Citat:
Ursprungligen postat av
jerka11
Nej, frugan jobbar dock på högstadieskola. Så är ganska insatt ändå. Själv är jag ledare/tränare för barn i ishockey, fotboll och brottning. Men faktum kvarstår, ingen riskökning för lärare och obefintligt risk för barn relativt andra vardagliga risker.
Samt uppenbart hjärndött och suboptimalt att stänga grundskola /förskola.
Högstadielever och killar som ägnar sig åt ishockey, fotboll och brottning, kommer nog inte lika nära en lärare eller tränare, som i synnerhet lågstadiebarn kan göra. (Såvida du inte brottas med dem själv, men det hoppas jag att du inte gör. Brottning låter för övrigt som en ytterst olämplig aktivitet just nu.) Barnen vill visa saker, särskilt tjejer vill t.o.m. kramas, vara fysiska. Och hur eller hur, måste man böja sig över eleverna när man ska se vad de skriver, räknar, ritar, visa hur man ska göra... går inte att hålla två meters avstånd.
Jag brukar tycka att Sveriges lärarkår är gnällig och överbetald i förhållande till sin (bristande) kompetens och korta effektiva årsarbetstid, men under den här pandemin har jag faktiskt tyckt synd om dem. De har ju varit helt hjälplösa och utlämnade. Tvungna att gå till jobbet fast de har vetat att de riskerar livet varje dag.