2021-01-08, 11:16
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Tryck ned Alt och tryck sedan 7 6
På numeriskt tangentbord bör förtydligas. Alt+0076 eller Alt+76 på "vanliga" siffrorna fungerar inte.

Till TS: om du har ett gamingtangentbord/mus kanske du av misstag råkat lägga ett makro på L-tangenten? Prova avinstallera medföljande programvara (Corsair iCue, Steelseries Engine eller vad du i så fall kan tänkas ha)

I övrigt är det väl som det är med Windows. När skiten väl börjar krångla är det bara spara dina viktiga filer och formatera.
Citera
2021-01-08, 13:27
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APMINISTERN
Många skriver kolla Processer/startup, känner mig dock väldigt osäker där.
Hur vet man vilka program som är suspekta i processer/startup? Det ligger ju så jäkla mycket saker när man kollar där?
Känns som jag bara kollar på massa filer utan att veta vilka som eventuellt är bra/ dåliga.
Skicka en lista på vilka processer du ser så kan vi kolla på det.
Citera
2021-01-08, 13:39
Medlem
Masmos avatar
Funkar L när du använder engelsk layout? Tryck Alt + Shift.
Citera
2021-01-08, 13:41
Medlem
Citat:
Hej alla proffs!
Har fått ett riktigt jobbigt problem på min dator. (Windows 10 Pro N)
Trodde mitt tangentbord hade gått sönder så var och köpte ett nytt idag.
Dock kvarstod problemet.
Min L tangent fungerar inte som den skall.

För att skriva ett litet l måste CAPS vara aktiverat och shift hållas inne.
För att skriva ett stort L så måste CAPS vara avaktiverat och shift hållas inne.
Utan shift nertryckt är tangenten helt död.

Det är så förbannat störigt och trodde verkligen det skulle försvinna med ett nytt tangentbord, men ICKE!!!

Finns det någon som har en aning om vad jag kan göra för att bli av med detta?
kan man installera om någonting?

Edit: har även testat byta USB-ingång

Hur lång tid tog det att skriva detta inlägg?
Citera
2021-01-08, 18:34
Medlem
Citat:
Många skriver kolla Processer/startup, känner mig dock väldigt osäker där.
Hur vet man vilka program som är suspekta i processer/startup? Det ligger ju så jäkla mycket saker när man kollar där?
Känns som jag bara kollar på massa filer utan att veta vilka som eventuellt är bra/ dåliga.
Du kan ta Disable på allt i Startup. Det finns inget där som är viktigt. Efter att du har startat om datorn och det inte löser problemet så kan du ta Enable på allt igen.

Du behöver söka upp vad varje process är innan du stänger ner den t.ex. "What is process ATKOSD2". Inne på Task Manager så kan du högerklicka på en av sorteringsrubrikerna och lägga till fler sorteringsalternativ/rubriker. Du kan lägga till Publisher och Process name för att få en bättre bild av processen. Du testar att stänga ner processen för att se om den orsakar ditt problem.

Har du även testat att avinstallera drivrutinerna till tangentbordet?
Högerklicka på Start > Device Manager > Keyboards > Avinstallera > Starta om datorn
Om du är osäker på en tangentbordsdrivrutin så kan du kolla om det står On USB Device vid Location inne på Properties för drivrutinen och då är den garanterat säker att avinstallera. När du startar om datorn så kommer drivrutinerna för tangentbordet att installera sig tillbaka igen.

Du kan också testa att ladda ner Malwarebytes och scanna efter virus. Du behöver alltså inte använda det som ett antivirus. Jag använder det för att köra extra scans då och då och använder annars Microsoft Defender som antivirus.

EDIT: Gå in i Registry editor och på HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > CurrentControlSet > Control > Keyboard Layout
Om du ser något på den högra rutan som heter Scancode Map så ta bort denna, om inte så ignorera nästa steg. Starta om datorn.
Senast redigerad av Vikstef 2021-01-08 kl. 18:53.
Citera
2021-01-08, 20:48
Medlem
APMINISTERNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Skicka en lista på vilka processer du ser så kan vi kolla på det.

visste inte riktigt hur jag skulle få ut det i text, men printscreena alla processer:
http://www.bilddump.se/bilder/202101...63.232.157.bmp
Citera
2021-01-08, 20:49
Medlem
APMINISTERNs avatar
Har nu även testat att uppdatera bios till senaste versionen, utan någon förbättring.
Citera
2021-01-08, 20:51
Medlem
APMINISTERNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Hur lång tid tog det att skriva detta inlägg?

