2021-01-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
UK gjorde dom inte det?

Sen har vi Tyskland där fortsätter att öka trots nedstäningar, smittspårning och munskydd.

så ingen jävla lugn och ro i nåt av dom länderna.
De gör inte det ordentligt. Det är halvdant.
Kanada gör det ganska bra och där är smittspridningen betydligt lägre jmf med USA.
Citera
2021-01-08, 23:02
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vi får se om en månad vad som händer när engelska sjukan antagligen tar över. Blir ju troligen en ökning då igen.

Det hade varit bra ifall man hade kunnat vara proaktiv, och börja vaccinera med Oxford-vaccinet redan nu. Pfizer-vaccinet hinner inte levereras i tillräcklig takt.

Vilka är riskerna med att godkänna vaccinet redan nu? Kan EU-kommisionen ge ett nöd-godkännande, så att man kan börja vaccinera riskgrupperna så fort som möjligt? För riskgrupperna, så bör risken att bli sjuk överväga riskerna med vaccinet. Oxford-vaccinet har ansetts tillräckligt säkert för att få godkännande i Storbritannien, Argentina och Indien.

För att vaccinera breda befolkningslager, så inser jag att man måste utvärdera riskerna med vaccinet noggrant.

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
London verkar vara illa ute nu trots stor spridning i våras.

Immunitet genom infektion var alltså en usel strategi, som har gett mager utdelning, trots enorm mängd sjuk- och döds-fall.
Citera
2021-01-08, 23:02
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Samtidigt sitter folk och förnekar pandemin och människor på höga positioner som kräver gott omdöme struntar fullständigt i restriktionerna och drar iväg till bögklubbar utomlands. Världen är upp och ned och bakåfram.

Man undrar ju lite hur de med makt vågar göra saker de inte ska, de blir lätt upptäckta och folkets dom är hård.

Annars har jag väl en viss förståelse för att gemene man snart får psykbryt, sådana som försöker sköta sig. Funderade på att gå på rave i somras, är så svältfödd på "kul". Men när man har en covidsköterska i närmsta vänkretsen så tar man sig i kragen, det vill jag lova.
Citera
2021-01-08, 23:06
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
FDA warns new coronavirus mutations can cause false negative Covid-19 test results in some cases.
Så var det med det.
På företaget testar vi varje vecka. Hur många negativt testade som egentligen är positiva förblir okänd.

https://edition.cnn.com/world/live-news/coronavirus-pandemic-vaccine-updates-01-08-21/h_f58880d7db8b0f7dea8785528e3debc2

Det där vill man ju inte tänka på? Jag undrar om Linn Svahn som testade positivt på snabbtest men negativt på PCR test? Vad tror du det beror på? Underligt.

Ingen rolig nyhet. Men förhoppningsvis kommer de att kräva högre sensivitet i testen så kanske man klarar detta. Tur de har koll. Jag är mer orolig för Sverige där vi har allt under kontroll (?) och inte har några nya fall av mutation eller något annat.

Citat:

The FDA noted in a news release on Friday afternoon that false negative results can occur with any molecular test for the detection of the virus if a mutation has occurred in the part of the virus's genome that the test examines. According to the FDA, the risk that these mutations will impact overall testing accuracy is low. If Covid-19 is suspected after a negative test, the agency recommends repeat testing with a different test.

The agency notes three Covid-19 tests authorized in the United States may be impacted by genetic variants — MesaBiotech Accula, TaqPath Covid-19 Combo Kit and Linea Covid-19 Assay Kit — "but the impact does not appear to be significant.”
Citera
2021-01-08, 23:06
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag skulle inte bli förvånad om vi har någon egen snabbspridare. Viruset muterar kraftigt och så fort en variant blir mer effektiv så tar den över. Det är evolution på steroider.

Det är det som gör det hela så intressant. Man kan ju fråga sig om olika vaccinationsstrategier innebär att det kommer att skapas virussträngar som blir immuna mot vissa vaccin. Om man t.ex ger vaccin till alla innan man ger en andra omgång ifall doseringen är sådan att det behövs en andra omgång för att uppnå full effekt.
Citera
2021-01-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Björn Olsen är också med oss:

NIKLAS ERIKSSON19:11
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=484479
Björn Olsen, överläkare och professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet, säger till SvD att han tror att Sverige kommer fortsätta att drabbas av höga dödstal under längre till.

