2021-01-09, 12:04
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Om 25% av befolkningen (2.5 miljoner människor) är på väg att bli "inlagda" samtidigt så är det definitivt läge att överväga lockdown inkl skolstängning osv. Det klarar nog till och med din efterblivna hjärna av att klura ut.

Du menar att det inte är något problem om 76% får långtidscovid om inte alla får det samtidigt?
Citera
2021-01-09, 12:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det blir löjligt att nämna enskilda exempel då en majoritet av länder med dessa åtgärder är i samma läge eller värre än oss.

Fast då förstår du ju inte, att dom länderna du förmodligen tänker på, skulle ha varit i ett ÄNNU värre läge, om de inte då och då tagit ner smittan med hjälp av lockdown. Att smittan sprids så fort igen beror på omständigheter som vi inte har här i Sverige, t.ex. fattigdom, våld och krig som gör att pandemin upplevs som ett litet problem i jämförelse, avsaknad av sjukförsäkring och smittskyddspenning, vilket gör att man går till arbetet - eller platsen där man sitter och tigger - även om man är sjuk så länge man orkar, avsaknad av gratis sjukvård vilket gör att man dör hemma i stället för att transporteras till sjukhuset för ev. respiratorbehandling, generationsboende och trångboddhet (de unga kommer hem med smittan till sina föräldrar och mor- och farföräldrar, och det finns ingen möjlighet för dem att hålla avstånd från varandra), analfabetism vilket gör att man inte kan läs sig till rekommendationer och råd, o.s.v. o.s.v..
Senast redigerad av Merwinna 2021-01-09 kl. 12:07.
Citera
2021-01-09, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Poängen var att de uttalade sig kategoriskt, vilket kritikerna lyfte fram:
Det var inget uttalande, utan en rubrik som föredömligt, kort och gott, sammanfattar det statistiska läget map den relativa risken för skolpersonal i Sverige.

Om läsaren inte ens klarar av att förstå det så får man nog hänvisa till "nyheter på lättläst svenska " eller dyl.
Citera
2021-01-09, 12:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Om 25% av befolkningen (2.5 miljoner människor) är på väg att bli "inlagda" samtidigt så är det definitivt läge att överväga lockdown inkl skolstängning osv. Det klarar nog till och med din efterblivna hjärna av att klura ut.

Är du för att stänga skolorna nu? Ställer du dig också tvivlande till FHM uppgifter om smittsamheten hos barn?
Citera
2021-01-09, 12:08
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är du för att stänga skolorna nu? Ställer du dig också tvivlande till FHM uppgifter om smittsamheten hos barn?

Barn är drivande i spridningen enligt FHMs egna rapport. Det jag ställer mig tvivlande till är din intelligens om du inte fattar att Tegnell ljuger.
Citera
2021-01-09, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att det inte är något problem om 76% får långtidscovid om inte alla får det samtidigt?
Nej, om 76% av befolkningen med stor sannolikhet riskerar att bli invaliserade resten av livet pga av corona är det också läge för fullständig lockdown inkl skolstängning osv. Men det där är vi naturligtvis inte i nuläget.
Citera
2021-01-09, 12:10
Medlem
Citat:
Haha absolut inte! Bara riktigt riktigt hjärndöda personer tror att barn inte är smittsamma överhuvudtaget.
Citera
2021-01-09, 12:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det var inget uttalande, utan en rubrik som föredömligt, kort och gott, sammanfattar det statistiska läget map den relativa risken för skolpersonal i Sverige.

Om läsaren inte ens klarar av att förstå det så får man nog hänvisa till "nyheter på lättläst svenska " eller dyl.

Nyfiken fråga: har du någonsin arbetat i en grundskola? Tror inte det. Det har jag, även om det är länge sedan nu. Det är helt omöjligt att hålla två meters avstånd till eleverna, och ju mindre barnen är desto närmare kommer dom en! Likaså skulle det vara helt omöjligt med 28-30 elever i samma klassrum, att se till att de hela tiden (eller ens delar av tiden) höll två meters avstånd från varandra.

Varför ska vi låtsas att det förhåller sig annorlunda?
Citera
2021-01-09, 12:11
Medlem
Om skyddet efter vaccinering bara har verkan i 6 eller 9 månader är det en flopp, ett misslyckande. Då kommer vi aldrig att bli av med viruset och ännu värre alla dom mutationer som kommer.

Vi måste nog istället jobba med att allmänt stärka immunförsvaret på människor, mer forskning på hur man optimerar vitaminintag.

Har det rapporterats många biverkningar, är det någon som är uppdaterad? Idag känner jag mig ned-daterad, tyvärr.
Citera
2021-01-09, 12:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Barn är drivande i spridningen enligt FHMs egna rapport. Det jag ställer mig tvivlande till är din intelligens om du inte fattar att Tegnell ljuger.

FHM säger väl fortfarande att skolan inte är en drivande skådeplats för smittan?

Jo, jag har insett sedan mars någon gång att FHM och Tegnell är fulla med skit. Finns nog ingenting annat som driver smittan så väl som de öppna skolorna. Se bara på hur mycket smittan dök under sommarlovet. Nu börjar det komma in rapporter att smittan avtar något i Stockholm och då har vi haft jullov i 3 veckor. Tror därför den mätbara smittan kommer fortsätta att minska 2-4 veckor till, innan den sätter fart igen, eftersom skolorna öppnar på måndag. Börjar de elaka mutationerna spridas på allvar kommer vi gå mot katastrof. Stäng skolorna säger jag!
Citera
2021-01-09, 12:12
Medlem
AttCzas avatar
Citat:

Varför ska man lita på vad FHM säger över huvud taget? Det enda de har kommit med var felaktiga förutsägelser. Även jag eller vilken människa som helst som man plockar från gatan och anställer som statsepidemiolog skulle ha gjort ett bättre jobb än Tegnell.
Citera
2021-01-09, 12:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Haha absolut inte! Bara riktigt riktigt hjärndöda personer tror att barn inte är smittsamma överhuvudtaget.

Typ Tegnell och Carlsson då? (Inte för att jag tror att de heller tror det, men det är ju vad de kommunicerar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in