Citat:
Ursprungligen postat av
MisterWhite
Du verkar vara ute och cykla tror jag, "spärrar man inte politiker från sin plattform" säger du, äger Trump Twitter? Bara för att Trump annvänder sig av Twitter så är det inte "hans" plattform.
Nej, han äger inte Twitter och därför är det inte hans plattform, Twitter har inget med Free Speech att göra eftersom det är ett amerikanskt företag och dom väljer sina egna regler, dels så följer dom amerikanska lagar och regler för vad som får sägas på forumet och sedan kan företag som tex Twitter och andra företag som driver sociala plattformar ha en massa andra regler som dom tycker passar deras företag.
När man registrerar sig på ett socialt forum så godkänner du DERAS regler, det måste alla göra, även Trump måste godkänna Twitters regler, bryter man mot reglerna på sociala plattformar så kan man bli varnad, man kan bli avstäng en period och man kan få konton avstängda.
Dom korkade människorna gapar alltid om yttrandefrihet när konton blir avstängda eller när inlägg blir bortplockade på forum som tex Facebook, Instagram och Twitter m.m, yttrandefriheten har inget med privata företags sociala plattformar och göra, bryter du mot forumens regler som du godkänt så får du vackert gilla dom konsekvenserna som blir, svårare än så är det inte.
Gillar man inte reglerna på Twitter eller facebook så kan man hänga på ryska VK, där får man tydligen vara betydligt mer frispråkig, det är ju VK.s val och ha det på det sättet och det är ju upp till dom som äger eller driver VK att göra på det sättet som passar dom.
Ja, du har inte fel. Men det är fortfarande problematiskt att de stora plattformarna väljer att exkludera vissa konton på grund av åsikter och andra vaga grunder. Klart, de FÅR, men borde dem? Är det så vi vill ha det verkligen? Och vad är det dem hävdar egentligen? Att han uppmanat till våld? Han har uppmanat till protest, att folk sen slår på prylar och människor på eget bevåg kan man väl i ärlighetens namn inte klandra någon annan för? Rätten att protestera finns i grundlagen i Sverige, och jag misstänker att fallet är sådant även i USA. Rätten att slå sönder och bryta sig in finns inte i lagen någonstans och de som gjorde detta bör spärras in (och så blir det nog också).
Men ja, det är fullt lagligt och de får göra så om de vill rent juridiskt i dagsläget. Det betyder inte att det måste vara så för alltid. Man klandrar både Ryssland och Facebook för att ha påverkat valet 2016 men samtidigt är det allmänt accepterat att permanent stänga av den sittande presidenten från sin plattform. Nu är i alla fall valet över, men hade man gjort det permanent mitt i valrörelsen så ser jag inte hur det skulle anses som en minst lika stor påverkansoperation som det ryssarna anklagas för.