver om sina lögner.

Att underminera demokratin ingår inte i yttrandefriheten.

Individer och organisationer som är fiender till demokratin ska elimineras fort som fan, vilket vi se nu.

Trump är identifierad som en fiende till konstitutionen och senaten kommer slakta honom och hans följare.
Man bör förstås följa rådande lagar i en demokrati, men man bör förstås ha rätt att vara fiende till den konstitution och grundlagar som finns, alltså att man vill ändra på dessa med demokratiska medel.
Citera
2021-01-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker inte att varken Stefan Löfven eller Donald Trump ska ha ett privat Twitter-konto under tiden de sitter vid makten.

Vill man ha element av direktdemokrati så kan man göra som Schweiz, att man får folkomrösta i frågor som även folket kan lyfta genom att samla namnunderskrifter.

Men att ge just twittrare större makt är resten av befolkningen är fel, ja. Det behöver inte ens motiveras.

Facebookare då? Du kanske tycker att det ska vara som det alltid varit DN styr?

Man kan dela ministrars närvaro i sociala medier i flera delar.

1. Agendasättande där man lyfter frågor och kör testballonger. Det vill jag naturligtvis se att de gör och som jag kan reagera på.
2. Informerande. Självklart vill jag vara uppdaterad.
3. Kontakt med väljarkåren. Absolut. Hur ska jag annars veta vad jag ska rösta på? Är ju inte med i någon sekt där man kan överlåta sådant till någon annan.

Men du orkar inte motivera varför politiker inte ska vara närvarande i sociala medier, och tydligen framför allt på twitter. Lata dig. Eller så drömmer du dig tillbaka till 1800-talet och tror att livet var lugnare då.
Citera
2021-01-09, 12:51
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spreedomain
Tvärtom så lär detta gynna Trump och hans eventuella egna mediesatsning i längden.

Jag tror det blir svårt för trump att fortsätta engagera basen som civilperson, typ som någon form av Alex Jones-figur. Förmodligen endast de mest hjärntvättade men hans inflytande är ju noll, förutom att mana till upplopp då.

Jag tror han (äntligen) gick över gränsen här, han är cancelled.
Citera
2021-01-09, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jag tror det blir svårt för trump att fortsätta engagera basen som civilperson, typ som någon form av Alex Jones-figur. Förmodligen endast de mest hjärntvättade men hans inflytande är ju noll, förutom att mana till upplopp då.

Jag tror han (äntligen) gick över gränsen här, han är cancelled.
Och varför ska då censur mot honom behövas?
Citera
2021-01-09, 12:53
Medlem
fendadens avatar
Finns det någon kanal där man kan följa USA:s president?

Detta är ju helt absurt.
Citera
2021-01-09, 12:54
Medlem
Drozds avatar
Det här som utspelar sig i USA är faktiskt ganska sanslöst.... Trumps anhängare lär nog inte direkt få större förtroende för "eliten" nu heller.
Citera
2021-01-09, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Tycker du även såna där appar som gängkriminella och islamister använder ska finnas tillgängligt? Är det inte upp till affärerna att sätta regler för de appar de vill ha i sin butik?

Precis som twitter sätter regler för vad som får skrivas på deras plattform? Trump säger ju nu att han arbetar på en egen plattform så snart är ju problemet löst.

Låt säg att du driver en affär i centrala Stockholm med en stor anslagstavla vid entrén. Skulle du tillåta att vad som helst sattes upp där? Pedofilringar som söker barn att utnyttja, gängkriminella som säljer vapen, IS söker rekryter eller uppmanar sina följare att storma Sveriges riksdag på fredag?

Du verkar inte fatta vikten av att finnas på sociala medier. Och då menar jag jättarna med stor räckvidd. Det som händer mot Trump nu är ett hot mot alla världens demokratier och det fria ordet!
Citera
2021-01-09, 12:57
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Finns det någon kanal där man kan följa USA:s president?

Detta är ju helt absurt.

Han har fortfarande USA:s officiella twitter-konto.

Han kan även hålla presskonferenser som är praxis för presidenter etc.
Han kan hålla intervjuer etc etc.

Men visst. Världens mäktigaste man är censurerad. Vi kommmer aldrig att få höra från honom igen.
Citera
2021-01-09, 12:58
Medlem
guderis avatar
Är det sant att twitter raderat inlägg på presidentämbetets egna konto?
I så fall är det ju oerhört, det skulle väl till och med rimligtvis kunna vara brottsligt, och en enorm säkerhetsrisk. Lek med tanken att en person med dessa befogenheter är en rysk eller kinesisk sleeper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in