Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-08, 14:51
Medlem
Jag känner med er. Svartmålade sidor av diverse PU-protokoll är frusterande, hånfulla och direkt kränkande för sanningssökare som ni är här på forumet.

Detta är inget nytt. Jag studerade Finsk och Skandinavisk historia vid Helsingfors universitet när Gerald Ford var USA:s president. På den tiden var Urho Kekkonen Finlands "tyrann/frälsare", välj vad ni vill. Jag deltog i kandidatseminariet om historiska källor. Den tafatta docenten förklarade, att ENDAST skriftliga källor är det som gäller. Jag tvivlade. Tänk om någon bränner dem? Tänk om någon målar dem svart så att ingen kan se dem? Ordet 'foliehatt' hade inte blivit kutym på sjuttiotalet, men jag tror att jag hade detta i min panna redan då.

Jag hade just brännt mina högst oskyldiga mjukporrtidningar i bastun. Mina vänner, det är precis vad som har hänt med era dokument!

Senare skrev jag min kandidatuppsats om hur Finlands väg till Fortsättningskriget var mörkad ända till högstadiets läroböcker. Finlands mest högaktade professor godkände detta, dock med det lägsta betyget. (Kalla mig för rättshaverist...)

Hoppas att ni finner tröst med detta inlägg.
Citera
2021-01-08, 14:51
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Nej! Det gör dom inte. Dom kände igen A.A.

Folk har fascinerande svårt att lösgöra sig från Anti Avsan som teori, trots att det är klarlagt gång på gång att det inte är han flickorna avser. Jag diskuterade en gång detta i person med Sven Anér och det var som att prata med Jehovas Vittnen. Jag antar att scenariot med en Moderat riksdagsman och Baseballpolis helt enkelt är för bra, enligt devisen kolla aldrig en bra story.
Citera
2021-01-08, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Folk har fascinerande svårt att lösgöra sig från Anti Avsan som teori, trots att det är klarlagt gång på gång att det inte är han flickorna avser. Jag diskuterade en gång detta i person med Sven Anér och det var som att prata med Jehovas Vittnen. Jag antar att scenariot med en Moderat riksdagsman och Baseballpolis helt enkelt är för bra, enligt devisen kolla aldrig en bra story.

Har du någon aning om vem eller vilka som lurade i Sven Aner den idén?
Citera
2021-01-08, 15:26
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Anér behövde nog ingen större övertalning, men helt klart har han fått hjälp på traven.

Läser man mellan raderna i hotbreven så kan man göra ett "case" för att de är skrivna av en polis. En del detaljer kring arbetstider under mordkvällen, jargong med mera. Anér gör samma analys men landar i fel slutsats, att det måste vara Anti Avsan. Det vore ett fullständigt orimligt korkat drag av Avsan, men om någon vill underbygga spåret blir det snabbt logiskt.

Ett möjligt scenario är att flickorna gick in i en av knarkspanarna runt mordplatsen. Denna vill avbryta, men de övriga införstådda anser att läget är för bra och backar inte ur. Eventuellt förstår de inte hur allvarligt vittnesmålet är utan tolkar det som nerver i stunden eller liknande.

Dekorimamannen lämnar området och GM + övriga genomför mordet. Därefter får man ägna sig åt "damage control" i efterhand och ser till att de som tror på flickorna kör fast i Anti Avsan. Slutresultatet blir en falsk dikotomi kring hela vittnesmålet.

Något sånt tror jag på.
Citera
2021-01-08, 15:26
Medlem
Nu blåser det storm mot åklagare Petersson.
Har ännu inte fått klart för mig varför de uteslutit C A. Han bodde 20 min gångväg från mordplatsen. Han frekventerade ett café i närheten av platsen. Han var vapentränad och hade en Magnum, som han sålde efter mordet till en okänd i Kungsträdgården? Han var fientlig till Palme. Han var en enstöring och outsider och uppvisade en personlighetstyp som kan begå sådana brott. S E gjorde det inte. Han var yngre än S E, rörligare och snabbare och liknade mer C P. Han kunde relativt ostört som anonym ta sig raka vägen hem litet nordväst om Odenplan när han kommit ur det kritiska närområdet. Han gjorde en social nedresa och blev alkoholiserad efter mordet. Han fick psykiska problem. Han sköt sig när polisen knackade på många år senare.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2021-01-08 kl. 15:29.
Citera
2021-01-08, 16:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Olle Alsén är den som torgför iden hos Sven Aner och Lars Krantz.
Citera
2021-01-08, 17:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Nej! Det gör dom inte. Dom kände igen A.A. Där A.A. talar i en walkie-talkie, jag är igenkänd, vad gör jag?, svaret blir skit i det, gör det du ska göra. Konversationen var på finska. Östling kunde finska, A.A. med
Jag har löst Palme-mordet, således gör jag anspråk på belöningen.
A.A. är skyldig! Vart faan tog puffran vägen?

Börja titta på vilka som torgför vittnesmålen från de finska flickorna. Det börjar med att Bo Hall träffar en av tjejerna på en Finlandsfärja nästan SJU ÅR EFTER MOP! Bara tidsrymden borde få alla bedömare att bli på sin vakt. Hall kontaktar sin bekant och kontakt på DN, Olle Alsen, som är den som spinner vidare på tråden och får sägas driver fallet. Det är han som släpper antydningar om Anti Avsan till Lars Krantz och Sven Aner som sväljer allting med hull och hår och startar en förtalskampanj mot AA som har få om ens någon like i svensk rättshistoria.

