2021-01-08, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Källa?
Alltså inte klumprapporteringen från i måndags..
Skall vi gå på den så är föregångaren Norge ännu sämre..
Vet inte varför du jämför med Rumänien när måttstocken varit norge hela året?!
Norge och Finland med den lilla smittspridning som de har behöver inte ha bråttom med vaccineringen.
Vi behöver jämföras med ett land som är lika illa drabbad av Covid 19 som Sverige
Citera
2021-01-08, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
90.000 nya fall sen 27/12 på 12 dygn har det ökat från 30,000fall i veckan till 50.000 fall. 1100 nya döda

Och svenskar fattar fortfarande inte 😀
Tyvärr så är det många som inte förstår att följa råden och restriktionerna. Nyss var det en som trodde de var begränsade till att tvätta händerna när det i själva verket pågått ganska starka restriktioner under lång tid. Men folk är idioter, de begriper inte helt enkelt.

Jag minns någon som nyligen frågade om det var okej att suga på någon annans tunga eller något liknande, minns inte exakt hur Bullen-frågan var formulerad men något med att stoppa tungan i munnen på någon som varit sjuk i Covid nyligen som man inte träffat på länge, om det var ok? Jag menar, med den typen av intelligens så är det inte märkligt att skiten träffar fläkten.
Citera
2021-01-08, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Tvärtom är jag ganska ung, och därför påverkas jag stort om det skulle komma drakoniska åtgärder som slår mot samhälle och arbetsmarknad framöver. Jag tillhör generationen som kommer få kröka våra ryggar för att betala det här kalaset när alla i "50 års åldern" ska sitta inne och gömma sig.

Den här typen av förenklade ekonomiska resonemang som målar upp falska motstättningar baserade på ålder är rätt töntiga.

De som "gömde sig" kan lika väl säga att de får betala ungdomarnas rännande på stan och i shoppinggallerier, med lägre pension och sämre standard på sjukvården framöver.

Bättre att samarbeta än att måla upp fiendebilder av sina egna landsfränder.
Ingen är glad över den här skiten.
Senast redigerad av Varglig 2021-01-08 kl. 16:57.
Citera
2021-01-08, 16:50
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
IVA i israel sjunker för andra dan i rad. Otroligt spännande se om det är vaccineringen som börjar synas .

Väldigt spännande. Kommer du ihåg när Israel började med sina vaccinationer?
Citera
2021-01-08, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Tyvärr så är det många som inte förstår att följa råden och restriktionerna. Nyss var det en som trodde de var begränsade till att tvätta händerna när det i själva verket pågått ganska starka restriktioner under lång tid. Men folk är idioter, de begriper inte helt enkelt.

Jag minns någon som nyligen frågade om det var okej att suga på någon annans tunga eller något liknande, minns inte exakt hur Bullen-frågan var formulerad men något med att stoppa tungan i munnen på någon som varit sjuk i Covid nyligen som man inte träffat på länge, om det var ok? Jag menar, med den typen av intelligens så är det inte märkligt att skiten träffar fläkten.

Folk är folk.
Det är regeringens och myndigheters ansvar att förstå detta, och agera därefter.

Duger inte alls att dom ska två sina händer och peka på "folks ansvar".

Lägg till Löfvens och andra ansvarigas personliga pandemibeteende för att lägga ännu mer skuld på deras axlar, så kanske det går upp ett ljus för de som är ansvariga på riktigt.
Citera
2021-01-08, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
IVA i israel sjunker för andra dan i rad. Otroligt spännande se om det är vaccineringen som börjar synas .

De har väl bara tagit första sprutan än så länge, men nära en miljon har fått en spruta redan. Bra.
Citera
2021-01-08, 16:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic

Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Min vän har nu konstaterat Corona

Enda symtom är tappt lukt/smak

Hon har kanske en mild variant av Corona? Kanske därför vissa blir svin sjuka och andra inte

Borde man åka dit och ta en kyss? Så jag får en mild Corona variant ? Och skyddad ett tag mot aggressivare Corona ?

Det var ju just hen du replikerade 😂
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Berätta gärna för mig hur man kunnat se att kunnat kopplas till korridorer och matsalar, men inte till klassrum.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
En skola i Göteborg som jag känner till väl hade ett fåtal fall i alla klasser, man kopplade det till att smittan skedde utanför klassrummen. Eleverna på skolan kopplade det till skåpen på skolan (sorterade i bokstavsordning) då de flesta smittade eleverna hade namn på samma bokstav...

Men det ena utesluter väl inte det andra? Om en elev är smittad så är väl alla som kommer i närheten av eleven i risk att smittas oavsett om det råkar vara i ett klassrum eller i en korridor, skåp, matsal?

Det finns ju ingen som vet exakt hur det ligger till, och det behöver ju inte vara likadant på alla skolor. Allt beror ju på hur skoldagen ser ut, vilka mötesplatser som finns, hur klassrummen ser ut, ventilationssystem, matsal, hur skolbespisningen är organiserad, schema o.s.v.
Senast redigerad av Varglig 2021-01-08 kl. 16:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pailin
Var hittar du den infon? Länka gärna, tack!

https://www.blt.se/nyheter/smittspridningen-eskalerar-i-blekinge-506516a9/
Citera
2021-01-08, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad är det du inte håller med om?
Menar du att det inte går att undvika att bli smittad även om man försöker?
Eller
Menar du att en nedstängning inte i första hand görs för att vården ska klara av att vårda de som blivit sjuka?

Eller båda kanske?
Håller inte med att om man undviker smittan då klarar man sig undan.
Så är det inte. Om smittspridningen är hög då drabbas man av det oavsett.
Målet med en nedstängning ska vara att minska smittspridningen. Vården klarar sig så klart bättre efteråt.
Men att målet ska vara att avlasta vården är ett konstigt resonemang.
Vården avlastas vid noll tolerans för smittspridningen. Den avlastas inte genom att hålla smittspridningen på någorlunda låg nivå.
Citera
2021-01-08, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Väldigt spännande. Kommer du ihåg när Israel började med sina vaccinationer?

Det är inte bara på grund av vaccinationerna. Israel har gått in i sin tredje lockdown.

https://www.cnbc.com/2021/01/05/israel-to-enter-third-national-lockdown-despite-successful-covid-vaccination-campaign.html
Citera
2021-01-08, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chevron
Tvärtom är jag ganska ung, och därför påverkas jag stort om det skulle komma drakoniska åtgärder som slår mot samhälle och arbetsmarknad framöver. Jag tillhör generationen som kommer få kröka våra ryggar för att betala det här kalaset när alla i "50 års åldern" ska sitta inne och gömma sig.

Har du vänner du bryr dig om ? Familj? Tjej? Barn?
Med tanke på att sjukvården är så extremt påfrestad så påverkar det oss alla om det händer något allvarligt. Tex om du är med om en bilolycka och hoppsan finns inga platser på sjukhuset. Tänker du så långt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in