Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Något man undrar över är hur de alla smittas?
Vid det här laget borde alla känna till att om någon 80+ smittas så kan det innebära en säker dödsdom. Men ändå så smittas de hela tiden och dör som flugor.
- Är det i kontakt med anhöriga de smittas?
- När de är i affären?
- I kontakt med personal inom äldrevården?
Jag är nyfiken på hur skötsamma yngre och medelålders människor smittas. Var det kommer från mest, affärer, jobbet, barnen, kollektivtrafiken eller vännerna. Jag vet inte ens vad man ska gissa på.
Jag har smittade i min släkt som är 90+. De har hemhjälp och hade kunnat smittas så. Även om handskar och munskydd används nu, gjorde inte det innan och var rena turen de inte smittades då, så finns ju viss risk. Men det visade sig att den yngre, skötsamma släktingen som hjälpte dem med allt som hemhjälpen inte hann med, var den som smittade under sin inkubationstid. Det är bara ett fall, men shit happens.
Så då undrar jag hur hon då blev smittad när hon fick vara hos dem just för att hon var så försiktig och hade så få andra sociala kontakter.
Nu när de är smittade så tills de är bra (det verkar som de kommer klara sig) så skickar bara hemhjälpen dit de som har antikroppar. Man vet ju inte om det hjälper mot att de för smittan vidare, men troligen är det en stor hjälp. Det är ett bra initiativ av hemhjälpen att sköta det så. Inte alla kommuner som har den metoden.
Mina släktingar går inte ut och handlar så den smittvägen finns inte. Annars så hade det varit möjligt med säkert. Fast jag tror just den där nära kontakten man har i sitt eget hem kanske är då smittan sprids mest eftersom man i en affär kanske stöter ihop med en smittad kanske 5 sekunder, medan i hemmet så blir det timmar. Min far har gått och handlat och hållit avstånd, han är 80, och han har hållit sig frisk. Däremot har de väldigt begränsad hemhjälp som bara städar och de är inte i samma rum, och de träffar inte ofta släkt inomhus.
Mer exakt smittspårning hade varit väldigt intressant.