Citat:
Ursprungligen postat av
APMINISTERN
Många skriver kolla Processer/startup, känner mig dock väldigt osäker där.
Hur vet man vilka program som är suspekta i processer/startup? Det ligger ju så jäkla mycket saker när man kollar där?
Känns som jag bara kollar på massa filer utan att veta vilka som eventuellt är bra/ dåliga.
Du kan ta Disable på allt i Startup. Det finns inget där som är viktigt. Efter att du har startat om datorn och det inte löser problemet så kan du ta Enable på allt igen.
Du behöver söka upp vad varje process är innan du stänger ner den t.ex. "What is process ATKOSD2". Inne på Task Manager så kan du högerklicka på en av sorteringsrubrikerna och lägga till fler sorteringsalternativ/rubriker. Du kan lägga till Publisher och Process name för att få en bättre bild av processen. Du testar att stänga ner processen för att se om den orsakar ditt problem.
Har du även testat att avinstallera drivrutinerna till tangentbordet?
Högerklicka på Start > Device Manager > Keyboards > Avinstallera > Starta om datorn
Om du är osäker på en tangentbordsdrivrutin så kan du kolla om det står On USB Device vid Location inne på Properties för drivrutinen och då är den garanterat säker att avinstallera. När du startar om datorn så kommer drivrutinerna för tangentbordet att installera sig tillbaka igen.
Du kan också testa att ladda ner Malwarebytes och scanna efter virus. Du behöver alltså inte använda det som ett antivirus. Jag använder det för att köra extra scans då och då och använder annars Microsoft Defender som antivirus.
EDIT: Gå in i Registry editor och på HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > CurrentControlSet > Control > Keyboard Layout
Om du ser något på den högra rutan som heter Scancode Map så ta bort denna, om inte så ignorera nästa steg. Starta om datorn.