2021-01-09, 12:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Varför ska man lita på vad FHM säger över huvud taget? Det enda de har kommit med var felaktiga förutsägelser. Även jag eller vilken människa som helst som man plockar från gatan och anställer som statsepidemiolog skulle ha gjort ett bättre jobb än Tegnell.

Troligen. Tegnell styrs av politik. Det är det korta svaret på varför det låter som det gör från FHM. Man anser att det är för dyrt att stänga skolorna.
Citera
2021-01-09, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nyfiken fråga: har du någonsin arbetat i en grundskola? Tror inte det. Det har jag, även om det är länge sedan nu. Det är helt omöjligt att hålla två meters avstånd till eleverna, och ju mindre barnen är desto närmare kommer dom en! Likaså skulle det vara helt omöjligt med 28-30 elever i samma klassrum, att se till att de hela tiden höll två meters avstånd från varandra.
Nej, frugan jobbar dock på högstadieskola. Så är ganska insatt ändå. Själv är jag ledare/tränare för barn i ishockey, fotboll och brottning. Men faktum kvarstår, ingen riskökning för lärare och obefintligt risk för barn relativt andra vardagliga risker.

Samt uppenbart hjärndött och suboptimalt att stänga grundskola /förskola.
Citera
2021-01-09, 12:17
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Troligen. Tegnell styrs av politik. Det är det korta svaret på varför det låter som det gör från FHM. Man anser att det är för dyrt att stänga skolorna.

Det kan absolut vara så som du skriver. Pensionärer kostar bara pengar. Corona dödar pensionärerna och statens kostnader kan minska.
Citera
2021-01-09, 12:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nej, frugan jobbar dock på högstadieskola. Så är ganska insatt ändå. Själv är jag ledare/tränare för barn i ishockey, fotboll och brottning. Men faktum kvarstår, ingen riskökning för lärare och obefintligt risk för barn relativt andra vardagliga risker.

Högstadielever och killar som ägnar sig åt ishockey, fotboll och brottning, kommer nog inte lika nära en lärare eller tränare, som i synnerhet lågstadiebarn kan göra. (Såvida du inte brottas med dem själv, men det hoppas jag att du inte gör. Brottning låter för övrigt som en ytterst olämplig aktivitet just nu.) Barnen vill visa saker, särskilt tjejer vill t.o.m. kramas, vara fysiska. Och hur eller hur, måste man böja sig över eleverna när man ska se vad de skriver, räknar, ritar, visa hur man ska göra... går inte att hålla två meters avstånd.

Jag brukar tycka att Sveriges lärarkår är gnällig och överbetald i förhållande till sin (bristande) kompetens och korta effektiva årsarbetstid, men under den här pandemin har jag faktiskt tyckt synd om dem. De har ju varit helt hjälplösa och utlämnade. Tvungna att gå till jobbet fast de har vetat att de riskerar livet varje dag.
Citera
2021-01-09, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
"Tonåringar överför smittan mer än barn och får mer symtom, men troligtvis i lägre utsträckning än vuxna. Skolan i sig verkar inte utgöra en riskmiljö och en rad åtgärder har vidtagits för att minska riskerna för smittspridning i skolmiljöer. Däremot är det viktigt att komma ihåg att skolan är en arbetsplats och i många fall sker smittspridningen mellan personal.– Arbetsgivaren har ett stort ansvar för att vidta åtgärder som minskar risken för smittspridning. Var och en har också ett eget ansvar för att stanna hemma när man är sjuk, ha god handhygien och hålla avstånd i fikarum, arbetsrum och andra gemensamma ytor, säger statsepidemiolog Anders Tegnell. Att skolorna fortsätter att hållas öppna är angeläget. Globalt finns inte heller indikationer på att skolor skulle utgöra någon riskmiljö. Däremot har skolstängningar haft negativ påverkan på lärandet och barns psykiska och fysiska hälsa. Redan utsatta barn har drabbats hårdast."

Intressant att de sk experterna på FHM använder begrepp som "troligen" och "verkar". Hade varit intressant att få höra andra länders myndigheter uttala sig om FHM analys. Konsensus i övriga världen är ju annars vara att skolan faktiskt utgör en betydande riskmiljö. I annat fall hade man ju inte stängt ned skolorna. För mig framstår det som att FHM gör helt andra överväganden, än strikt folkhälsomässiga när man vägrar stänga skolorna.