Ganska lång tid eftersom jag glömmer stänga av caps lock nästan varje gång efter ett l.
Blir en salig blandning av skrikande versaler
Citera
2021-01-08, 21:06
Medlem
APMINISTERNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikstef
Du kan ta Disable på allt i Startup. Det finns inget där som är viktigt. Efter att du har startat om datorn och det inte löser problemet så kan du ta Enable på allt igen.

Du behöver söka upp vad varje process är innan du stänger ner den t.ex. "What is process ATKOSD2". Inne på Task Manager så kan du högerklicka på en av sorteringsrubrikerna och lägga till fler sorteringsalternativ/rubriker. Du kan lägga till Publisher och Process name för att få en bättre bild av processen. Du testar att stänga ner processen för att se om den orsakar ditt problem.

Har du även testat att avinstallera drivrutinerna till tangentbordet?
Högerklicka på Start > Device Manager > Keyboards > Avinstallera > Starta om datorn
Om du är osäker på en tangentbordsdrivrutin så kan du kolla om det står On USB Device vid Location inne på Properties för drivrutinen och då är den garanterat säker att avinstallera. När du startar om datorn så kommer drivrutinerna för tangentbordet att installera sig tillbaka igen.

Du kan också testa att ladda ner Malwarebytes och scanna efter virus. Du behöver alltså inte använda det som ett antivirus. Jag använder det för att köra extra scans då och då och använder annars Microsoft Defender som antivirus.

EDIT: Gå in i Registry editor och på HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > CurrentControlSet > Control > Keyboard Layout
Om du ser något på den högra rutan som heter Scancode Map så ta bort denna, om inte så ignorera nästa steg. Starta om datorn.

har testat att avinstallera drivrutinerna, utan förbättring.
ska testa malwarebytes nu!
fanns inget sådant i regediten.
Citera
2021-01-08, 21:15
Medlem
Citat:
visste inte riktigt hur jag skulle få ut det i text, men printscreena alla processer:
http://www.bilddump.se/bilder/202101...63.232.157.bmp
Jag hade börjat testa med att stänga ner: Nvidia ShadowPlay Helper, Logitech Gaming Framework och Logitech G Discord Applet. Ifall det blir några som helst problem så är det bara att reboota.

EDIT: Även Logi Analytics Client. Anledningen till just dessa är för att de är relaterade till mus/tangentbord och kortkommandon. Det kan därför hända att mus eller tangentbord slutar att fungera tills datorn är rebootad.
Senast redigerad av Vikstef 2021-01-08 kl. 21:19.
Citera
2021-01-08, 21:20
Medlem
APMINISTERNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikstef
Jag hade börjat testa med att stänga ner: Nvidia ShadowPlay Helper, Logitech Gaming Framework och Logitech G Discord Applet. Ifall det blir några som helst problem så är det bara att reboota.

EDIT: Även Logi Analytics Client. Anledningen till just dessa är för att de är relaterade till mus/tangentbord. Det kan därför hända att mus eller tangentbord slutar att fungera tills datorn är rebootad.

Nu är jag glad!
avslutade processerna du skrev ovan och nu fungerar l igen!
Då är det väl bara reboota och avsluta en i taget för att se vilken som är boven i dramat!

Edit:
När Nvidia ShadowPlay Helper avslutas fungerar tangenten igen! HELT UNDERBART!!!!!!
men vad gör jag nu? kan man installera om bara den processen? eller kanske tvinga den att inte ens starta?
Senast redigerad av APMINISTERN 2021-01-08 kl. 21:30.
Citera
2021-01-08, 21:48
Medlem
Citat:
Nu är jag glad!
avslutade processerna du skrev ovan och nu fungerar l igen!
Då är det väl bara reboota och avsluta en i taget för att se vilken som är boven i dramat!

Edit:
När Nvidia ShadowPlay Helper avslutas fungerar tangenten igen! HELT UNDERBART!!!!!!
men vad gör jag nu? kan man installera om bara den processen? eller kanske tvinga den att inte ens starta?
Haha det glädjer mig med! Jag skickar en faktura för felsökningsavgiften^^

Det är en del av Nvidia Geforce Experience. Jag använder mig inte av den men jag kan tänka mig tre saker som kan funka.
1. Kolla i inställningar i Geforce Experience och se om du hittar någon keybind för bokstaven L som du isåfall kan byta/ta bort. ShadowPlay Helper är den del som fångar video på skärmen och kan ta screenshots under spel.
2. Kolla i inställningar om det finns något sätt att stänga av ShadowPlay Helper.
3. Ladda ner och installera de senaste drivrutinerna för grafikkortet, kör custom installation och välj då bort ShadowPlay Helper ifall det alternativet ges.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in