Han säger att det beror på att vi har ”otroligt många fler smittade” nu jämfört med i våras.

– Jag hade gärna sett en nedstängning nu, säger Björn Olsen till SvD.

– I våras räddades vi av gongongen när temperaturen steg.
Björn har rätt som vanligt.
Influensa säsongen har inte ens börjat. Det blir ordentligt hett om öronen i jan och februari.
Smittspridningen är gigantisk stor i Sverige tack vare flockimmunitet strategin.
Sverige blir med mycket stor sannolikhet att stänga ner kraftigare än något annat land som har gjort det i Europa.
Vi pratar om totalt nedstängning. Inte en enda människa ute, bara livsmedelsbutiker och Apotek som ska vara öppna och vården förstås.
Det finns inget annat val.
Citera
2021-01-08, 23:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det vore en galen prioritering när det är så uppenbart att det är 50+ som står för så stor del av vårdbehovet. Fast man kanske börjar uppifrån?

Enl. VGR så börjar man med de äldsta när det gäller alla 70+ men när det gäller övriga så är det nog ingen rangordning utan fritt fram för alla att boka tid.

Man skall hålla koll på sin vårdcentrals hemsida där kommer informationen att ges så småningom
Citera
2021-01-08, 23:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det skulle komma ut idag hur många vi vaccinerat men regionerna hade inte lämnat in rapporter (hade bara fått in från 4 regioner enligt PK tisdag 5 jan) så Anders Tegnell sa faktiskt att de manuellt skulle lägga in dessa i "systemet". Det låter ju som 80-talet?

Men nu kom de ut med nyheten att nyheten om hur många som vaccinerats kommer nästa vecka.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/januari/statistik-om-vaccinationer-mot-covid-19/

Tack.. Jag tycker i vart fall att det var positivt att Folkhälsomyndigheten inte rekommenderar regionerna att "spara" vaccin utan bara kör på.

Jag är inte säker på att vi har den tiden om den engelska mutationen tar fart. Det kan bli en kamp mot klockan.
Citera
2021-01-08, 23:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Immunitet genom infektion var alltså en usel strategi, som har gett mager utdelning, trots enorm mängd sjuk- och döds-fall.

Om Tegnell hade lyckats få flockimmunitet med ca 75 procent immuna så hade vi antagligen haft 75000 dödsfall. Så vi ska vara glada att han inte lyckades.
Citera
2021-01-08, 23:16
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det hade varit bra ifall man hade kunnat vara proaktiv, och börja vaccinera med Oxford-vaccinet redan nu. Pfizer-vaccinet hinner inte levereras i tillräcklig takt.

Vilka är riskerna med att godkänna vaccinet redan nu? Kan EU-kommisionen ge ett nöd-godkännande, så att man kan börja vaccinera riskgrupperna så fort som möjligt? För riskgrupperna, så bör risken att bli sjuk överväga riskerna med vaccinet. Oxford-vaccinet har ansetts tillräckligt säkert för att få godkännande i Storbritannien, Argentina och Indien.

För att vaccinera breda befolkningslager, så inser jag att man måste utvärdera riskerna med vaccinet noggrant.

Jag håller med dig, det går väldigt långsamt men nu börjar ju även Moderna leverera nästa vecka. Sedan kommer Pfizer att öka sina leveranser när deras EU-betalda fabrik är klar
Citera
2021-01-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det vore en galen prioritering när det är så uppenbart att det är 50+ som står för så stor del av vårdbehovet. Fast man kanske börjar uppifrån?

Ja eller hur. Det är fett stor skillnad mellan en frisk 18-åring och en halvrisig 69-åring. Riskgrupperna kan vara för snålt tilltagna.
Citera
2021-01-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det där vill man ju inte tänka på? Jag undrar om Linn Svahn som testade positivt på snabbtest men negativt på PCR test? Vad tror du det beror på? Underligt.

Ingen rolig nyhet. Men förhoppningsvis kommer de att kräva högre sensivitet i testen så kanske man klarar detta. Tur de har koll. Jag är mer orolig för Sverige där vi har allt under kontroll (?) och inte har några nya fall av mutation eller något annat.
Linn hade antikroppar, något som tydligen kan ge positivt utslag vid snabbtest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in