2021-01-09, 00:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
20% vaccinerade i Israel.
10% vaccinerade i Förenade Arabemiraten.
Max 0,3-0,4% vaccinerade i Sverige.

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

I Europa så är Storbritannien parad-exemplet på lyckad vaccinering. Men i deras grannland går det desto trögare.

Citat från Deutsche Welle:
France plans to speed up its COVID-19 vaccination campaign, as it is lagging behind other European countries. The main problem is logistics. But there is another obstacle.
...
Speeding up France's vaccination campaign seems crucial. The country has so far only inoculated tens of thousands of people — compared to hundreds of thousand in some other European countries.

Michael Rochoy, a GP in the northern town of Outreau, thinks that's down to logistical and administrative reasons. He has signed an op-ed, together with about 30 other physicians, calling on the government to declare the vaccination campaign a "Grand National Cause." "We have become the laughing stock of the world," he told DW. "How is it possible that things are going that slowly in a country that has such a formidable nationwide health system?"
Citera
2021-01-09, 00:57
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Folk är korkade och saknar konsekvenstänkande.

Sedan i våras så har det talats om "flatten the curve", att se till att sjukvården inte kollapsar,och att vi kan erbjuda vård till alla som behöver den.

Ändå har vi folk, även i den här tråden, som envist pekar på åldersfördelningen av coronadöda i Sverige under 2020 (då sjukvården inte hade kollapsat under trycket), och felaktigt tänker linjärt: "om spridningstakten fördubblas, så kommer det dö 80-åringar dubbelt så fort".

Nej, hela poängen med flatten the curve och att sjukvården inte ska kollapsa är att om spridningstakten fördubblas och sjukvården kollapsar, så kommer vi få dubbelt så många döda 80åringar OCH DESSUTOM motsvarande antal 50 och 60åringar som dör, enbart för att de inte fick enkel vård.
Så är det. Försök förklara det för de som envist påstår att der är en plandemi. Det är som att prata med en vägg.
Citera
2021-01-09, 01:15
Medlem
Vasterass avatar
Jag har en nära person som blivit smittad av covid-19, denna person kommer troligen gynnas av det för nu kan denne fortfarande arbeta utomlands. Märkliga effekter av denna smitta, tycks som vi ska gynnas av att bli smittade.

Skillnaden mellan idioti och ondska är hårfin, ty resultatet blir det samma.
Citera
2021-01-09, 01:28
Medlem
Att Stockholm minskar är fullständigt logiskt. Immuniteten i Region Stockholm bör vara bland de högsta i Europa. Framförallt i delar av våra förorter. Nu får vi se hur julfirandet påverkar sjukvården. Rent krasst bör Region Skåne gå före i vaccinationskön då Stockholm kommer dippa naturligt betydligt snabbare.
Citera
2021-01-09, 01:42
Medlem
Vasterass avatar
Jag har en kontakt utomlands som gav mig ett videoklipp rörande en läkare i Afrika vad jag förstår som har haft väldigt goda prognoser i behandlingen av smittade. Jag skulle väldigt gärna förmedla det till er men det är ett smått helvete att lyckas få fram videon.

Poängen är att vi kanske har redan både bot och lättnad för infektion, jag ser detta som seriöst och jag tycker att det är värt att betrakta och begrunda.
Citera
2021-01-09, 01:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
När 50+ är vaccinerade så borde vi kunna öppna upp utan att IVA blir överlastade.

Ja, men det är ju den engelska mutationen som förmodligen
kommer att ställa till det. Vi har sett hur ävla fort det gått i London under december och där saknas ju inte häller kraftiga restriktioner.
Citera
2021-01-09, 01:57
Medlem
severustheemperors avatar
Det finns nu två kända massproducerade profylax.

1. Ivermectin

2. quercitin

Kombinera det med en friskluftsmask, tex. https://microclimate.com/
Tillverkningskostnad skulle sjunka till under 100sek vid massiv tillverkning.

Stänger vi ned så blir Sverige en öken.
Citera
2021-01-09, 01:59
Medlem
Vasterass avatar
Här har ni det "take it or leave it", jag tycker det är värt att ses och höras åtminstone:
https://twitter.com/MrAkinbosola/status/1288016576915136512

Svårt att hitta bättre när man får höra allt, VARFÖR?!
Citera
2021-01-09, 02:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag är nyfiken på hur skötsamma yngre och medelålders människor smittas. Var det kommer från mest, affärer, jobbet, barnen, kollektivtrafiken eller vännerna. Jag vet inte ens vad man ska gissa på.

Jag har smittade i min släkt som är 90+. De har hemhjälp och hade kunnat smittas så. Även om handskar och munskydd används nu, gjorde inte det innan och var rena turen de inte smittades då, så finns ju viss risk. Men det visade sig att den yngre, skötsamma släktingen som hjälpte dem med allt som hemhjälpen inte hann med, var den som smittade under sin inkubationstid. Det är bara ett fall, men shit happens.

Så då undrar jag hur hon då blev smittad när hon fick vara hos dem just för att hon var så försiktig och hade så få andra sociala kontakter.

Nu när de är smittade så tills de är bra (det verkar som de kommer klara sig) så skickar bara hemhjälpen dit de som har antikroppar. Man vet ju inte om det hjälper mot att de för smittan vidare, men troligen är det en stor hjälp. Det är ett bra initiativ av hemhjälpen att sköta det så. Inte alla kommuner som har den metoden.

Mina släktingar går inte ut och handlar så den smittvägen finns inte. Annars så hade det varit möjligt med säkert. Fast jag tror just den där nära kontakten man har i sitt eget hem kanske är då smittan sprids mest eftersom man i en affär kanske stöter ihop med en smittad kanske 5 sekunder, medan i hemmet så blir det timmar. Min far har gått och handlat och hållit avstånd, han är 80, och han har hållit sig frisk. Däremot har de väldigt begränsad hemhjälp som bara städar och de är inte i samma rum, och de träffar inte ofta släkt inomhus.

Mer exakt smittspårning hade varit väldigt intressant.

Tidsfaktorn verkar vara väldigt viktig. Det är förmodligen skälet till att inte kollektivtrafiken blivit en ren katastrof.
Citera
2021-01-09, 02:17
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Antalet covidpatienter på sjukhus i Region Stockholm var på fredagen 685, enligt den senaste lägesrapporten. Det är 60 färre än i tisdags och första gången sedan 17 november som antalet inneliggande coronapatienter understiger 700.

Ja i Stockholm har vi helt klart en betydande flockimmunitet. Den står dock i relation till R-talet, vilket gör att den kan sopas av banan om den engelska mutationen tar fart.
Citera
2021-01-09, 02:23
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tidsfaktorn verkar vara väldigt viktig. Det är förmodligen skälet till att inte kollektivtrafiken blivit en ren katastrof.

Jag kanske var lite otydlig i mitt senaste inlägg, det videoklipp jag har är 5 minuter långt och detta jag lyckas få fram är endast 2,5 minuter långt. Må vara marginellt, men det finns mer i hennes uttalanden som är svårt att hitta i sin helhet.
Citera
2021-01-09, 02:34
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Enl. VGR så börjar man med de äldsta när det gäller alla 70+ men när det gäller övriga så är det nog ingen rangordning utan fritt fram för alla att boka tid.

Man skall hålla koll på sin vårdcentrals hemsida där kommer informationen att ges så småningom

Tack för den informationen, då skall jag se till att ha koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in