2021-01-09, 12:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Utmärkt inlägg.

Må bästa åsikt vinna. Detta är själva fundamentet för ett öppet samhälle. Kan ge mig fan på att alla de som drar en lättnadens suck nu eller rentav skriver uppmuntrande inlägg efter Twitters m.fl. tilltag egentligen mest avskyr Trump av olika skäl och vill se honom tystad. Samma med "högerextremismen" som ska bekämpas och tystas med olika förbud. Det handlar om personliga preferenser. Man tänker inte längre än så — typ, men om det drabbar DIG/MIG nästa gång?
Problemet är att en majoritet saknar förmåga att bedöma uttalanden från andra perspektiv än de inlärda. Bäst åsikt blir därmed liktydigt med den åsikt majoriteten lärt/lär sig är bäst. I detta fallet, tex, vann den bästa åsikten då Trump stängdes av, för det är en åsikt att Trump hetsade fram revolution.

Det här med yttrandefrihet och demokrati är alltså dömt att gå under på egen grund. Så grundade ju inte heller "förfäderna" USA på demokrati utan på en genomtänkt konstitution, en konstitution som kommer att dö pga att ett dödligt sår tillfogades den iom privatiseringen av penningpolitiken.
Citera
2021-01-09, 12:27
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Håller med fullstänidigt. Äntligen ett slut på den här skiten. Vi har det jobbigt nog med pandemin utan att Trump ska hålla på och trolla världen på twitter. Det är dags att förpassa familjen Trump till historiens sophög och återgå till ordning och reda igen. Lugn och ro.
Lugn och ro för maktetablissemanget att arbeta vidare ostört.
Citera
2021-01-09, 12:27
Medlem
pinnpelle88s avatar
Det är alltså samma 5-10 anti-Trump användare som i tråd efter tråd försöker skapa en sorts "alla hatar Trump, bara bönder gillar honom" försvarar alltså nu Sovjetisk åsiktscensur/yttrandefrihetsförbud..

Color me shocked.

Det stora mörkertalet ser på detta med avsky, detta som Twitter/Facebook och resten av Big Tech precis gjort har rödpillrat fler än Trumps tweets någonsin kunde göra

12 dagar
Citera
2021-01-09, 12:29
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Vem ska avgöra vad som är bra och dåliga idéer, tolerabla och intolerabla åsikter? Medicinen blir värre än sjukdomen, sanna mina ord.

Det är kanske en filosofisk fråga som går tillbaka till själva grundvalarna av vad det innebär att vara en människa. Helt klart är att det finns några grundläggande regler för hur vi uppför oss och vad som tillåts eller inte. Det är själva definitionen av ett samhälle.
Citera
2021-01-09, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Twitter själva har motiverat det hela på ett tydligt och bra sätt, jag hänvisar till detta eftersom det är Twitter som har tagit beslutet att stänga av Donald Trumps konto:

https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2020/suspension.html

Jag delar deras bedömning.

KÄBBEL! Du sitter i tråden och säger att Trump har uppmanat till stormning och våld, CITAT TACK!

Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Man kan säga saker indirekt vettu, vilket har konsekvenser precis som direkta uppmaningar. Kanske inte när obetydliga idioter som du gör det, men USA:s president behöver inte använda "direkta uppmaningar" för att orsaka skada. Det ingår lixom i dennes ansvar att vara försiktig och sanningsenlig med vad han säger - något Trump skiter i. Därför är han nu perm-bannad från den civilicerade världen. Inte en dag för tidigt.

Om jag sprider ut falska nyheter (?) att du är pedofil, och någon dödar dig pga detta, är det då ok från min sida då jag inte direkt uppmanade någon att döda dig? Förstår du? Eller är din IQ för låg för den typen av abstrakt tänkande?

Du också, om du anser att Donald uppmanat till stormning och eller våld så citrera då Donald uttalande och bifoga dina egna tankar med det, om du nu tycks läsa något mellan raderna. Det är ju så att vi i iqns undre kant inte alltid hänger med i svängarna.
Senast redigerad av TheFatDove 2021-01-09 kl. 12:33.
Citera
2021-01-09, 12:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Vem ska avgöra vad som är bra och dåliga idéer, tolerabla och intolerabla åsikter? Medicinen blir värre än sjukdomen, sanna mina ord.
Den som bestämmer har alltid avgjort detta. Tyvärr funkar världen så att den utan skrupler vinner över den som är rättvis mot sin motståndare.

... Sedan vinner Jesus i slutändan ändå, men det är väl OT.
Citera
2021-01-09, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Den svenska skolan är belamrad med mycket brister och flummerier men det är ändå som så att vi har en betydligt mer likvärdig och fri skolgång än många andra länder. Jag tänker mig också att det är därför som vi faktiskt har en förkrossande majoritet här som kan se igenom Trumps lögner och konspirationsteorier. Men vi ska inte luta oss tillbaka bara för den sakens skull.
Det här visar på det hyckleriet som finns hos Trumps motståndare, och som gör att jag aldrig kommer vilja beblandas med er. Å ena sidan är utbildning jättebra och jätteviktigt, men å andra sidan har man aldrig visat minsta protester mot censur eftersom att det drabbar ens meningsmotståndare. Hur ska ni ha det? Vill ni ha en så allmänbildad befolkning eller inte? Och kom inte och säg att censuren är bra för att det stoppar konspirationer och uppmanar till våld... Vänstern har både spridit konspirationer nu om att polisen hjälpte Trumpanhängarna och uppmanat till våld under BLM-demonstrationerna! Dessutom har såna argument alltid varit gällande när man vill införa censur. Så var det på 1800-talet när man censurerade tidningar då man använde konspirationen mot Axel vov Fersen som argument mot att tillåta tidningar skriva vad de ville!

