2021-01-09, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Du mäter USA med en svensk måttstock och kommer fram till att Sverige är bättre. De mäter Sverige med en amerikansk måttstock och kommer fram till att USA är bättre. Det är helt i sin ordning och skall så vara.

Nope jag kan se saker någorlunda objektivt men ska inte gå in på det.
Citera
vfs avatar

Moderatormeddelande

Postat av vf 2021-01-09, 10:17
Moderator
Twitters censur diskuteras här: (FB) USA:s president Donald Trump permanent bannad från twitter

INTE i denna tråden/Mod
2021-01-09, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
280?
Sorry, typo. Skulle stå 230!
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Eh såg du 40-minuters klippet som någon postat från sidan GAB? Det gick faktiskt vilt till mot slutet och jag tycker nog att polisen var lite för mesiga i hanteringen av mobben.
Du menar när Antifa äntrade?
Citera
2021-01-09, 10:22
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
när har jag gjort det? tycker att de som gjort brottsliga handlingar skall lagföras, aldrig sagt annat
Jamen då så.
Citera
2021-01-09, 10:24
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Nä Iraks folk håller säkert med dig ...
Jag kan inte tänka mig att Iraks folk gillar Trump, som lät mörda Suleimani i Irak. Det var enorma protester när det hände.
Citera
2021-01-09, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, vi borde lära oss att inte lita blint på politiker, för det första. Vi måste kunna skilja på fakta och propaganda och det är tydligt att många inte klarar det. De låter sig luras av konspirationsteorier och lögner och följderna blir utbrett hat och väpnat våld.

Hur löser vi det? Hur förebygger vi det? Det är den stora frågan nu, tycker jag. Twitter gör en välgärning när de stänger av Trump.
Jag tror att det behövs lagar mot lögner.

Ja, det har varit en helt bisarr situation med Trump.

Allt brölande om fake news och lögner när det till en överväldigande majoritet är just han som stått för lögnerna och överdrifterna.

Tragikomiskt. Men politiker som brölar om fake news och lögner utan att komma med sakliga argument kommer aldrig imponera på mig, den saken är klar.

Det här skapar så klart ett ytterst farligt klimat i samhället eftersom det underminerar människors tilltro både till samhället/staten, media samt politikerna. Snart vågar folk inte tro på någonting och det är lite farligt. Skapar ett oändligt flöde av konspirationsteorier och misstro. Hur det kan bli när folk slutar betalar skatt har vi också sett, tex i Grekland, det blir inte så lyckat det heller.
Senast redigerad av mastodon111 2021-01-09 kl. 10:28.
Citera
2021-01-09, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta
Jag gillar inte censur, men Twitter är ett privat företag (med snudd på monopol) vars användarvillkor och regler alla på plattformen går med på att följa. Verkar vara Glorification of Violence det handlar om just här.

https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2020/suspension.html

Fast ett stort problem är att deras regler gäller bara de personer de inte gillar. Trump och hans supporters är ju inget emot blm och hong kong protesterna och de som stödjer dem. Men de får vara kvar.

Sedan kontrollera big tech och msm kommunikation och nyhetsflödet. Så de har en unik sits och är inte bara ett vanligt företag. Vad de gör påverkar i högsta graden yttrandefriheten.
Citera
2021-01-09, 10:27
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Länka gärna några vittnesmål där de erkänner målet med aktionen, jag har mest sett förvirrade typer som inte verkade veta riktigt vad dom höll på med.
Du underskattar dem. De hade ju talat om detta i veckor (och gör det nu) på sina kanaler. Det är också det som gör infiltrationsspåret om Antifa så fånigt. Titta tex i ett tidigare inlägg av mig där vi följer kvinnan som blev skjuten, eller någon av de andra som var där. De var mycket exalterade, och någon av dem räknade detta som en "pånyttfödelse", en "dag noll".
Citera
2021-01-09, 10:30
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag kan inte tänka mig att Iraks folk gillar Trump, som lät mörda Suleimani i Irak. Det var enorma protester när det hände.

Vad exakt har det med det jag sa att göra?

Är du dum på riktigt eller?

Du tror alltså att Trump blir mer hatad av Iraks folk än Biden som var med och rösta för en invasion av Irak... där tusentals människor dog till följd av uppenbara lögner om att det fanns kärnvapen i landet... bara det gör ju att idioten bör ställas inför krigsrätt tillsammans med Bolton, bög busken och alla andra idioter som aktivt deltog i beslutet av invasionen.
Citera
2021-01-09, 10:31
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Du underskattar dem. De hade ju talat om detta i veckor (och gör det nu) på sina kanaler. Det är också det som gör infiltrationsspåret om Antifa så fånigt. Titta tex i ett tidigare inlägg av mig där vi följer kvinnan som blev skjuten, eller någon av de andra som var där. De var mycket exalterade, och någon av dem räknade detta som en "pånyttfödelse", en "dag noll".

Enligt mig visade dom praktiskt taget ingen organisation och verkade inte ha några tydliga mål med att storma capitol, men hade dom alltså talat om att storma capitol building innan? Missat det helt, skicka gärna några källor!
Senast redigerad av doncroce 2021-01-09 kl. 10:34.
Citera
2021-01-09, 10:33
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Mobbaren
Corona
Jag tror att man ska väga in corona som en delorsak till Trumps valförlust. Dels hade han dålig kunskap om pandemin och bakomliggande vetenskap och dels förde han en politik som kanske enklast kan sammanfattas som vag och inkonsekvent? När valet närmade sig blev det alltmer uppenbart att han struntade i pandemin och dess offer. Nu är smittsituationen i USA i klass med den i UK, trots att USA inte nåtts i större omfattning av den mer smittsamma varianten som tog över i UK under hösten.

Det kan bli värre...

Coronan kan självklart ha påverkat valen, men inte helt säkert. Se bara på Sverige, där har det största regeringspartiet än så länge till synes gott stärkt ur krisen, trots att antalet döda i pandemin är avsevärt högre här än i våra grannländer. Lägg därtill att flera viktiga statsråd inklusive statsministern själv och flera högt uppsatta inom statsapparaten har brutit mot sina egna rekommendationer.

Men frågan är om den som är amerikansk president oavsett vilken det är kan göra särskilt mycket då USA är federalt och respektive delstat ansvarar för sin hälso- och sjukvård. Men självklart försöker den som står i opposition försöka hitta brister i hanteringen och förstora och pekat ut ansvar för dessa. Detta skulle ha skett i Sverige också om det varit valår och oavsett vilken partigruppering som innehaft makten.

Presidenten har ju försökt att komma med egna förslag tex det där med att intaga klorin så har han i alla fall försökt att göra något.
Citera
2021-01-09, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe

Att storma tex Capitolium eller Sveriges riksdag är inte rätt väg, ett försök till statskupp är aldrig någonsin ok men folk gillar generellt när man har möjlighet att påverka. De fick hård k*k av att känna att de gick i första ledet för en historisk händelse (om än dock i negativ bemärkelse). Jag vill se mera direktdemokrati i Sverige, ungefär som de har i Schweiz. Då blir glappet mellan folket och politikerna lite mindre. På det sättet undviks också att vissa partier kapar viktiga frågor och gör det till sina.

Ett exempel är tex det här med att öka straffskalorna i Sverige som SD tyvärr lyckats göra till sin fråga trots att det är en totalt opolitisk men viktig fråga egentligen, något man bör folkomrösta om.
Senast redigerad av mastodon111 2021-01-09 kl. 10:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in