ECDC sammanställning visar ingen sådan konsensus. Sluta ljug.
Citera
2021-01-09, 12:19
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11

Har du ens läst forskning om att högstadieelever är en viktig orsak till den ökande smittspridningen? Det har man till och med nämnt i tidningen Skolvärlden som ägs av Lärarnas Riksförbund.
Citera
2021-01-09, 12:22
Medlem
Merwinnas avatar
En annan sak angående skolorna - vad gäller eleverna. Har ni sett hur små, trånga bås elevtoaletterna brukar utgöras av? Och alla ska ha rast samtidigt och stå på kö till dem. De brukar lukta väldigt illa också, vilket tyder på dålig ventilation. Tänk så mycket viruspartiklar det ska anrikas i luften där!
Citera
2021-01-09, 12:23
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Högstadielever och killar som ägnar sig åt ishockey, fotboll och brottning, kommer nog inte lika nära en lärare eller tränare, som i synnerhet lågstadiebarn kan göra. (Såvida du inte brottas med dem själv, men det hoppas jag att du inte gör. Brottning låter för övrigt som en ytterst olämplig aktivitet just nu.) Barnen vill visa saker, särskilt tjejer vill t.o.m. kramas, vara fysiska. Och hur eller hur, måste man böja sig över eleverna när man ska se vad de skriver, räknar, ritar, visa hur man ska göra... går inte att hålla två meters avstånd.

Jag brukar tycka att Sveriges lärarkår är gnällig och överbetald i förhållande till sin (bristande) kompetens och korta effektiva årsarbetstid, men under den här pandemin har jag faktiskt tyckt synd om dem. De har ju varit helt hjälplösa och utlämnade. Tvungna att gå till jobbet fast de har vetat att de riskerar livet varje dag.

Och om man som lärare inte går nära elever för att läsa vad de skriver kan det drabba elevernas kunskapsutveckling. Därför bör högstadieskolor stängas. Det är lite löjligt att ha närundervisning när lärare inte kommer nära elever för att hjälpa dem.
Citera
2021-01-09, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men varför är inte situationen värre i Sverige än i övriga europa om nu Sverige gjort allt fel? Och gör nu inte samma billiga fel genom att ta upp enskilda exempel som föregående skribent.

Du får jämföra dig med länder i närregionen och inte Ryssland,Tadjikistan och Kuwait.

Ser man till länderna i vår närhet som Island,Danmark,Norge,Finland,Tyskland,Estland,Lett land så är Sverige i särklass mycket värre drabbat på alla sätt och vis.
Citera
2021-01-09, 12:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Och om man som lärare inte går nära elever för att läsa vad de skriver kan det drabba elevernas kunskapsutveckling. Därför bör högstadieskolor stängas. Det är lite löjligt att ha närundervisning när lärare inte kommer nära elever för att hjälpa dem.

Ja, vad är syftet, liksom..? Det handlar bara om förvaring av barn och tonåringar.
Citera
2021-01-09, 12:25
Medlem
Andelen inlagda på IVA fortsätter att minska. 378 nu.

10 färre än för bara två dagar sedan.

Stockholm,Göteborg och Malmö fortsätter se en minskning i antalet nyinskrivna på deras sjukhus.

Jag trodde vi skulle ha nattsvart januari men vändningen tycks kommit lite tidigare. Förmodligen för att jul och nyår inte blev som jag befarade utan folk verkar ha skött sig.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/

0.4% har nu vaccinerat sig. Givetvis obefintlig siffra men om 2-3 veckor börjar det förhoppningsvis ticka på när det är 110.000 doser i veckan.
Citera
2021-01-09, 12:26
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om skyddet efter vaccinering bara har verkan i 6 eller 9 månader är det en flopp, ett misslyckande. Då kommer vi aldrig att bli av med viruset och ännu värre alla dom mutationer som kommer.

Vi måste nog istället jobba med att allmänt stärka immunförsvaret på människor, mer forskning på hur man optimerar vitaminintag.

Har det rapporterats många biverkningar, är det någon som är uppdaterad? Idag känner jag mig ned-daterad, tyvärr.

Alla biverkningar verkar vara i paritet med andra vanliga vaccinationer. Dvs symptom på aktiverat immunförsvar.
Inga konstiga saker.
Några extremfall såklart när så många miljoner fått vaccin, men bara 1 dödsfall som skulle kunna kopplas till vaccinationen vad jag förstått.
Då räknar jag inte med 100-åriga multisjuka, som faktisk hade dött av en aktivering av i immunförsvaret av en helt vanlig förkylning..
(Jag menar såklart inte att dessa personers liv inte värt något, men att alla andra i den gruppen helt klart löper en tusenfalt högre risk att dö av covid-19 än av vaccinet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in