Jag är emot Trump och högerpopulismen eftersom jag är liberal. Och jag tycker att den här censurhetsen som pågår hos liberaler just nu är helt jävla bisarr och styrs av vettvilliga idioter!
Citera
2021-01-09, 12:35
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmGox
Det är falskt. Är på plattformen och har aldrig sett något sådant.

Tycker du även såna där appar som gängkriminella och islamister använder ska finnas tillgängligt? Är det inte upp till affärerna att sätta regler för de appar de vill ha i sin butik?

Precis som twitter sätter regler för vad som får skrivas på deras plattform? Trump säger ju nu att han arbetar på en egen plattform så snart är ju problemet löst.

Låt säg att du driver en affär i centrala Stockholm med en stor anslagstavla vid entrén. Skulle du tillåta att vad som helst sattes upp där? Pedofilringar som söker barn att utnyttja, gängkriminella som säljer vapen, IS söker rekryter eller uppmanar sina följare att storma Sveriges riksdag på fredag?
Citera
2021-01-09, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är kanske en filosofisk fråga som går tillbaka till själva grundvalarna av vad det innebär att vara en människa. Helt klart är att det finns några grundläggande regler för hur vi uppför oss och vad som tillåts eller inte. Det är själva definitionen av ett samhälle.
Jag fattar mig inte på dig alls och kommer troligen aldrig göra det! Menar du att du vill att man ska censurera människor beroende på hur de uppför sig som ska gå utanför de lagar vi har i Sverige idag? När har det fungerat med censur? När har man lyckats stoppa människors åsikter och tankar genom censur? Om något har historien visat att det snarare spär på åsikterna... Men detta är väl för komplexa tankar för dig att fatta?
Citera
2021-01-09, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
1. Viktigare saker? Vad då? Svara på journalisters frågor som de sedan redigerar och klipper och klistrar så man har ingen aning om vilken visdom eller dumhet som landet styrs? Regeringen styr landet och den makten ska vara transparent och lättillgänglig för allmänheten. Trump kunde man följa öppet.

2. Förstår inte riktigt vad du är ute efter här. Att ministrar inte får säga saker? De behåller ju sin makt genom att inte säga saker utan stöter ut läten som "inte ok". DET är inte ok.

3. Äh, opinionsundersökningar och liknande om politikers popularitet har vi alltid haft. Och ja sånt styr. Vi ska ju inte ha diktatur där en storpappa vet bäst, då vi vet att de inte gör det, utan demokratier ska styras i samklang med väljarna. Politiker eller regeringen ska fatta svåra beslut om framtiden där ingen har varit än. De lätta besluten kan vi lämna åt algoritmer. Litar vi bara på opinionsinstituten som styr genom frågebatterier som de valt själva då är vi illa ute. Har inte heller gått så bra nu då tiderna är andra. Trumps Mellanösternpoltik har varit intressant. Jag vill i alla fall inte återgå till det som vi ärvde av Obama.

4. Undrar vilken politik du vill ha egentligen då du inte vill att det ska synas. En amerikansk president som inte klarar av att skaffa sig miljontals väljare på twitter borde avgå. Trump använde twitter som megafon och de som är mest arga är journalisterna som fick finna sig i att bli avrundningsmärken. Han satte agendan, inte medierna. Även tv-bolagen blev putta då Trump drog stora tittarskaror till sina presskonferenser som kablades ut direkt. Det gör ont då man förlorar makt, tolkningsföreträde och ratten över agendan. Det är därför medierna ylar.
Jag tycker inte att varken Stefan Löfven eller Donald Trump ska ha ett privat Twitter-konto under tiden de sitter vid makten.

Vill man ha element av direktdemokrati så kan man göra som Schweiz, att man får folkomrösta i frågor som även folket kan lyfta genom att samla namnunderskrifter.

Men att ge just twittrare större makt är resten av befolkningen är fel, ja. Det behöver inte ens motiveras.
Citera
2021-01-09, 12:39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Trump är självklart välkommen att skriva här på Flashback - förutsatt att han klarar att följa forumets regler.

Annars blir han bannat, precis som alla andra som inte klarar det. Så som han blivit på andra sociala medier där han inte klarat av att förhålla sig till deras regler.

Faktum är att Trump hade klarat sig betydligt kortare tid på Flashback än han gjorde på såväl Facebook som Twitter.
Citera
2021-01-09, 12:40
Avslutad
Problemet med sånna här tilltag är att det gör det bara värre. Tror de alla trumps hundratals miljoner följare kommer sluta sympatisera med honom efter det här? Nej snarare tvärtom.

Oppositionen kommer växa sig större och starkare. Så har det alltid varit.

Åsiktsregistrering och förbud slutar alltid med motsatt effekt. Att inskränka yttrandefriheten är knappast lösningen oavsett vad man tycker.

Det här kommer få motreaktioner så ända in i helvete. Allt de de försöker tysta kommer växa i det dolda. Patriotism, konservatism och nationalism.

Sen så är jag osäker på hela Big techs framtid. Om det kommer nya alternativ som inte sysslar med censur som alternativ så kan jag tänka mig ett skifte tämligen fort. I samband med Elon Musks alla satelliter och ”free internet for all” så kan det gå jävligt fort. Han hatar censur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in