Redan 1993 står det klart att inget av alla vittnen som i en strid ström passerar mordplatsen sett någon Dekorimaman, allra minst AA. Märkligt nog är det OA som besöker Hans Ölvebro för att driva de finska tjejernas vittnesmål vidare. Inbördes spretar tjejernas vittnesmål åt olika håll och det är oklart vilken film de verkligen såg. Men framförallt finns inget substansiellt som ger stöd för att de verkligen såg en Dekorimaman i Dekorimahörnan vid tiden för MOP. Inget av de vittnen som passerar mordplatsen på Sveavägens östra trottoar ser någon dekorimaman, Varken Ålenius, Landgre, Schaeffer, Rolder, Fauzzi, Björkman eller Hellgren , med och utan vidhängande sällskap , ser en skymt av någon som kan liknas vid Dekorimamannen.

Både PU och diverse privatspanare har fascinerarats av denne Dekorimaman. Många på vänsterkanten har varit påtagligt nöjda med att peka ut AA utan att någon som helst bevisning förelegat. Hans politiska åsikt har räckt som intäkt för anklagelserna. Han har också kallats nazist vilket inte heller har presterats några bevis för att han skulle varit eller vara. Sedan kommer alla turer med hot och hatmail till Aner, Gösta Söderström och även i något fall OA. Med tanke på allt som skrivits om honom blir det inte speciellt troligt att AA skulle som hämnd författat detta , öppet, från sin egen mail eller med ett så lättkopplat anagram som ”Anita Svan”.

Här finns en möjlig desinformationskampanj. Syften kan vara att smutskasta AA, peka mot VD1 , sprida förvirring i PU och att sprida förvirring även bland privata granskare. Kanske ha flera av dessa anledningar som mål. Om detta varit syftet för vi nog ge den eller dom som anstiftat detta erkännandet av att lyckats över förväntan. Vem eller vilka som ligger bakom är inte lika lätt att säga. Men OA är en som sticker ut, det är han som driver på om dom finska flickorna. Här går mönstret igen , det är han som redan 1987 i förtäckta ordalag i DNs ”Friskytten” pekar mot Leif Thell och Tomas Piltz. Han är den som drar fram ”att det svenska trädet ska fällas” och flera andra trådändar. OA öppnar många dörrar men är aldrig med och stänger någon. Det är ofta han som är källa till SA och LK som sedan skenar iväg med egenkomponerade lösningar i MOP-sammanhang.

Desinformationen i MOP är ett kapitel för sig som är intressant att granska . Stasikampanjen mot EAP finns redan som ett exempel. Boken ”Uppdrag Olof Palme” av Hermansson/Wenander är ett annat. Säkerligen finns det åtskilliga fler. Ett statsmannamord av MOPs kaliber ger möjligheter att känga en motståndare som många kan dra nytta av. Här tycker jag att OA och hans insatser runt MOP förtjänar att synas i sömmarna.
Citera
2021-01-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
En svaghet är att hennes vittnesmål kom så sent , men jag har ändå svårt och tro att hon fantiserat ihop allt. Förstår dock inte varför hon inte förhördes tidigare.

Om han var så handikappad att hon bara hade ledsyn utan glasögon det vet jag inte , men visst hon kanske såg kanske lite sämre utan sina glasögon . Den bästa placeringen för att se något framåt i baksätet är i mitten där CA satt . jag tycker nog det borde vara möjligt att åtminstone se minst 100-120 meter framför bilen . Sen minskar avståndet ju närmare biien kommer trafikljuset och ju närmare LOP kommer Dekorimahörnet.

Vad jag förstått så var det trafikljus vid Apelbergsgatan också .Vet man säkert att de inte först stannat där innan de kom fram till korsningen med Tunnelgatan ?

Enl AH och KJ satt hon till vänster i baksätet, men det är inte så viktigt.
De kan förstås ha haft rött vid Apelbergsgatan, även om det inte framgår i något förhör, och att CA därifrån gjort någon observation av tre personer som passerat Sveavägen, men det blir ändå på ett avstånd av 100 meter, och Palme korsade ju inte Sveavägen där, utan vid Sari.
Enl min mening är CA:s vittnesmål för svagt för att användas i något sammanhang. Risken är betydligt större att man får en inkorrekt bild av hela händelseförloppet än det motsatta.
Citera
2021-01-08, 17:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graniten1
Vore intressant att få någon koppling mellan VG och TU isåfall, med tanke på att den långe blonde sågs hemma hos VG.

Den långe blonde är Viktor Gunnarssons bekant från Norsborg, Peter Böhnel. På grund av vissa likheter med fantombilden ”Skuggan” plockades han i av PU i april -86 och undersöktes grundligt. Misstankarna mot honom avskrevs men händelserna plågade PB många år efteråt.
Citera
2021-01-08, 17:32
Medlem
Filminspelning på Olof Palmes gata just nu! Området ser ut som 1986, väldigt spännande att se!
Senast redigerad av fekso 2021-01-08 kl. 17:48.
Citera
2021-01-08, 18:08
Medlem
Basfaktas avatar
KP:s besked är givetvis bra. Trycket har blivit för hårt. Mitt förslag är att vi under Anderssons ledning tar det lite piano och fortsätter samla intressanta fakta för att så småningom kunna presentera ett förslag till samlad lösning vi gemensamt tror på.

Är det någon som redan nu har löpande kontakt med exempelvis Melander? Vore bra.

Tror det är bra om vi etablerar en kontakt som vi underhåller.
Citera
2021-01-08, 18:11
Medlem
Har ni sett hur erbarmligt dålig netflixversionen av mordet blir?

https://www.svt.se/kultur/har-aterskapas-palmemordet-pa-film
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in