2021-01-09, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Håller med helt och hållet.

Att skapa misstro mot fakta har länge frodats av t ex tobaksindustrin och fossilindustrin. Nu har Trump etablerat det inom politiken också. Han säger ju att folk skall misstro allt och alla och bara tro på honom själv. Vi tolkar detta som galenskap.

Men det ruggiga är att en massa människor tar honom på orden och gör precis så.

Angående valfusket har ju en massa instanser sagt att det var korrekt. Det är bara Trump och hans följe som påstår att Biden vann med fusk.
För de flesta är det ju alldeles tydligt vad som är sant. Men en stor grupp kan inte övertygas om det, de fortsätter att spinna konspirationer på nätet varenda dag och organiserar en "revolution". Somliga är helt besatta av det, lögnerna har blivit mentala skador, de är helt klart ett gift.

Hade man kunnat förebygga detta genom att tydligare tala om att Trump ljuger? Hade ansvariga myndigheter och andra inblandade kunnat vara tydligare?

Ja, det är väldigt sorgligt och farligt att så många människor gått på det. :-(

Finns säkert grejer som behöver förbättras med USAs valsystem och rösträknande, det betvivlar jag inte. Men ställer man upp i ett presidentval så måste man för h-vete acceptera de lagar och det system som finns under pågående val. Vill man försöka förändra, fine, men det får man försöka göra efter eller mellan valet/valen. Att indirekt uppmuntra/uppvigla till en statskupp för att man förlorat, det måste vara kriminellt. Problemet är att jag tror inte det vore så lyckat att stämma eller fängsla Trump heller, då blir han bara någon sorts symbol, en hjälte, en martyr. USA har en klurig balansgång att gå just nu.
Senast redigerad av mastodon111 2021-01-09 kl. 11:15.
Citera
2021-01-09, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
En av sakerna jag drog upp var mellanstatliga krig, men om du inte fattat något grundläggande så har sådana implikationer på konstitutioner. Men jag tolkar ditt ickesvar som att du inte har några bilder där dessa "terrorister" har dragit vapen.

Okej. Förklara gärna hur det påverkar den amerikanska konstitutionen.

Vad ska han med bultbanden tror du? En bild på en maskerad person med bultband och vapen, det faktum att polisen bekräftat ett gripande av en man med 300 kulor och två semiautomatiska gevär som befann sig inuti Kapitolium och att polisen hittar både rörbomber utanför både GOP och demokraternas huvudkontor (och ett misstänkt explosivt föremål inuti Kapitolium som de måste ta ut och spränga) är inte tillräckligt med bevis för att de skulle förekommit beväpnade usurpatorer?

Jag fattar att du vill göra politik av det här, men vissa grejer är faktum och går inte att förändra.
Citera
2021-01-09, 11:19
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Länka gärna några vittnesmål där de erkänner målet med aktionen, jag har mest sett förvirrade typer som inte verkade veta riktigt vad dom höll på med.

Jag tycker denna är ganska talande:
https://youtu.be/WAMMiCe35-Y?t=431
"We're storming the Capitol. It's a Revolution."
Citera
2021-01-09, 11:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Herre jävlar vad det rensas på nätet nu. Alla de stora etablerade plattformarna ska skrubbas rena från allt med minsta anknytning till den rörelse som vuxit upp kring Donald Trump. Och givetvis har aktionen allt i världen med scenerna i onsdags att göra. Kalabaliken i DC med bataljen vid Capitol Hill som crescendo är det motiv som big-tech behövde för att genomföra sin motsvarighet till den räd som vissa ansåg skulle komma från motsatt håll. "Drain the swamp".

Bedrövligt att det skulle bli så här. Nu ska det minsann ges tillbaka för gammal ost.

Denna rörelse har retat alldeles för många som sitter högst i maktpyramiden och stormningen av Capitolium blev ursäkten elefanten behövde för att skaka av sig ohyran.

Man kan tycka att det är bedrövligt men man kan också inse att det var den logiska följden.
Citera
2021-01-09, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teellur
Heder åt vakterna som tog till nävarna.

Ja, usch, gripande film och en mardrömssituation för vakterna men det värmer ändå att några slår tillbaka. Ett av de största misslyckanden jag någonsin skådat av en säkerhetstjänst att inte vara mera beredda på det här som ju förberetts ganska öppet i sociala medier under veckor, totalt ofattbart.
Senast redigerad av mastodon111 2021-01-09 kl. 11:22.
Citera
2021-01-09, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Håller med helt och hållet.

Att skapa misstro mot fakta har länge frodats av t ex tobaksindustrin och fossilindustrin. Nu har Trump etablerat det inom politiken också. Han säger ju att folk skall misstro allt och alla och bara tro på honom själv. Vi tolkar detta som galenskap.

Men det ruggiga är att en massa människor tar honom på orden och gör precis så.

Angående valfusket har ju en massa instanser sagt att det var korrekt. Det är bara Trump och hans följe som påstår att Biden vann med fusk.
För de flesta är det ju alldeles tydligt vad som är sant. Men en stor grupp kan inte övertygas om det, de fortsätter att spinna konspirationer på nätet varenda dag och organiserar en "revolution". Somliga är helt besatta av det, lögnerna har blivit mentala skador, de är helt klart ett gift.

Hade man kunnat förebygga detta genom att tydligare tala om att Trump ljuger? Hade ansvariga myndigheter och andra inblandade kunnat vara tydligare?
Jag tror tyvärr det enda sättet att förebygga sånt här är att se till att vi har smarta och välutbildade människor i vårt samhälle genom att satsa hårdare på en välfungerande och fri skolgång. Det är knappast de mer välutbildade som köper skitsnack, lögner och konspirationsteorier utan att blinka.
Citera
2021-01-09, 11:22
Avslutad
Noterar att videon inte går att se alls när jag använder min proxy från USA. När jag kör från Sverige funkar det, annars säger twitter att materialet inte är tillgängligt.
Märkligt att det censureras så uppenbart och att de har ett sånt behov av att dölja det för amerikaner.
Citera
2021-01-09, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Hur det började.

https://twitter.com/i/status/1347028917685800961
Ser ju inte fullt så fredligt ut som vissa här i tråden hävdar...
Citera
2021-01-09, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Denna rörelse har retat alldeles för många som sitter högst i maktpyramiden och stormningen av Capitolium blev ursäkten elefanten behövde för att skaka av sig ohyran.

Man kan tycka att det är bedrövligt men man kan också inse att det var den logiska följden.

Ja, det enda lilla, lilla positiva med detta är att högerextremisterna visade sitt fula tryne öppet inför omvärlden så att flera människor förstår. Även kanske en del SDare (och Trump vurmare) börjar ifrågasätta nu, vad är det egentligen jag röstar på?
Citera
2021-01-09, 11:24
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Visst är det väl så. Bara att gilla läget just nu och följa utvecklingen, antar jag.

Det skulle förvåna mig väldigt om det hörs så värst mycket mer från Trump nu innan den 20/1. Frågan är om han hade slagit tillbaka om han kunde. För mig är det uppenbart att han är duktigt kringskuren. Vad skulle han kunna göra?
Citera
2021-01-09, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Hur det började.

https://twitter.com/i/status/1347028917685800961
Tack, mycket intressanta bilder. Lägger till samlingen av filmer som omkullkastar föreställningen av en fredlig protestaktion utan våld.
Citera
2021-01-09, 11:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastodon111
Ja, det enda lilla, lilla positiva med detta är att högerextremisterna visade sitt fulla tryne öppet inför omvärlden så att flera människor förstår. Även kanske en del SDare (och Trump vurmare) börjar ifrågasätta nu, vad är det egentligen jag röstar på?
Men nu är det så att väldigt, väldigt många människor med skilda politiska ideal fått finna sig i anklagelser om "högerextremism" sedan bra många år. Mer repression är kanske inte riktigt rätt väg att gå, men vad vet jag. Förbjud hela skiten? Vem avgör vad som är rumsrena, "anständiga" åsikter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in